زندگینامه لوئی پاستور /حقایق جالب درباره لویی پاستور

جمعه 4 شهریور 1401 بیوگرافی
لوئی پاستور

لوئی پاستور کشف کرد که میکروب‌ها مسئول ترش کردن الکل هستند و فرآیند پاستوریزه کردن را ارائه کرد که در آن باکتری‌ها با گرم کردن نوشیدنی‌ها از بین می‌روند و سپس اجازه می‌دهند تا آنها خنک شوند.

چکیده ای از زندگینامه لویی پاستور

نام:لویی پاستور

ملیت: فرانسه

شغل: شیمیدان و میکروبیولوژیست

متولد: 27 دسامبر 1822 در دول فرانسه

درگذشت: 28 سپتامبر 1895 در Marnes-la-Coquette، فرانسه

بهترین شناخته شده برای: کشف واکسیناسیون، پاستوریزه کردن، و اثبات اینکه میکروب ها باعث بیماری می شوند.

 

لوئی پاستور

لوئی پاستور

لویی پاستورکیست؟

لویی پاستور، از شیمی‌دانان و زیست‌شناسان مشهور فرانسوی است.

 

لویی پاستور متولد چه سالی است

لویی پاستور در 27 دسامبر 1822 در دول فرانسه به دنیا آمد.

 

خانواده لویی پاستور

خانواده او فقیر بودند.لویی پاستوردر شاتو ویله نوولتان از ایالت ژورا زاده شد. پدرش رنگرز فقیری بود، در خانواده یک گروهبان مستعفیِ ارتش شکست خورده ناپلئون بنام ژان ژوزف پاستور به‌دنیا آمد. جد او به شغل دباغی مشغول بود

 

تحصیلات لویی پاستور

و در دوران تحصیلات اولیه او دانش آموز متوسطی بود که از هنر و خوانندگی لذت می برد. با این حال، زمانی که لوئیس در نوجوانی در معرض علم قرار گرفت، در دانشسرای عالی پاریس تحصیلات خود را به پایان رسانید. او در دوران تدریس فیزیک در دیژون و آموزش شیمی در استرانبورگ را گرفت

در سال 1838، لویی به کالج رفت تا معلم علوم شود. او در رشته های ریاضی، فیزیک و شیمی مدرک گرفت. سپس استاد شیمی در دانشگاه استراسبورگ شد.

او مدرک لیسانس خود را در رشته هنر (1840) و مدرک لیسانس علوم (1842) را در کالج سلطنتی بزانسون و دکترا (1847) را از اکول نرمال پاریس دریافت کرد.

 

بیشتر بخوانید:آشنایی با دانشمندان و مخترعان جهان

همسرلوئی پاستور

لوئی پاستور وهمسرش

همسر و فرزندان لویی پاستور

زمانی که در دانشگاه بود عاشق دختر رئیس دانشگاه، ماری لوران شد. او و ماری در سال 1849 ازدواج کردند. آنها صاحب پنج فرزند شدند، با این حال، سه دختر خود را  در جوانی بر اثر تب حصبه جان باختند. این مرگ فرزندانش بود که لوئیس را وادار به تحقیق در مورد بیماری های عفونی برای یافتن درمانی کرد.

دختر چهارم و پسری به نام ژان باپتیست از آن‌ها پا می‌گیرد که آن پسر بعدها سیاست‌مدار می‌شود.

 

اکتشافات علمی لویی پاستور

نظریه باکتری و میکروب

در زمان پاستور، مردم بر این باور بودند که میکروب هایی مانند باکتری ها به دلیل “تولید خود به خود” ظاهر می شوند. آنها فکر می کردند که باکتری ها از ناکجاآباد ظاهر شده اند. پاستور آزمایش هایی انجام داد تا ببیند آیا این درست است یا خیر. او از طریق آزمایش‌های خود ثابت کرد که میکروب‌ها (یعنی باکتری‌ها) موجودات زنده‌ای هستند که از موجودات زنده دیگر می‌آیند. آنها فقط خود به خود ظاهر نشدند. این یک کشف بزرگ در مطالعه زیست شناسی بود و پاستور را به عنوان “پدر نظریه میکروب” لقب داد.

 

پاستوریزاسیون

در سال 1854، پاستور به عنوان استاد شیمی و رئیس دانشکده علوم در دانشگاه لیل منصوب شد. او در آنجا روی یافتن راه حل هایی برای مشکلات تولید مشروبات الکلی کار کرد. با کار با نظریه میکروب، که پاستور آن را ابداع نکرد، اما از طریق آزمایش‌ها بیشتر توسعه داد و در نهایت بیشتر اروپا را به حقیقت آن متقاعد کرد، نشان داد که ارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها مسئول ترش کردن شراب، آبجو و حتی شیر هستند. او سپس فرآیندی را اختراع کرد که در آن باکتری‌ها را می‌توان با جوشاندن و سپس خنک کردن مایع از بین برد. او اولین آزمایش را در 20 آوریل 1862 انجام داد. امروزه این فرآیند به عنوان پاستوریزه شناخته می شود.

 

کرم ابریشم

همانطور که پاستور بیشتر و بیشتر در مورد باکتری ها یاد گرفت، شروع به فکر کرد که آنها ممکن است عامل بیماری در انسان باشند. هنگامی که بازار ابریشم فرانسه توسط بیماری کرم ابریشم تهدید شد، پاستور تصمیم به تحقیق گرفت.

با تغییر تمرکز، در سال 1865، پاستور به نجات صنعت ابریشم کمک کرد. او ثابت کرد که میکروب‌ها به تخم‌های سالم کرم ابریشم حمله می‌کنند و باعث بیماری ناشناخته می‌شوند و اگر میکروب‌ها از بین بروند، این بیماری از بین می‌رود. او در نهایت روشی را برای جلوگیری از آلودگی آنها ایجاد کرد و به زودی توسط تولیدکنندگان ابریشم در سراسر جهان استفاده شد.

 

واکسیناسیون ها

پاستور به بررسی بیماری ها ادامه داد. او متوجه شد که می تواند نوعی بیماری ضعیف ایجاد کند که باعث می شود افراد در برابر نوع قوی تر بیماری مصون شوند. او این شکل ضعیف را «واکسن» نامید. او برای اولین بار این را با کار با گاو بر روی بیماری سیاه زخم کشف کرد. اولین واکسنی که به انسان داد واکسن هاری بود.

در سال 1873، پاستور به عنوان عضو وابسته آکادمی پزشکی انتخاب شد. در سال 1882، سال پذیرش او در آکادمی فرانسه، او تصمیم گرفت تلاش های خود را بر روی مشکل هاری متمرکز کند. پاستور در 6 ژوئیه 1885، جوزف مایستر، پسر 9 ساله ای را که توسط یک سگ هار گاز گرفته شده بود، واکسینه کرد.

بیشتر بخوانید:زندگینامه گالیلئو گالیله

لوئی پاستور

لوئی پاستور

کمک به بشریت لویی پاستور

امروزه لویی پاستور به عنوان یکی از مهم ترین دانشمندان تاریخ شناخته می شود. اکتشافات او منجر به درک میکروب ها و بیماری هایی شد که به نجات جان میلیون ها و میلیون ها انسان کمک کرده است.

پاستور بیشتر در انستیتو پاستور که در سال 1887 تأسیس شد به یاد می‌آورد. امروزه انستیتو پاستور یکی از رهبران جهانی در مبارزه با بیماری‌های عفونی است.

 

مرگ لویی پاستور

پاستور در سن ۷۳ سالگی در اثر عوارض سکتهٔ مغزی که اولین مورد آن در ۱۸۶۸ اتفاق افتاد و باعث فلج شدن سمت چپ بدنش شد، درگذشت.

وی در تاریخ ۲۸ سپتامبر ۱۸۹۵ در نزدیکی پاریس درگذشت. مقبرهٔ او در زیرزمین انستیتو پاستور در پاریس می‌باشد

 

همچنین بخوانید: بیوگرافی آلبرت انیشتین

لوئی پاستور

لوئی پاستور

حقایق جالب درباره لویی پاستور

  • پاستور در اوایل کارش کریستال ها را مطالعه کرد و کشف کرد که چرا برخی از کریستال ها نور را خم می کنند در حالی که برخی دیگر نه.
  • او در طول زندگی خود یک مسیحی عمیقاً مذهبی بود.
  • ایده‌های پاستور در مورد میکروارگانیسم‌های عامل بیماری در نهایت منجر به جوشاندن ابزارهای جراحی شد که به
  • جلوگیری از عفونت کمک می‌کند و باعث می‌شود بسیاری از افراد از جراحی جان سالم به در ببرند.
  • لویی پاستور میزان مرگ و میر ناشی از تب نفاس را کاهش داد و اولین واکسن هاری و سیاه زخم را ساخت.
  • اکتشافات پزشکی او حمایت مستقیم از نظریه میکروب بیماری و کاربرد آن در پزشکی بالینی را فراهم کرد.
  • وی به همراه فردیناند کوهن و رابرت کخ به عنوان یکی از سه بنیانگذار اصلی باکتری شناسی در نظر گرفته شده و عموماً به عنوان “پدر میکروبیولوژی” شناخته می شود.
  • پاستور اکتشافات قابل توجهی در شیمی انجام داد، به ویژه در زمینه مولکولی عدم تقارن بلورهای خاص و راسمیک شدن.
  • تا زمان مرگش مدیر انستیتو پاستور بود که در سال 1887 تأسیس شد و جسدش در یک طاق در زیر انستیتو دفن گردید.
  • ارزیابی مجدد تاریخی دفتر او نشان داد که او از فریب برای شکست دادن رقبای خود استفاده کرده است.
  • سال 1848 استاد شیمی در دانشگاه استراسبورگ و سال 1854 رئیس دانشکده علوم دانشگاه لیل شد.
  • در سال 1870، آزمایش‌های او ثابت کرد که یک شکل ضعیف از یک بیماری می‌ تواند باعث ایجاد ایمنی در مواجهه بعدی با عوامل ایجادکننده شود.
  • لویی پاستور در طول زندگی خود جوایز متعددی از جمله مدال معتبر رامفورد و مدال کپلی را که توسط انجمن سلطنتی اعطا می شد، دریافت کرد.
  • در سال 1895 بر اثر سکته درگذشت. او در تمام زندگی خود مردی عمیقاً مذهبی بود.

بیوگرافی ارسلان قاسمی

زندگینامه گالیلئو گالیله

زندگینامه گالیلئو گالیله

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا