ماه رمضان را این گونه به کودکان معرفی کنید

دوشنبه 15 فروردین 1401 مذهبی
ماه رمضان را این گونه به کودکان معرفی کنید

ماه رمضان را این گونه به کودکان معرفی کنید

تربیت دینی به معنای تربیت افراد در حوزه های عاطفی رفتاری و شناختی بر اساس آموزه های دینی می باشد.به طور فطری ، شناخت خدا و مسئله پذیرش اعمال دینی در همه کودکان وجود دارد اما میزان پذیرش آها بستگی به تربیت والدینشان دارد. برخی معتقد هستند که کودکان تا قبل از بلوغ توانایی درک آموزه های دینی را ندارند اما عده ایدر مقابل میگویند کودکان استعداد آن را دارند که آموزه های دینی را فرا گرفته و در اندازه فهم خود، آنها را درک کنند.

وظیفه والدین  و مراکز آموزشی است که ب کودکان راجع به ماه رمضان توضیح دهند اما چگونه می توان آن را برای کودکان معرفی کرد ؟آنها ماه مضان را چگونه می دانند ؟ برای دانستن جواب با ما همراه شوید .

 

ماه رمضان را این گونه به کودکان معرفی کنید

ماه رمضان را این گونه به کودکان معرفی کنید

 

روش های معرفی ماه رمضان به کودکان

افراد باید در کودکی به صورت درست و کامل توسط والدین برای آموزه های دینی آماده شوند آن ها بپذیرند تا زمانی که وارد مراکز آموزشی و بین همسالان خود شدند با مشکل رو به رو نشوند! اگر اینگونه نباشد در آینده بعد از رسین به سن تکلیف ، انجام برخی از کارها مثله نماز و روزه برای آنها سخت خواهد شد  و به دنبال بهانه ای برای ترک آن هستند. بنابراین بهترین زمان برای تربیت همان دوران کودکی است. در منابع دینی گفته شده است که یاددادن به کودک مانند حکاکی بر روی سنگ، محکم و ماندگار است.

 

آموختن مسائل دینی به کودکان آنقدر در دین ارزشمند است که پیامبر اکرم می فرمایند:هر کس کودکی را تربیت کند تا «لااله الاالله» بگوید خدا از وی حساب نمی کشد.همچنین امام سجاد درباره کودکان می فرماید حق خردسال این است که در آموزش او مهربان باشی و از او در گذری و عیبش را بپوشانی و و با وی مدارا کرده و یاریش کنی.به عبارتی یاد دادن آن هم با مهربانی، حق کودک است و نباید این حق را از او دریغ کنیم بنابر این اگر در پی آن هستید که فرزندتان به نماز و روزه پایبند باشد. با رعایت نکاتی ساده که میتوان با توجه به علاقمندی های فرزندتان در نظر گرفت آن را آموزش داد. همچنین می توان از روش های ابداعی خود نیز در این رابطه استفاده کنید.

ماه رمضان را این گونه به کودکان معرفی کنید

ماه رمضان را این گونه به کودکان معرفی کنید

بغضی از پدر و مادرها فکر میکنند که آموزش های دینی از طریق کلاس درس و آموزش های رسمی، تاثیر بیشتر دارد و فرزند با دیدن روزه داری آنها و فراگیری از معلمان خود با ماه رمضان آشنا شوند. زیرا آموختن مفاهیم دینی در کنار همسالان و از طریق معلم ، تجربه ای شیرین برای فرزندان است.اما برای معرفی ماه رمضان توسط والدین باید نکاتی را در نظر گرفت، اینکه چه حرف هایی باید زده شود ؟ زمان مناسب چه وقتی است ؟ موضوعاتی است که در موفقیت ما تاثیر بسزایی دارد.

 

چطور بگوییم

وقتی قصد گفتن را دارید باید توجه داشته باشید فدر مقابل شما کودک است و نیازمند زبانی کودکانی است. باید بر اساس فهم و تجربیات آنها صحبت کنید. سعی کنید مهمانی که به فرزندتان بسیار خوش گذشته را به او یاد آوری کنید و سپس رمضان را هم به عنوان مهمانی خدا که پر از خوبی و خوشی است معرفی کنید و از ویژگی های آن مانند اجابت دعاها و آرزوها بگویید.

داستان گفتن را فراموش نکنید

داستان ها در ذهن کودکان بسیار ماندگارند. شما میتوانید با گفتن زندگی پیامبران و امامان الهی در قالب داستان عمل کنید تا کودکان علاقمند به شنیدن آنها شوند. برای موثر تر شدن قصه هایتان میتوانید از عروسک نیز استفاده کنید.همچنین میتوانید از کتاب های صوتی نیز استفاده کنید.

پذیرفتن سختی های آموزش

برای آموزش به کودکان باید صبر بالایی داشته باشید زیرا ثواب این آموزش کمتر از عبادت های معمولی در رمضان نمی باشد ، کودک گاهی با دیدن روزه خواری ، درست زمانی که خود دارد با روزه آشنا میشود ، دچار تعارض میشود به همین دلیل کودک را با روزه های کله گنجشکی نیز آشنا کنید تا در شرایط خاص ، بتوانید پاسخی مودبانه و مناسب به کودک دهید.

شناساندن ارزشهای اخلاقی

با زبانی کودکانه و محبت آمیز ، ارزش های اخلاقی همچون وفای به عهد و ایثار و راز داری و راستگویی و امانت داری و حفظ زبان از خطاها در ماه رمضان را به کودک آموزش دهید.

ماه رمضان را ضیافتی بزرگ بدانید

خانواده ها معمولا قبل از رسیدن ماه مبارک رمضان ؛ مواد غذایی اولیه و مورد نیاز خود را خریداری می کنند. این فرصت را غنیمت شمرده و کودک خود را به همراه خود برای خرید ببرید و به او اجازه دهید تا خوراکی های مورد علاقه خود را انتخاب کند. تا هر شب پس از افطار و یا قبل از سحر ، آنها را میل کند.

 

گفتن تجربه های خود

از اولین تجربه های خود در روزه داری با کودک سخن بگوئید و از آنها نیز بخواهید تا تجربه های خود در هر موردی از ماه رمضان که تجربه کرده اند را در ذهن و خاطرات خود نگه دارند

از سختی های روزه داری سخن نگوئید

برای کودکان از سختی های روزه نگویید و سعی کنید خود نیز صبر را بیاموزید

در این ماه خوش اخلاق تر باشید

فرزندان باید آثار مثبت روزه گرفتن را در اعمال و رفتار شما ببنند و احساس کنند روزه داری موجب خوش اخلاقی، مهربانی ، صبور بودن و فعالتر شدن می شود.روزه داری نباید بر فعالیت کودکان مانع ایجاد کند. همچنین گرسنگی نباید بر خلق و خوی شما به گونه ای تاثیر بگذارد که باعث دلزدگی و دید مفی نسبت به روزه و ماه رمضان درذهن  فرزندتان ایجاد کند.

برنامه ریزی برای ساعات معنوی کودک
در ایام ماه مبارک رمضان، به همراه کودکان در مراسمهایی مانند ختم قرآن، نماز جماعت، شب های قدر شرکت کنید تا آثار و برکات معنوی حضور در این نوع اجتماعات، کودکان خود را محروم نسازید.همچنین اگر فرزند شما به بیدار شدن در سحر علاقه نشان می دهد، با احترام به شخصیت او ، بیدارش کنید اگر چه بیدار کردن کودک در این ساعات کمی سخت است اما برای تحقق تربیت دینی باید این مشکلات را تحمل کرد. از کودک خود هنگام بیدار کردن بخواهید تا یکی از دوستان و اقوام را برای سحر با تلفن زدن بیدار کند ، این فرد می تواند حتی یکی از دوستان همسن و سال فرزند شما باشد.

زولبیا

طرز تهیه زولبیا و بامیه خانگی

امام حسن مجتبی علیه السلام

امام حسن مجتبی علیه السلام

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا