مزایای سلامتی چای سبز با چای های دیگر

دوشنبه 18 مهر 1401 سلامت
خواص شگفت انگیز چای سبز

 چای سبز

چای از زمان های قدیم در سراسر جهان نوشیده می شود. این نه تنها یک نوشیدنی با طراوت است، بلکه به عنوان یک عامل سم زدایی نیز عمل می کند.

چای از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس به دست می آید. بسته به نحوه پردازش برگ ها، چای را می توان به چهار دسته طبقه بندی کرد:

چای سیاه – برگهای بالغ کاملاً تخمیر شده

چای اولانگ – برگهای بالغ تا حدی تخمیر شده است

چای سبز – برگهای بالغ تخمیر نشده

چای سفید – تولید شده از جوانه های نابالغ

چای سیاه حدود 75 درصد از چای تولید شده در سراسر جهان را تشکیل می دهد، چای سبز 20 درصد و بقیه چای اولانگ، سفید و زرد است.

در بریتانیا و ایالات متحده، چای سیاه ترجیحا مصرف می شود، در حالی که چای سبز نوشیدنی ترجیحی در چین، کره و ژاپن است. چینی ها و تایوانی ها بیشتر چای اولانگ مصرف می کنند.

 

 چای سبز

چای سبز

نحوه نوشیدن چای سبز می تواند برای سلامتی شما معجزه کند.

تاثیرات مفید چای سبز بر سلامت انسان، آن را به یک عامل غذایی مهم در پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف مانند سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، چاقی، عفونت‌ها و مسائل عصبی و دهانی تبدیل می‌کند.

در حال حاضر هزینه داروها بسیار بالاست و اکثر مردم توانایی خرید آن را ندارند. چای سبز نسبتاً ارزان است و برای اکثر مردم نسبتاً آسان به دست می آید. این می تواند راه حلی برای بسیاری از مسائل بهداشتی در مقیاس جهانی باشد.

 

1. آلرژی را درمان می کند

مصرف چای سبز می تواند به مدیریت و پیشگیری از آلرژی کمک کند

آلرژی یک بیماری با واسطه سیستم ایمنی است و به اشکال مختلف ظاهر می شود. برخی از پاسخ های آلرژیک بدن شامل آسم و سینوزیت است.

آلرژی اغلب با گلوکوکورتیکوئیدها و آنتی هیستامین ها درمان می شود. با این حال، اینها یک درمان محسوب نمی شوند و فقط تسکین دهنده هستند. از این رو، جستجو برای محصولات طبیعی با خواص ضد حساسیت ادامه دارد.

در زمان های اخیر، چای سبز به دلیل داشتن ترکیبات فعال زیستی مانند کاتچین ها و ساپونین ها در برابر آسم و آلرژی های غذایی موثر بوده است.

 

2. از عملکرد مغز پشتیبانی می کند

بدن انسان ظرفیت بسیار محدودی برای مبارزه با آسیب اکسیداتیو به سلول های مغز دارد و این امر منجر به بیماری هایی مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون می شود.

مصرف منظم چای سبز برای کاهش اختلالات حافظه و جلوگیری از استرس اکسیداتیو و آسیب مشاهده شد و این اثر ممکن است در مدیریت علائم بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون مفید باشد.

 

3. به مدیریت وزن کمک می کند

کاتچین موجود در چای سبز ممکن است با افزایش متابولیسم چربی و کاهش کل سلول های چربی در بدن، اثر کاهش وزن بر روی افراد چاق داشته باشد.

 

4. اثرات ضد دیابتی را فراهم می کند

در زمان‌های اخیر، دیابت و عوارض ناشی از آن به یک نگرانی مهم برای سلامتی در سطح جهان تبدیل شده است.

تحقیقات نشان داده است که نوشیدن چای می تواند خطر ابتلا به دیابت و عوارض دیابت را کاهش دهد. چای سبز نه تنها اثرات برخی داروهای ضد دیابت را تکمیل می کند، بلکه آزمایشات بالینی نشان داده است که چای به پیشگیری و درمان دیابت و عوارض آن کمک می کند.

 

5. از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند

چای سبز به محافظت در برابر بیماری های قلبی عروقی کمک می کند

بیماری قلبی عروقی یک اختلال عمده سبک زندگی است. چندین مطالعه انجام شده در زمان های اخیر نشان داده است که مصرف چای سبز خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

همچنین کاتچین موجود در چای سبز باعث کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا می شود و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

 

 چای سبز

چای سبز

6. بهداشت دهان و دندان را ارتقا می دهد

کاتچین چای سبز از رشد باکتری ها در دهان جلوگیری می کند و در نتیجه از پوسیدگی دندان و بوی بد دهان جلوگیری می کند.

7. علائم پیری را به تاخیر می اندازد

چای سبز به عنوان یک نوشیدنی یا پودر خشک شده به شکل کپسول می تواند به عنوان آنتی اکسیدان عمل کند که از آسیب به پوست جلوگیری می کند و ایجاد چین و چروک را کاهش می دهد و در نتیجه پیری را کاهش می دهد.

 

8. با عفونت ها مبارزه می کند

از زمان های قدیم، چای سبز برای درمان موثر انواع مختلف اسهال و تیفوئید در آسیا مورد استفاده قرار گرفته است.

کاتچین های چای سبز از رشد باکتری های ایجاد کننده زخم در معده جلوگیری می کند. آنها همچنین ویروس آنفولانزا را به ویژه در مراحل اولیه آن مهار می کنند و علیه ویروس هرپس سیمپلکس عمل می کنند.

 

9. ایمنی را تقویت می کند

چای سبز دارای خواص ضد میکروبی، ضد التهابی، ضد باکتریایی، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی است که همگی به بهبود ایمنی و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها کمک می کنند.

 

10. می تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند

بسیاری از مطالعات انجام شده اخیراً نشان داده اند که کاتچین های چای سبز در برابر سرطان های ریه، کبد، سینه، پروستات، روده، پانکراس و مثانه موثر هستند

 

خواص چای سبز 

خواص چای سبز

مزایای سلامتی چای سبز با چای های دیگر چگونه است؟

ترکیبات شیمیایی موجود در چای شامل پلی فنول ها، فلاونوئیدها، اسیدهای آمینه آزاد و ترکیبات غنی از طعم و مزه می باشد.  غلظت اینها با نوع پردازش متفاوت است.

در میان این ترکیبات، پلی فنول ها مسئول مزایای سلامتی مرتبط با مصرف چای هستند. از آنجایی که چای سبز با حداقل فرآوری تولید می شود، دارای محتوای پلی فنل بالایی است که آن را سالم ترین نوع چای می کند.

دسته خاصی از پلی فنول ها به نام کاتچین به وفور در چای سبز وجود دارد و آنها مسئول فواید سلامتی مرتبط با چای سبز هستند.

در سال‌های اخیر تحقیقات زیادی در مورد فواید چای سبز برای سلامتی انجام شده است و شرح مفصلی در بخش‌های بعدی ارائه شده است.

روش های مصرف چای سبز

حدود 1 قاشق چایخوری برگ چای سبز را به مدت 2 تا 3 دقیقه در آب ولرم خیس کنید. چای را از صافی در یک فنجان صاف کنید. می توانید چای را به همین صورت مصرف کنید یا مقدار کمی عسل به آن اضافه کنید تا شیرین شود.
چای سبز کیسه ای نیز موجود است و می توان از آن برای تهیه نوشیدنی گوارا با خیساندن آن ها در آب داغ به مدت چند دقیقه استفاده کرد.

چگونه چای سبز را روی پوست بمالیم؟

چای کیسه ای استفاده شده را کنار بگذارید و بگذارید خشک شود.
صورت خود را کاملا بشویید و تمیز کنید.
برگ های خشک شده چای را با کمی آب مخلوط کرده و به عنوان اسکراب روی صورت خود استفاده کنید تا پوستی درخشان و سالم داشته باشید. کاتچین های ضد باکتری موجود در چای نیز آکنه را کاهش می دهند.

 

هرگز چای سبز را با معده خالی نخورید.

چای سبز به شدت دم کرده زمانی که با معده خالی می نوشید ممکن است منجر به ناراحتی معده شود. با این حال، سطوح بسیار پایین پلی فنول ها در فرآورده های تجاری عرضه شده در ایالات متحده و آسیا یافت می شود. از این رو، اینها برای مصرف بی خطر در نظر گرفته می شوند.

علاوه بر این، اثرات سمی زمانی مشاهده می شود که افراد مکمل های چای سبز حاوی مقادیر بیش از حد پلی فنول ها را مصرف کنند. برای جلوگیری از عوارض جانبی، کمتر از 500 میلی گرم در روز مصرف کنید.

مضرات چای سبز چیست؟

در حال حاضر حداکثر محدودیت مصرف چای سبز مشخص نیست. تاکنون دوز 500 میلی گرمی کافی گزارش شده است. برای درک تأثیر مصرف مکمل های چای سبز بیش از 500 میلی گرم باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

افراد مبتلا به بیماری های کبدی مرتبط با استرس اکسیداتیو مانند هپاتیت و سیروز باید از مصرف چای سبز خودداری کنند زیرا پلی فنول های چای سبز ممکن است منجر به واکنش های نامطلوب در آنها شود.

 

 

فواید گیاه آرنیکا

7 فواید گیاه آرنیکا (گل همیشه بهار کوهی)

چای سفید/چای سفید در جوان سازی پوست موثر است

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا