10 نکته مراقبت از پا برای سالم و نرم نگه داشتن پاها

یکشنبه 23 آبان 1400 سلامت
مراقبت از پا

نکات ضروری مراقبت از پا

پاها یکی از پرکارترین و پربارترین قسمت‌های بدن هستند و روزانه دچار ساییدگی و ساییدگی زیادی می‌شوند.

بدتر از آن این است که مردم اغلب از سلامت پای خود غافل می شوند و از یک روال مراقبت از پا پیروی نمی کنند. این می تواند راه را برای بیماری های مختلف پا که می تواند راه رفتن را دشوار کرده و تحرک کلی شما را محدود کند، هموار کند.

همچنین، پاهای شما در بیشتر ساعات روز تحت استرس ثابت باقی می مانند. آنها بار بدن شما را تحمل می کنند و به زمین سخت می مالند، که آنها را به شدت فرسوده می کند. به همین دلایل است که مراقبت از پاها بسیار مهم است.

 

مراقبت از پا

مراقبت از پا

 

در اینجا نکات کارآمدی وجود دارد که می توانید برای حفظ بهترین وضعیت پاهای خود از آنها پیروی کنید:

 

1. پاهای خود را به طور منظم بشویید

پاهای شما آنقدر به زمین نزدیک هستند که ناخواسته بیشتر از سایر قسمت های بدن در معرض گرد و غبار و کثیفی قرار می گیرند. بعلاوه، آنها عرق زیادی جمع می کنند زیرا چندین ساعت در روز پوشیده از جوراب و کفش می مانند.

بنابراین، مطمئن شوید که آنها را حداقل دو بار در روز با آب ولرم و صابون ملایم یا ضد عفونی کننده کاملاً بشویید. گرمای ملایم آب به شل شدن پوست مرده انباشته شده روی پاها کمک می کند، در حالی که صابون به از بین بردن تمام آثار عرق، کثیفی و میکروب ها کمک می کند.

پس از شستن، اجازه دهید پاهایتان در هوا خشک شوند یا با یک حوله تمیز آن ها را بمالید تا رطوبت به خصوص بین انگشتان پا از بین برود. پوست مرطوب تمایل به رشد باکتری ها و قارچ ها دارد که می تواند منجر به عفونت هایی مانند پای ورزشکاران شود.

توجه: آب داغ می تواند رطوبت طبیعی پاهای شما را از بین ببرد و آنها را بیش از حد خشک کند، بنابراین بهتر است از آن استفاده نکنید.

 

2. حداقل دو بار در هفته لایه برداری کنید

پاهای شما بار بدن را حمل می کنند و در حین حرکت به زمین و کفش می مالند. این باعث می شود پوست پای شما کاملا زبر و آسیب دیده باشد.

یک اسکراپ لایه برداری

½ فنجان شکر و1 قاشق غذاخوری روغن بادام و½ قاشق غذاخوری عسل و چند قطره روغن درخت چای

تمام مواد را در یک کاسه با هم مخلوط کنید .پاهای خود را به مدت 8 تا 10 دقیقه در آب ولرم قرار دهید تا پوست نرم شود.مواد را روی پاهای خود بمالید و حداقل 5 دقیقه ماساژ دهید.بعد با آب خنک بشویید و پاهای خود را با یک حوله نرم خشک کنید.

 

مراقبت از پا

مراقبت از پا

 

3. پاهای خود را مرطوب کنید

پاهای شما ممکن است به دلیل ساییدگی و پارگی دائمی که متحمل می شوند، بسیار خشک و زبر شوند، بیشتر در طول ماه های خشک زمستان. پوست خشک خاصیت ارتجاعی کمتری دارد و همین امر آن را مستعد پارگی می کند.

مرطوب کننده های طبیعی

روغن بادام، روغن نارگیل و گلیسیرین را در قابلمه ای بریزید و روی حرارت بگذارید تا همه مواد ذوب شوند.
همه مواد را خوب مخلوط کنید و چند قطره روغن درخت چای به آن اضافه کنید.مخلوط را برای نگهداری در یک بطری بریزید.هر شب قبل از خواب کمی از این مرطوب کننده خانگی را به مدت 8 تا 10 دقیقه روی پاهای خود ماساژ دهید.

