
مدعیان جوایز اسکار2018
«دانکرک» به کارگردانی کریستوفر نولان
نامزدیهای احتمالی: بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل (مارک رایلنس)، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی
چرا مدعی اسکار است: فیلم پرهزینه و جنگی کریستوفر نولان تعدادی از بهترین نقدها را با اکران خود از سوی منتقدان دریافت کرد و در حقیقت به گونهای شایسته در فهرست نامزدهای احتمالی جوایز اسکار که از فیلمهای قدرتمند واقعی عاری است، پیشتازی میکند. «دانکرک» باید دستکم با نامزدی در بخش بهترین کارگردانی، انتظار طولانی نولان را برای خودنمایی در این بخش برآورده کند.
«سه بیلبورد بیرون از ابینگ، میزوری» به کارگردانی مارتین مکدونا

نامزدیهای احتمالی: بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر زن (فرانسس مکدورمند)، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل (سم راکول، وودی هرلسون)، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی
چرا مدعی اسکار است: این کمدی سیاه درباره خشم و بخشندگی که داستانش در مرکز آمریکا میگذرد، توانست جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را در فستیوال فیلم تورنتو در ماه سپتامبر از آن خود کند. این ساخته مارتین مکدونا از شانس خوبی برای بالا کشاندن فرانسس مکدورمند در صف مدعیان دریافت جایزه بهترین بازیگر زن که امسال پرتعداد هستند برخوردار است.
«شکل آب» به کارگردانی گیلرمو دل تورو

نامزدیهای احتمالی: بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر زن (سلی هاوکینز)، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل (مایکل شانون، ریچارد جنکینز)، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی. چرا مدعی اسکار است: فیلم توانسته جایزه شیر طلایی را در فستیوال فیلم ونیز از آن خود کند. فیلم شایستگی تمام تحسینهایی که از آن شده را دارد؛ «شکل آب» فیلمی خاص است که با تلفیق ژانرهای مختلف، هالیوود دوران قدیم را با ژانر علمی-تخیلی پیوند میدهد و جای پایش را بهعنوان یک مدعی اسکار با بازی شگفتانگیز سلیهاوکینز در نقش زنی که قادر به صحبت نیست و عاشق یک موجود دریایی میشود، محکم میکند.
«برو بیرون» به کارگردانی جوردن پیل

نامزدیهای احتمالی: بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد (دنیل کالویا)، بهترین بازیگر زن نقش مکمل (الیسون ویلیامز)، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی. چرامدعی اسکار است: «برو بیرون» با فروش 175.5 میلیون دلاری در باکسآفیس آمریکای شمالی آن هم با بودجهای 4.5 میلیون دلاری موفقیت بزرگی را تجربه کرد. درست است که فروش فیلمهای مدعی اسکار طی ماههای اکتبر و دسامبر افت میکند، اما اگر یک چیز بتواند یک فیلم مدعی زودهنگام را در طول سال نیز سرپا نگه دارد، سودآوری آن است. اعضای آکادمی پیشاپیش درباره این فیلم گفتهاند: «از جهات زیادی سنتشکن است. چیزی که او در پی آن است را ما از مدتها پیش نیاز داشتیم.»
«زن شگفت انگیز» به کارگردانی پتی جنکینز

نامزدیهای احتمالی: بهترین فیلم، بهترین کارگردان
چرا مدعی اسکار است: 76 سال به طول انجامید، اما «زن شگفت انگیز» بالاخره فیلم مجزای خودش را بهدست آورد. این فیلم بهتازگی از مرز فروش 820میلیون دلار در باکسآفیس جهانی عبور کرده است. این فیلم با اکران در زمانی که هالیوود بیش از گذشته به حضور زنان در مقابل دوربین نیاز دارد با همین یک ویژگی، که به گفته یکی از اعضای گروه رأیدهندگان در اسکار «الگوشکنانه» و «بیسابقه» شمرده میشود، میتواند صرف نظر از ورود به بخشهای فناوری اسکار، در بخشهای اصلی نیز نامزدی به دست آورد.
«بیمار بزرگ» به کارگردانی مایکل شوالتر

نامزدیهای احتمالی: بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل (ری رومانو)، بهترین بازیگر زن نقش مکمل (هالی هانتر)، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی
چرا مدعی اسکار است: این یکی را بهعنوان یکی از شخصیترین فیلمهای سال مورد خطاب قرار دادهاند. «بیمار بزرگ» یک کمدی رومانتیک خوشقلب است که مرزهای فرهنگی را محو میکند. این فیلم مورد تحسین قرار گرفته برای نویسندگی و اجرای بازیگران، در کنار قلب بزرگ و طعم بذلهگویانه کمدیاش پیشاپیش هوادارانی پرشور پیدا کرده است.
«پروژه فلورید» به کارگردانی شان بیکر

نامزدیهای احتمالی: بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل (ویلم دفو)، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی
چرا مدعی اسکار است: دومین ساخته شان بیکر پس از فیلم «نارنگی»، یک درام با بودجهای بسیار اندک بوده که بر زندگی یک دختر 6 ساله ساکن هتلی در فلوریدا متمرکز است. فیلم بیکر با نابازیگران خوب و حرارتی که در داستانش جریان دارد، میتواند با سلیقه داوران اسکار جور دربیاید، اما ستاره اصلی آن که لایق دریافت یک نامزدی نیز بوده، ویلم دفو است.
«تاریکترین وقت» به کارگردانی جو رایت

نامزدیهای احتمالی: بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد (گری الدمن)، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر زن نقش مکمل (کریستین اسکات تامس)
چرا مدعی اسکار است: روی دیگر سکهای که یک روی آن «دانکرک» است. فیلم جو رایت درامی است که داستانش را از دید وینستون چرچیل دنبال کرده و گری الدمن را در این نقش بهعنوان یکی از بهترین بازیگران سال معرفی میکند. الدمن که در نقش چرچیل به معنای واقعی کلمه حل شده، زیر گریم سنگین و تقلید صدای او هنوز قابل تشخیص است. این نقش شاید بتواند برای این بازیگر کهنهکار جایزه اسکار بازیگری را به ارمغان بیاورد.
«شگفتزده» به کارگردانی تاد هینز

نامزدیهای احتمالی: بهترین فیلم، بهترین بازیگر زن نقش مکمل (میلیسنت سیموندز)، بهترین فیلمنامه اقتباسی. چرا مدعی اسکار است: تاد هینز از گذشته در تلاش بوده تا از سوی آکادمی به رسمیت شناخته شود. در میان کارهای آیکونیک او طی سالهای اخیر، هینز تنها یک بار برای نویسندگی فیلم «دور از بهشت» به جمع نامزدهای اسکاری راه یافته است. آخرین ساخته او نیز گرچه لحن آرامتری در مقایسه با فیلمهای قبلیاش دارد، اما حتی در صورت تغییر نظر داوران به این فیلمساز، فیلم میتواند در رشتههای بهترین موسیقی متن و بهترین فیلمبرداری نامزد دریافت جایزه باشد.
«بلید رانر 2049» به کارگردانی دنی ویلنو

نامزدیهای احتمالی: بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل (هریسون فورد)
چرا مدعی اسکار است: این دنباله علمی-تخیلی متفکرانه مسیری لغزنده را در باکسآفیس پیمود، اما ارزشهای هنری آن همچنان غیرقابلانکار است. راجر دیکینز، فیلمبردار را در صدر هر فهرست پیشبینی اسکار قرار دهید، ویلنو را هم نباید در رقابت بهترینهای کارگردانی دستکم گرفت، اما یک برنده احتمالی غیرمنتظره برای هواداران این فیلم میتواند هریسون فورد باشد که لحظات احساسیاش در نقش ریک دکارد بهیادماندنی هستند.
«لیدی برد» به کارگردانی گرتا گرویگ

نامزدیهای احتمالی: بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر زن (سیرشا رونان)، بهترین بازیگر زن نقش مکمل (لاری متکاف)، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی
چرا مدعی اسکار است: «لیدی برد» در جشنوارههای ماه سپتامبر با دریافت نقدهای مثبت غوغا کرد و البته فیلمی بسیار دوستداشتنی است که میتواند به شانسهای غیرمنتظره در جوایز اسکار 2018 تبدیل شود. همچنین گرتا گرویگ ممکن است در اولین تجربه کارگردانی خود به فهرست نامزدهای این رشته وارد شود. در حداقلیترین حالت ممکن، منتظر باشید که سیرشا رونان و لاری متکاف را در جوایز آکادمی سال بعد ببینید.
«دترویت» به کارگردانی کترین بیگلو

نامزدیهای احتمالی: بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل (جان بویگا، ویل پولتر)
چرا مدعی اسکار است: این درام سوزاننده بیگلو در ماه آگوست طی سالگرد شورشهای دترویت در سال 1967 به اکران درآمد و در جذب تماشاگران به خود اندکی تقلا کرد. بااینحال شاید در نمایش برای رأیدهندگان و داوران اسکار، این فیلم جان تازهای بگیرد. اگر چنین شود باید منتظر بود بیگلو، تنها کارگردان زن اسکاربرده بار دیگر در میان نامزدهای این رشته قرار بگیرد.
«کشتن گوزن مقدس» به کارگردانی یورگس لانتیموس

نامزدیهای احتمالی: بهترین فیلمنامه غیراقتباسی
چرا مدعی اسکار است: لانتیموس، کارگردان فیلمهای «دندان نیش» و«خرچنگ»، خود را با آسودگی در میان کارگردانان مطرح آینده سینما جا داده و در فیلمهای خود مرزهای روایت و سبک را جابهجا کرده است. او سال گذشته با فیلم «خرچنگ» موفق به دریافت نامزدی بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد و امسال نیز با داستانی منحصربهفرد راه را برای استعداد خویش در کسب یک موفقیت اسکاری دیگر هموار میکند
«آخرین پرچم در اهتزاز» به کارگردانی ریچارد لینکلیتر

نامزدیهای احتمالی: بهترین فیلم، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مرد (استیو کارل)، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل (برایان کرنستون،
لارنس فیشبرن)
چرا مدعی اسکار است: شبه-دنباله پردیالوگ لینکلیتر بر فیلم «آخرین ماموریت» از تماشاگران فستیوال فیلم نیویورک نقدهای درهمی دریافت کرد، اما گروه بازیگران خوب و موضوع فیلم (کهنهسربازان جنگ ویتنام در جست و جوی معنای زندگی در سال 2003) میتواند آن را به درون رقابت بهترین فیلم هل دهد.
«داستانهای میروویتز» به کارگردانی نوآ بومبک

نامزدیهای احتمالی: بهترین بازیگر مرد (آدام سندلر)، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل (داستین هافمن)، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی
چرا مدعی اسکار است: خندهتان نگیرد، آدام سندلر هرگز بهتر از این نبوده است، نه حتی در «عشق لایعقل» ساخته پاول تامس اندرسون. با بازی او در این فیلم، نتفلیکس میتواند او را به جمع بازیگران اسکاری امسال وارد کند. داستین هافمن هم از شانسهای نامزدی در بخش بازیگران مکمل است.
«فریبخورده» به کارگردانی سوفیا کوپولا

نامزدیهای احتمالی: بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه اقتباسی
چرا مدعی اسکار است: کتابهای تاریخ و کتابهای آناتومیتان را دور بیندازید، چراکه سوفیا کوپولا در ششمین تجربه کارگردانی خود قواعد فیلمسازی برای زنان را دگرگون کرده است. «فریبخورده» او پیشاپیش به یکی از به یادماندنیترین فیلمهای سال تبدیل شده است. کوپولا که با فیلم «گمشده در ترجمه» خود توانست به دومین زنی که از فستیوال فیلم کن جایزه کارگردانی دریافت کرده، تبدیل شود، در چشم داوران اسکار نیز جایگاه کمی را بهدست نیاورده است.
«اُکجا» به کارگردانی بونگ جون-هو

نامزدیهای احتمالی: بهترین بازیگر مرد نقش مکمل (جیک جیلنهال)، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی. چرا مدعی اسکار است: فیلم افسانهای بونگ جون-هو درباره یک خوک بزرگ حاصل از مهندسی ژنتیک و زنی جوان که برای نجات دوستش به سرتاسر دنیا سفر میکند، توانست نظر منتقدان را در فستیوال فیلم کن به خود جلب کند. فیلم از نظر عناصر تکنیکی شگفتانگیز است، اما نکته طلایی آن حضور جیک جیلنهال در یکی از بهتآورترین نقشآفرینیهایش است. پس از قرارگرفتن در چند قدمی جایزه اسکار بازیگری برای فیلمهای «زندانیان» و «شبگرد» شاید اینبار شیرینی دریافت این جایزه نصیب او شود.
منبع : برترینها
ارسال دیدگاه