مجید مجیدی کارگردان مطرح ایرانی

پنج‌شنبه 25 فروردین 1401 چهره ها
مجید مجیدی 

مجید مجیدی کارگردان مطرح ایرانی

مجید مجیدی کارگردان مطرح کشورمان که در ۲۵ فروردین ۱۳۳۸ در تهران متولد شده است. وی با بچه‌های آسمان جزو پنج نامزد نهایی دریافت بهترین فیلم خارجی زبان اسکار ۱۹۹۸ بود و اولین کارگردان ایرانی می باشد که که نامزد دریافت جایزه اسکار شده است.

او در خانواده ای تالشی متولد شد. پس از گرفتن مردک دیپلم خود تحصیلاتش را در زمینه هنر‌های زیبا ادامه داد. او فعالیت خود را در عرصه تئاتر قبل از انقلاب آغاز کرد.

 

مجید مجیدی

مجید مجیدی

کیفیت و نوع آثار

اولین فیلم‌های مجیدی چند فیلم کوتاه بودند، و اولین فیلم بلند وی به نام بدوک در سال ۱۳۷۰ برنده جایزه جشنواره فجر شد. بچه‌های آسمان سومین ساخته سینمایی وی به عنوان یکی از پنج نامزد بهترین فیلم خارجی زبان اسکار ۱۹۹۸ شده بود. مجیدی تا سال ۲۰۱۱ میلادی، تنها کارگردان ایرانی بوده که فیلمی از او نامزد دریافت جایزه اسکار شده‌است. هم‌چنین او دو بار برنده جایزه بهترین فیلم و جایزه کلیسای جهانی در جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال شده که در تاریخ از جشنواره بی‌سابقه بوده‌است.

مجیدی برای فیلم پدر تقدیر نامه فیلم برتر را از چهاردهمین جشنواره فیلم لندن را نیز کسب کرده‌است. او نامزد جایزه طلایی جایزه ستلایت برای فیلم باران در سال ۲۰۰۱ شد. همچنین مجیدی جایزه ویژه هیئت ملی بازبینی فیلم را برای فیلم آواز گنجشک‌ها در سال ۲۰۰۹ به دست آورد و نامزد خرس طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین برای همین فیلم آواز گنجشک‌ها در سال ۲۰۰۸ شد. از او به غیر از فیلمنامه‌هایی که خودش کارگردانی کرده، یک کتاب نیز به نام لاله و پونه منتشر شده‌است.

 

فعالیت هنری

اولین اجرای وی در تئاتر شهر تهران، نقشی در نمایش «نهضت حروفیه» به کارگردانی داوود دانشور بود. سپس در سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ هجری شمسی به تجربه‌هایی در زمینه بازیگری در سینما دست زد. او در فیلم بایکوت ساخته محسن مخملباف در نقش یک کمونیست سرخورده، در فیلم تیرباران در نقش شهید سید علی اندرزگو، و در فیلم دو چشم بی‌سو در نقش یک معلم توده‌ای نقش ایفا کرد. مجیدی هم‌چنین در حوزه اندیشه و هنر اسلامی و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان بازیگر هم‌کاری کرده‌است. در سال‌های بعد مجیدی به کارگردانی روی آورد.
مجیدی در اکثر آثارش نویسنده و کارگردان بوده است.

 

مجیدی حدود ۸ سال از عمر خود (۸۶ تا ۹۴) را مشغول ساخت فیلم محمد رسول‌الله بوده که این فیلم بزرگترین پروژه سینمای ایران است. او در سال ۱۳۹۸ برنده تندیس بهترین کارگردان از جشنواره جهانی فیلم قونیه شد. این جایزه به کارگردان‌هایی اعطا میشود که به ساخت آثار سینمایی بر اساس باور‌های دینی و معنوی پرداخته اند.

 

برخی آثار

از جمله فیلم های سینمایی تولید شده توسط مجید مجیدی می توان به انفجار، هودج، روز امتحان، یک روز با اسیران، بچه‌های آسمان، خورشید و… اشاره کرد.

بازیگر نقش جوانی اوشین پس از گذشت سالها

کدام چهره های مشهور ایرانی 25 فروردین متولد شدند؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا