بیوگرافی محمد علی کلی برترین مشت‌زن تاریخ بوکس

سه‌شنبه 23 شهریور 1400 بیوگرافی
محمد علی کلی

 محمد علی کلی کیست

با نام قبلی« کاسیوس مارسلوس کِلِی، جونیور»که حال او را با نام محمد علی کلی می شناسیم .

محمد علی بوکسور ، نیکوکار و فعال اجتماعی بود که به عنوان یکی از بزرگترین ورزشکاران قرن بیستم شناخته می شود. علی در سال 1960 دارنده مدال طلای المپیک و در سال 1964 قهرمان بوکس سنگین وزن جهان شد.

او  بوکسور حرفه‌ای سنگین‌وزن آمریکایی بود که به عنوان برترین مشت‌زن تاریخ بوکس در این وزن او نیز یکی از مهم‌ترین و برترین شخصیت‌های ورزشی قرن بیستم شناخته می‌شود

 

 محمد علی کلی

محمد علی کلی

چکیده ای از بیو گرافی محمد کلی

نام:محمد علی

روز تولد: ۱۷ ژانویه ۱۹۴۲

در گذشت: ۳ ژوئن ۲۰۱۶

حرفه:بوکسور

ملیت:آمریکایی

همسران:۴ همسر **سونجی روی(۱۹۶۴ تا ۱۹۶۶)**بلیندا بوید (۱۹۶۷ تا ۱۹۷۷)**ورونیکا پورشه علی (۱۹۷۸ تا ۱۹۸۶)**یولاندا(۱۹۸۶ تا ۲۰۱۶)

فرزندان: ۷ دختر و ۲ پسر

سال فعالیت: از سال  1960 تا سال1981

 

بیو گرافی محمد علی کلی

بیو گرافی محمد علی کلی

محمد علی کلی متولد چه سالی است؟

محمد علی در 17 ژانویه 1942 در لوئیزویل ، کنتاکی متولد شد. نام تولد وی کاسیوس مارسلوس کلی جونیور بود.

 

ماجرای ورود او به پوکس چه بود:

پدرش محمد علی کلی تابلونویس بود. یک روز، وقتی دوازده ساله بود،

در سن 12 سالگی ، کلی استعداد خود را برای بوکس از طریق پیچ و تاب عجیب و غریب سرنوشت کشف کرد. پس از سرقت دوچرخه اش ، علی کلی به افسر پلیس ، جو مارتین ، گفت که می خواهد سارق را کتک بزند. آن افسر، جو مارتین، در یک باشگاه محلی به بچه‌ها بوکس یاد می‌داد. به کاسیوس هم پیشنهاد داد اگر می‌خواهد با دزد دعوا کند اول بوکس یاد بگیرد. چیزی نگذشت که کاسیوس پا به رینگ گذاشت.

محمد علی کلی از بچگی علاقه ی زیادی به بوکس داشت و از ۱۲ سالگی مشت زنی را شروع کرد و در حدود  ۱۰ سال بعد یعنی درسال ۱۹۶۴ موفق شد قهرمانی بوکس جهان را به اسم خود ثبت کند .

تا زمانی که به دبیرستان رفت در کنتاکی موفق به کسب ۶ عنوان شد.و با این موفقیت‌ها مسوولین مدرسه در عوض، نمرات ضعیف درسی اش را نادیده گرفتند و اجازه دادند تا او فارغ‌التحصیل شود.

 

گرویدن به اسلام

کلی در سال 1964 به گروه مسلمانان سیاهپوست ملت اسلام پیوست. در ابتدا ، وی قبل از انتخاب نام محمدعلی خود را کاسیوس دهم نامید. این بوکسور سرانجام در دهه 1970 به اسلام ارتدوکس روی آورد.

علاوه بر مسابقات بوکس سنگین وزن و کسب افتخارات متعدد، یکی دیگر از دلایلی که سبب معروفیت کاسیوس کلی شد این بود که در سال ۱۹۶۲، پس از آشنایی با الیجا محمد (سیاستمدار اهل ایالت متحده آمریکا) به دین اسلام گروید. و بعد از مسلمان شدن اسم خود را به محمد علی تغییر داد

همسر محمد علی کلی

همسر محمد علی کلی

همسران محمد علی کلی

علی چهار بار ازدواج کرده بود و دارای 9فرزند  داشت

همسر اول:علی در سال 1964 با همسر اولش سونجی روی ازدواج کرد. و در سال ۱۹۶۶ از یکدیگر جدا شدند.

همسر دوم:علی در سال 1967 با همسر دوم خود ، بلیندا بوید 17 ساله ، ازدواج کرد. بوید و علی چهار فرزند با هم داشتند: مریم ، متولد 1969؛ جمیله و لیبان ، هر دو متولد 1970 هستند. و محمد علی جونیور ؛  علی و همسرش بوید در سال 1976 طلاق گرفتند.

همسر سوم:پس از آن با ورونیکا پورش در سال ۱۹۷۸ ازدواج کرد و سال ۱۹۸۶ ااز هم جدا شدند.این دو  دارای دو دختر بودندراشده ،  لیلا علی ، که با تبدیل شدن به یک بوکسور قهرمان ، راه علی را دنبال کرد.

همسر چهارم:یولاندا آخرین همسر او بود که در سال ۱۹۸۶ با یکدیگر ازدواج کردند و تا پایان عمر در کنار او زندگی کرد.علی در سال 1986 با چهارمین و آخرین همسرش یولاندا (“لونی”) ازدواج کرد. این زوج از زمانی که لونی شش ساله و علی 21 ساله بودند ، یکدیگر را می شناختند. مادران آنها بهترین دوستان بودند و خانواده خود را در همان خیابان بزرگ کردند. زوج علی و لونی تا زمان مرگ او ازدواج کردند و یک پسر به نام اسد داشتند.

محمد علی کلی صاحب ۷ دختر به نام های لیلاعلی، مریم، راشده، جمیله، هانا، میا و خلیله و همچنین دو پسر به نام های محمد علی جونیور و اسد امین است.

 

محمد علی کلی

محمد علی کلی

افتخارات محمد علی کلی، اسطوره ورزش بوکس

محمد علی کلی توانست ۳ بار قهرمانی جهان را  در رده ی سنگین وزن ها به اسم خود ثبت کند .

اولین بار در سال ۱۹۶۴ با شکست دادن سانی لیستون، بار دوم سال ۱۹۷۴ در یک مبارزه تاریخی که به نام«غرش در جنگل»معروف شد که موفق شد در آن جرج فورمن را ناک‌اوت کند،  از افتخارات  او در دوران حرفه‌ای‌اش کسب ۵۶ برد (۳۷ ناک‌اوت) و ۵ باخت بود.

 

بازنشستگی و بیماری محمد علی کلی

در ۲۷ ژوئن ۱۹۷۹ محمد علی اعلام بازنشستگی کرد و با دنیای پر هیجان رینگ و بوکس خداحافظی نمود.

در سال ۱۹۸۲ محمد علی دچار سندروم پارکینسون شد،پارکینسون یک بیماری تدریجی و بدون درمان قطعی است که ناشی از زوال تدریجی بخش مهمی از مغز است. محمد علی اولین نشانه‌های این بیماری را در سال ۱۹۸۴ و وقتی ۴۲ ساله بود، مشاهده کرد طی چند دهه جهان شاهد آن بود که این بیماری به تدریج محمد علی را از اوج به زیر می‌کشد و لرزش و کرختی، جای چابکی و زیرکی ورزشی وی را می‌گیرد.

محمد علی در سال ۱۹۹۶ در حالی که علایم بیماری پارکینسون در او مشهود بود افتخار روشن کردن مشعل المپیک آتلانتا را در جورجیای آمریکا پیدا کرد.

و محمد علی روز جمعه، دهم ژوئن ۲۰۱۶ (۲۱ خرداد ۱۳۹۵) در زادگاهش شهر لوئی‌ویل ایالت کنتاکی در گذشت. هزاران نفر در خیابان‌های شهر لویی‌ویل برای بدرقه کاروان حامل پیکر محمد علی صف کشیدند

بیوگرافی عقاب ایران تیمسار نادر جهانبانی معرف به«ژنرالِ چشم‌آبی»

میشل اوباما

بیوگرافی میشل اوباما همسر باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا