مسجد امام اصفهان

دوشنبه 9 خرداد 1401 جاذبه های گردشگری

مسجد امام اصفهان

اصفهان یکی از زیباترین شهرهای ایران است. این شهر در دوران صفویه، پایتخت ایران بود؛ به همین خاطر بنا‌های بسیاری از آن دوران در اصفهان به جای مانده است. مهم‌ترین بنای به جای مانده از دوران صفویه را می‌توان میدان نقش جهان دانست. در مجموعه میدان نقش جهان، مسجدی تاریخی نیز به چشم می‌خورد. این مسجد را با نام‌های مختلفی همانند مسجد شاه، مسجد امام اصفهان، مسجد جامع عباسی یا مسجد سلطانی می‌شناسند.

مسجد امام اصفهان

مسجد امام اصفهان

مشخصات کلی مسجد امام اصفهان

کاربری : مذهبی

دوره ساخت: دوره صفوی

شماره ثبت: ۱۰۷

تاریخ ثبت ملی :  ۱۵ دی ۱۳۱۰

علت نام گذاری: دلیل تمام این نام‌گذاری‌ها یکسان است. در تاریخ روایت شده که شاه عباس اول، دستور ساخت این مسجد را صادر کرده است. به همین خاطر بانی اصلی مسجد را شاه عباس اول می‌دانند. از‌این‌رو آن را با اسامی سلطانی، عباسی یا شاه نام‌گذاری کرده‌اند. البته پس از انقلاب، به‌سبب خشمی که مردم از حکومت شاهنشاهی داشتند، به جای مسجد شاه، این مسجد را مسجد امام خواندند.

معرفی مسجد امام اصفهان

مسجد امام یکی از مساجد میدان نقش جهان است که در دوران صفوی ساخته شد. این مسجد از اثرهای مهم معماری اسلامی ایران و یکی از مشهورترین جاهای دیدنی اصفهان به‌ شمار می‌رود که توریست های زیادی از آن دیدن می کنند. مسجد امام شاهکاری جاویدان از معماری در قرن یازدهم هجری است.

 

مسجد امام اصفهان مربوط به چه دوره ای است ؟

مهم‌ترین مسجد دوره صفویه مسجد امام در شهر اصفهان به شمار می‌رود و از اهمیت زیادی برخوردار است. ساخت مسجد به فرمان شاه عباس اول در سال ۱۰۲۰ هجری قمری و چهارمین سال سلطنت به‌منظور زیباسازی میدان آغاز شد. در سال ۱۰۲۵ هجری قمری، در حالی که هنوز مشغول پی‌ریزی قسمت‌های دیگر مسجد بودند، سردر نفیس کاشیکاری معرق آن را به اتمام رسانیدند.

ویژگی های مسجد امام اصفهان

1.یکی از شاهکار های معماری اسلامی هست
2 مسجد امام چهار ایوان در چهار جهت جغرافیایی دارد
3. هر یک از مناره های مسجد امام بیش از چهل متر ارتفاع دارد
4. داخل مناره ها و گلدسته ها پلکان های مارپیچ وجود دارد که از ان برای گفتن اذان و خبرسانی استفاده میشد

مسجد امام اصفهان کجاست ؟

مسجد امام در ضلع جنوبی میدان نقش جهان اصفهان و در محدوده دولتخانه صفوی قرار دارد. این بنا در مجاورت با بناهای مهم دوران صفوی نظیر عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله است.

 

مسجد امام اصفهان

آدرس مسجد امام اصفهان

 

اصفهان، ضلع جنوبی میدان نقش جهان

مسجد جامع اصفهان

عمارت عالی قاپو اصفهان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا