مراقب میزان مصرف نمک خود باشید

سه‌شنبه 28 دی 1400 سلامت
نمک

مراقب میزان مصرف نمک خود باشید

مصرف نمک بین عموم مردم جهان بسیار بالا است . نمک باعث حبس آب در کلیه ها و تولید اوره میشود . نمک همچنین باعث پرخوری نیز میشود.اگر فردی دائم بیش از اندازه نمک مصرف کند، خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری قلبی افزایش می یابد. افزون بر پرفشاری خون و بیماری قلبی، یک رژیم غذایی سرشار از سدیم می تواند باعث پوکی استخوان شود.

نمک

نمک

اثر سدیم بر بدن انسان

بسیاری از مردم توجهی به این موضوع ندارند که یک رژیم غذایی سرشار از سدیم چه اثر منفی چشمگیری می تواند بر سلامت آنها داشته باشد. نمک بیش از اندازه در بسیاری از فعالیت های بدن مانند پاکسازی جریان خون و پمپاژ خون در بدن اختلال ایجاد می کند.  هنگامی که بدن بیش از اندازه
سدیم دریافت می کند باید سخت‌تر کار کند تا سطوحی امن از آن را در خون حفظ کند و بر همین اساس، فشار بیشتری بر کلیه ها وارد می شود. به طور همزمان، بدن مایع بیشتری را حفظ می کند که به افزایش حجم خون منجر می شود. 
در نتیجه، قلب باید سخت‌تر کار کند تا خون افزایش یافته را در سراسر بدن به گردش درآورد. در نهایت، دیواره شریانها ضخیم‌تر می شوند تا فشار خون افزایش یافته را تحمل کنند که این شرایط فشار بیشتری بر سیستم گردش خون بدن وارد می کند.

نمک

نمک

خطرات سلامت نمکی

اگر فردی به طور منظم بیش از اندازه نمک مصرف کند، خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری قلبی افزایش می یابد. افزون بر پرفشاری خون و بیماری قلبی، یک رژیم غذایی سرشار از سدیم می تواند به پوکی استخوان منجر شود. محتوای نمک بالا موجب می شود بدن کلسیم بیشتری از طریق ادرار دفع کند. اگر فردی به میزان کافی کلسیم دریافت نکند تا این شرایط جبران شود، بدن استفاده از کلسیم ذخیره شده در استخوان ها را آغاز می کند که به تضعیف آنها منجر می شود.

همچنین، نمک می تواند به دیواره داخلی معده آسیب وارد کند و ایجاد زخم در آن را به همراه داشته باشد. در صورت عدم درمان، این زخم ها می توانند به سرطان معده منجر شوند.  در نهایت، فشار مضاعف ناشی از مصرف نمک بیش از اندازه در رژیم غذایی روی کلیه ها می تواند به نارسایی کلیوی منجر شود.

مراقب میزان مصرف نمک خود باشید

7 ماده غذایی که باید هر روز مصرف شوند

سفید کردن دندان

سفید کردن دندان در خانه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا