بهدنبال رسوایی آلایندگی فولکس واگن موسوم به دیزلگیت، رئیس بخش توسعه قوای محرکهی پورشه بازداشت شد.
بهنظر میرسد که پس لرزههای رسوایی در آلایندگی خودروهای دیزل فولکس واگن به اینزودی تمام نمیشود. پلیس آلمان با حضور در مقر اصلی پورشه، یورگه کرنر، رئیس بخش توسعه قوای محرکهی این برند را با اتهام دست داشتن در رسوایی آلایندگی فولکس واگن و بهمنظور جلوگیری خروج او از کشور، بازداشت کرد.
علاوه بر این مدیر ارشد، مایکل اشتاینر رئیس بخش تحقیق و توسعهی پورشه به همراه یکی از کارکنان سابق این برند نیز جزو مضنونین هستند و تحقیقات در مورد این دو نفر، ادامه دارد. اتهام اصلی این سه نفر، کلاهبرداری از طریق تبلیغات دروغ موتورهای دیزل است که آلایندگی واقعی آنها را نمایان نمیکرد. البته همانطور که میدانیم، پورشه به عنوان برند زیرمجموعهی گروه خودروسازی فولکس واگن سازندهی پیشرانههای دیزل نبوده است اما مدیران ارشد بازداشت شده از آلایندگی واقعی این پیشرانهها اطلاع داشتند ولی سکوت اختیار کردهاند.
مقالههای مرتبط:
بر اساس گزارش خبرگزاریهای آلمان، نیروهای پلیس چهارشنبهی هفتهی گذشته به به مقر اصلی پورشه وارد و کرنر را بازداشت کردند؛ تحقیقات آنها تا جمعه ادامه یافته است. پیش از استخدام کرنر در شرکت پورشه، او یکی از مهندسین رده بالای آئودی و مسئول ساخت و بررسی نرمافزار و تجهیزات الکترونیکی پیشرانه و گیربکسهای آئودی بوده است. کرنر یکی از دوستان نزدیک ماتیاس مولر، مدیرعامل سابق پورشه و فولکس واگن است. مولر دو هفتهی گذشته از سمت مدیرعاملی گروه خودروسازی فولکس واگن برکنار شد. علاوه بر این کرنر همکار نزدیک ولفگنگ هاتز، مهندس سابق فولکس واگن که سال گذشته دستگیر شد، نیز بوده است.
از اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی بود که تحقیقات گسترده در مورد مدیران ارشد آئودی آغاز شد. پیشرانهی ۶ سیلندر V شکل ۳ لیتری دیزل آئودی، که روی ۸۰ هزار دستگاه خودروی فولکس واگن، آئودی و پورشه نصب شده است با نرمافزار غیرمجاز همراه شدهاند. اولیور بلوم، مدیرعامل پورشه تا بهامروز اتهامات وارد شده به محصولات این برند را رد کرده است. پس از رسوایی آلایندگی فولکس واگن، شرکتهای خودروساز معروف آلمانی از برنامهی جدید خود برای تولید خودروهای برقی رونمایی کردند. پورشه با معرفی سدان تمام برقی میشن E که سال آینده مدل نهایی آن رونمایی میشود، از اتهامات دوری کرده است. با اینحال بلوم اعلام کرده است که پورشه همچنان از پیشرانههای دیزل دیگر برندها استفاده خواهد کرد.
بلوم پیش از این گفته بود:
هیچ چیز تغییر نکرده است؛ دلیلی وجود ندارد که بهسرعت خودروهای دیزل کنار گذاشته شوند.
از سال ۲۰۱۵ و علنی شدن رسوایی آلایندگی فولکس واگن سه سال میگذرد ولی همچنان تحقیقات در مورد این اتفاق و بازداشت افراد مرتبط با آن که شامل مدیران ردهبالای غول خودروسازی آلمان میشود، ادامه دارد. بر اساس گزارشهای موجود، مقامات فولکس واگن بیش از ۳۰ میلیارد دلار ضرر متحمل شدهاند که البته روزبهروز این رقم رو به افزایش است.
منبع : زومیت
ارسال دیدگاه