 

4. کفش های خوش فرم بپوشید

کفش های مناسب و راحت به راحتی حرکت می کنند. برعکس، کفش های نامناسب می توانند راه رفتن را دردناک کنند  و حتی در این فرآیند به پاهای شما آسیب وارد کنند

پارچه کفش شما باید انعطاف پذیر باشد تا به راحتی در اطراف ساختار پای شما خم شود تا تناسب راحت داشته باشد.
از کفش‌های خیلی تنگ یا خیلی باریک خودداری کنید زیرا انگشتان پا را فشرده می‌کنند و پاهایتان را تحت فشار قرار می‌دهند، که می‌تواند راه رفتن را دشوار کند.
همیشه وقتی برای دویدن می‌روید کفش‌های مخصوص دویدن بپوشید، زیرا این کفش‌ها طوری ساخته شده‌اند که پاهای شما را در سرعت دویدن نگه دارند و از آسیب‌دیدگی جلوگیری کنند. به علاوه، آن‌ها به اندازه‌ای محکم هستند که در اثر حرکات شدید فرسوده نشوند.

 

مراقبت از پا

مراقبت از پا

 

5. ناخن های پا را به درستی کوتاه کنید

ناخن های بیش از حد رشد کرده نه تنها کثیفی را جمع می کنند، بلکه مستعد شکستگی نیز هستند. بنابراین، بسیار مهم است که به جای قیچی، ناخن های پا را مرتباً با ناخن گیر کوتاه کنید.

قیچی فقط می تواند خطوط مستقیم را برش دهد و شکل مناسبی برای بریدن در امتداد منحنی ناخن های شما ندارد. پس از کوتاه کردن، از سوهان ناخن یا سمباده برای صاف کردن لبه های ناصاف ناخن ها استفاده کنید.

فواید حرکت پلانک

ناخن‌های خود را خیلی کوتاه نکنید، زیرا می‌تواند به بستر ناخن آسیب برساند، به خصوص در حین راه رفتن، آسیب زیادی می‌بیند. همچنین، آنها را مستقیماً برش ندهید، بلکه در امتداد انحنایشان با زاویه ای از رشد ناخن ها جلوگیری کنید. اگر ناخن در حال رشد است، آن را به جای اینکه در خانه انجام دهید، توسط پزشک معالجه کنید.

در نهایت، سعی نکنید کوتیکول های خود را برش دهید یا بیرون بیاورید زیرا این کار می تواند منجر به درد زیادی شود و بستر ناخن شما را در معرض عفونت قرار دهد. اگر کوتیکول شما بیرون زده است، به آرامی آن را با چوب یا خودکاری که برای این منظور طراحی شده است، به داخل فشار دهید.

 

6. از پاهای عرق کرده خود به خوبی مراقبت کنید

عرق به خودی خود معمولاً بی بو است اما می تواند از رشد میکروارگانیسم های بدبو بر روی پوست شما حمایت کند. به همین دلیل است که پاهای عرق کرده می توانند کاملا بدبو باشند.

به علاوه، رعایت نکردن بهداشت پا همراه با تعریق بیش از حد، محیط مناسبی را برای رشد بیش از حد میکروبی ایجاد می کند که می تواند باعث عفونت پا شود.

در اینجا نحوه جلوگیری از بوی بد پا و عفونت پا آمده است:

برای جلوگیری از بوی بد پاها، هر روز یک جفت جوراب تمیز بپوشید.
اگر کفش یا جوراب شما مرطوب شد، در اسرع وقت آنها را عوض کنید.
قبل از پوشیدن جوراب یا کفش، مقداری پودر بچه یا پودر تالک روی پاهای خود بمالید زیرا می تواند به جذب عرق و جلوگیری از بو کمک کند.
همچنین می توانید مقداری پودر ضد تعریق داخل کفش خود بپاشید تا عرق اضافی پاهایتان خیس شود.

 

مراقبت از پا

مراقبت از پا

7. پاهای خود را مرتب خیس کنید

خیساندن پاهایتان در یک حمام آرامش بخش می تواند راهی عالی برای آرام شدن بعد از یک روز پر استرس باشد.

این به حذف آلودگی، میکروب ها و پوست مرده از روی پاهای شما کمک می کند و در عین حال بوی پا را کاهش می دهد. بعلاوه، هرگونه ورم پا را از بین می برد و اثر آرام بخشی بر کل بدن دارد.

 

8. پارافین واکس تراپی را امتحان کنید

همچنین می توانید پاهای خسته خود را با فرو بردن آنها در مخلوط گرم پارافین (موم بر پایه نفت) و روغن معدنی آرام کنید. موم و روغن پوست خشک پاهای شما را روان می کنند، در حالی که گرمای ملایم جریان خون را تحریک می کند تا هرگونه التهاب، درد و سفتی ماهیچه ها را از بین ببرد.

 

9. به سراغ لایه برداری شیمیایی بروید

همانطور که از نامش پیداست، درمان‌های لایه‌برداری شیمیایی به معنای واقعی کلمه به لایه برداری خارجی ترین لایه پوست مرده کمک می‌کنند تا پوست جدید سالم زیر آن نمایان شود. این فرآیند لایه برداری به تدریج بافت، رنگ و ظاهر کلی پاهای شما را بهبود می بخشد.

محلول لایه بردار عموماً حاوی ترکیبی از آلفا هیدروکسی اسیدها (مانند اسید گلیکولیک یا لاکتیک) و بتا هیدروکسی اسیدها (مانند اسید سالیسیلیک) است که سلول های مرده را که در بالای پای شما نشسته اند را حل کرده و شل می کند تا به راحتی از بین بروند. از بین بردن پوست مرده اجازه می دهد تا پوست جدید به سطح برود.

لایه برداری شیمیایی یک عمل زیبایی است که در یک محیط بالینی در چندین جلسه انجام می شود.

پزشک وضعیت پاهای شما را ارزیابی می کند و سپس بهترین شکل لایه برداری شیمیایی را برای شما توصیه می کند. برخی از گزینه های رایج مورد استفاده عبارتند از لایه برداری زرد، لایه برداری TCA (حاوی ماده فعال اسید تری کلرواستیک) و لایه برداری اسید گلیکولیک-ماندلیک.

 

مراقبت از پا

مراقبت از پا

10. خودآزمایی پای خود را انجام دهید

پاها و ناخن های خود را هر از چند گاهی یا زمانی که دوش می گیرید از نظر هرگونه کبودی، پوسته پوسته شدن، برآمدگی، تورم، سوزش، علائم عفونت یا هر گونه رشد غیر طبیعی بررسی کنید.

خودآزمایی پاها به ویژه برای افرادی که از دیابت رنج می برند بسیار مهم است زیرا بیشتر در معرض عفونت پا و سایر مشکلات پا هستند.

 

کلمه پایانی

سالم نگه داشتن پاها برای سهولت حرکت بسیار مهم است، اما خوشبختانه نگهداری آنها بسیار کم است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آنها را تمیز، مرطوب و استراحت کافی نگه دارید تا ظاهر و عملکرد آنها در بهترین حالت خود باقی بماند.

انتخاب کفش مناسب و پیروی مجدانه از یک روال مراقبت از پا می تواند کمک زیادی به پیشگیری از طیف وسیعی از مشکلات پا کند.

برای ایمن تر بودن، توصیه می شود حداقل سالی یک بار پاهای خود را توسط متخصص پا معاینه کنید. همچنین در صورت مشاهده هرگونه تورم مداوم، سوزش پوست یا لایه برداری روی پاها که می تواند نشانه واکنش آلرژیک باشد، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

کمبود ویتامین D

کمبود این ویتامین ها بى خوابتان مى کند!

سرطان پستان

سرطان پستان /9علائم و نشانه های سرطان پستان چیست

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا