زندگینامه لئوناردو داوینچی باهوش‌ترین انسان روزی زمین

شنبه 29 مرداد 1401 بیوگرافی
لئوناردو داوینچی

لئوناردو داوینچی هنرمند، دانشمند و مخترع در دوران رنسانس ایتالیا بود. بسیاری او را یکی از با استعدادترین و باهوش ترین افراد تمام دوران می دانند.  امروزه برای توصیف افرادی که شبیه داوینچی هستند استفاده می شود.لئوناردو داوینچی هنرمند و مهندس دوره رنسانس بود که برای نقاشی هایی مانند “شام آخر” و “مونالیزا” و برای اختراعاتی مانند ماشین پرنده شهرت داشت

 

چکیده ای از زندگینامه لئوناردو داوینچی

نام:لئوناردو داوینچی

متولد: 15 آوریل 1452 در وینچی ایتالیا

شغل: هنرمند، مخترع، دانشمنn

درگذشت: 2 مه 1519 در آمبویز، پادشاهی فرانسه

آثار معروف: مونالیزا، شام آخر، مرد ویترویی

سبک/دوره: رنسانس بالا

زندگینامه لئوناردو داوینچی

زندگینامه لئوناردو داوینچی

لئوناردو داوینچی که بود؟

لئوناردو داوینچی نقاش، مجسمه‌ساز، معمار، مخترع، مهندس نظامی و نقشه‌کش رنسانس بود – مظهر یک مرد واقعی رنسانس.

 

لئوناردو داوینچی کجا متولد شد؟

لئوناردو در 15 آوریل 1452 در شهر وینچی ایتالیا به دنیا آمد.

 

خانواده لئوناردو داوینچی

پدرش، سر پیرو، یک دفتر اسناد رسمی فلورانسی و صاحبخانه بود و مادرش، کاترینا، یک زن دهقانی جوان بودو لئوناردو تنها فرزندی بود که با هم داشتند.

پدر و مادر داوینچی ازدواج نکرده بودند و مادرش، کاترینا، دهقانی، زمانی که داوینچی بسیار جوان بود با مرد دیگری ازدواج کرد و خانواده جدیدی تشکیل داد.

پدرلئوناردو  به جز اینکه پدرش ثروتمند بود و تعدادی همسر داشت.از همسران دیگر،  در مجموع 17 فرزند  دارد، که خواهر و برادر ناتنی داوینچی هستند.

 

 

تحصیلات لئوناردو داوینچی:

داوینچی جوان تحصیلات رسمی کمی فراتر از خواندن، نوشتن و آموزش ریاضیات اولیه دریافت کرد، اما استعداد هنری او از دوران کودکی مشهود بود.

پدرش از استعداد هنری او قدردانی کرد و او را در حدود 15 سالگی نزد مجسمه‌ساز و نقاش مشهور فلورانس، آندریا دل وروکیو، شاگرد کرد. او مهارت های فنی گسترده ای از جمله فلزکاری، هنرهای چرم، نجاری، طراحی، نقاشی و مجسمه سازی را آموخت.

اولین اثر تاریخی شناخته شده او – نقاشی با قلم و جوهر از منظره ای در دره آرنو – در سال 1473 ترسیم شد.

هنگامی که او 20 ساله بود، در سال 1472، انجمن نقاشان فلورانس به داوینچی پیشنهاد عضویت دادند، اما او تا زمانی که در سال 1478 استاد مستقلی شد در کنار وروکیو ماند. در حدود سال 1482، او شروع به نقاشی اولین اثر سفارشی خود، ستایش مغان کرد. برای سان دوناتو فلورانس، صومعه اسکوپتو.

 

همچنین بخوانید:بیوگرافی اسحاق نیوتن باهوش ترین فرد در دنیا

زندگینامه لئوناردو داوینچی

زندگینامه لئوناردو داوینچی

دو نقاشی مشهور لئوناردو داوینچی

لئوناردو داوینچی را یکی از بزرگترین هنرمندان تاریخ می دانند. لئوناردو در بسیاری از زمینه ها از جمله طراحی، نقاشی و مجسمه سازی سرآمد بود. اگرچه امروزه تعداد زیادی از نقاشی‌های او را نداریم، اما احتمالاً او بیشتر به خاطر نقاشی‌هایش مشهور است و همچنین در زمان خودش به واسطه نقاشی‌هایش شهرت زیادی به دست آورده است. دو تا از مشهورترین نقاشی‌های او و شاید دو تا از معروف‌ترین نقاشی‌های او شامل مونالیزا و شام آخر هستند

 

اولی “شام آخر” :داوینچی است که در زمان او در میلان، از حدود 1495 تا 1498 نقاشی شده است.لئوناردو نقاشی دیواری شام آخر را برای سفره خانهٔ کلیسای سانتاماریا یا دله گراتسیه در میلان نقاشی کرد.

این نقاشی با آن که تا حدی از میان رفته‌است و این تا حدی نتیجهٔ کم تجربگی هنرمند در گزینش مواد کارش بوده‌است، و با آنکه بارها بخشی از ان را ترمیم کرده‌اند، از لحاظ صوری و عاطفی، گیراترین اثر او به‌شمار می‌رود.

این نقاشی، نخستین ترکیب بندی بزرگ پیکره‌ای در دورهٔ رنسانس و تفسیر قطعی مضمون آن است. این اثر هنری نشانگر صحنه‌هایی از شام آخر روزهای پایانی عمر مسیح است

دومی ‘مونالیزا’ :مونالیزا زنی که تقریباً بین سال‌های 1503 تا 1506 نقاشی شده است – به‌ویژه به دلیل لبخند خفیف مرموزش – برای قرن‌ها موضوع حدس و گمان بوده است.

تابلوی مونالیزا احتمالاً پر آوازه‌ترین شبیه‌سازی از چهرهٔ فردی در جهان است. از سدهٔ نوزدهم یا حتی پیش از آن به بعد، این چهرهٔ رمز آمیز، بخشی از فرهنگ عامهٔ غربی شده‌است.

خهٔ کنونی تابلوی نقاشی مونالیزا دارای ابعاد ۷۷×۵۳ سانتیمتر است. نسخه‌ای که او تهیه کرده بود از نسخه فعلی، بزرگتر بود چرا که در گذر زمان دو ستون از طرفین چپ و راست این تابلو بریده شده‌است. به همین دلیل به هیچ وجه مشخص نیست که مونالیزا در این تابلو نشسته‌است

 

همچنین بخوانید:بیوگرافی ماری کوری دانشمند مشهور فیزیک و شیمی

زندگینامه لئوناردو داوینچی

زندگینامه لئوناردو داوینچی

اثرت لئوناردو داوینچی

نقاشی های لئوناردو نیز کاملاً خارق العاده هستند. او مجلاتی مملو از طراحی ها و طرح ها، اغلب از موضوعات مختلفی که مطالعه می کرد، نگه می داشت. برخی از طراحی‌های او پیش‌نمایش نقاشی‌های بعدی، برخی مطالعات آناتومی و برخی به طرح‌های علمی نزدیک‌تر بودند.

بسیاری از نقاشی های او در مورد آناتومی بود. او بدن انسان را از جمله نقاشی‌های زیادی روی عضلات، تاندون‌ها و اسکلت انسان مطالعه کرد. او چهره های دقیقی از قسمت های مختلف بدن از جمله قلب، بازوها و سایر اندام های داخلی داشت. لئوناردو فقط آناتومی انسان را مطالعه نکرد. او همچنین علاقه زیادی به اسب و همچنین گاو، قورباغه، میمون و سایر حیوانات داشت.

یکی از نقاشی های معروف، نقاشی مرد ویتروویی است. این تصویر مردی است که بر اساس یادداشت‌های معمار رومی ویترویوس، تناسبات کاملی دارد. از دیگر نقشه های معروف می توان به طراحی ماشین پرنده و خود پرتره اشاره کرد.

 

لئوناردو مخترع و دانشمند

بسیاری از طراحی‌ها و مجلات داوینچی در راستای دستیابی به دانش و اختراعات علمی ساخته شده‌اند. مجلات او با بیش از 13000 صفحه از مشاهدات او از جهان پر شده بود. او نقاشی ها و طرح هایی از هلی کوپتر، ماشین های جنگی، آلات موسیقی، پمپ های مختلف و غیره کشید. او به پروژه های مهندسی عمران علاقه مند بود و یک پل تک دهانه، راهی برای منحرف کردن رودخانه آرنو و موانع متحرک طراحی کرد که به محافظت از شهر در صورت حمله کمک می کرد.

تعداد زیادی از دست نوشته‌های داوینچی مربوط به طرح‌ها و نقشه‌های اختراعات او هستند. برخی از ابداعات او به شرح زیر است:

  • طراحی برخی از لباس‌های مربوط به کارناوال‌ها و فستیوال‌ها و برخی از لباس‌های زرهی
  • ماشین آلات جنگی همچون طراحی یک تانک زره‌پوش، یک تیرانداز غول پیکر و دستگاه خوف‌انگیز که با حرکت خود پاهای سربازان را قطع می‌کند. البته هیچ‌یک از این وسائل در زمان لئوناردو ساخته نشد.
  • سدها و کانال‌های آب
  • یک پل چوبی که قابلیت حمل داشت و می‌شد آن را از هم باز و دوباره سرهم کرد.
  • وسایلی که با بال‌هایی قابلیت پرواز داشتند مانند هلی‌کوپتر، چتر نجات و گلایدر. چتر نجات ابداع داوینچی، و اولین طرح دستگاه پرس کار داوینچی است و در قرن بیستم ساخته شد و کار کرد.
  • خط معکوس یکی دیگر از اختراعات داوینچی است. او برای این که کسی نتواند نوشته‌هایش را بخواند، نوعی خط را اختراع کرد که برعکس نوشته می‌شد و برای خواندن آن از آینه باید استفاده می‌شد. داوینچی می‌توانست به‌طور هم‌زمان با یک دستش نقاشی بکشد و با دست دیگرش متن بنویسد.

همچنین بخوانید:بیوگرافی نیکولا تسلا نابغه فیزیک و جهان الکترونیک

 لئوناردو داوینچی

لئوناردو داوینچی

پژوهش‌های علمی لئوناردو داوینچی

برخی از مسائلی که لئوناردو بر روی آن‌ها پژوهش انجام داد به شرح زیر می‌باشد:
– مطالعه پیرامون زمین‌شناسی و بحث‌های آن
– مطالعه بر روی آناتومی بدن انسان اسکلت ارگان‌های داخلی و رگ ها. بیمارستان آن زمان به داوینچی جسد مردگان را برای کالبدشکافی می‌داد و او در حدود سی جسد را کالبدشکافی نمود و از بسیاری از اندام‌ها طرح‌هایی کشید. این طرح بعدها به محققین و هنرمندان کمک بسیاری برای کشیدن و شناخت بهتر بدن انسان نمود.
– مطالعه بر روی آناتومی بدن حیوانات همچون اسب‌ها سگ‌ها و خرس‌ها
– شناخت حالات چهرهٔ انسان
– چگونگی پرواز پرندگان
– آب و هوا و پدیده‌های آب و هوایی
– چگونگی جاری شدن آب
– مطالعه بر روی گیاهان و ساختار آنان
– نور، سایه، آیینه‌ها و عدسی‌ها
– پرسپکتیو
– هندسه و اجسام جامد

حقایق جالب درباره لئوناردو داوینچی

1-لئوناردو داوینچی از رابطه غیررسمی یک سردفتر اسناد رسمی به نام پیرو و یک دختر دهقان به نام کاترینا به دنیا آمد.

2-لئوناردو داوینچی اولین کسی بود که توضیح داد چرا آسمان آبی است.

3-لئوناردو داوینچی می‌توانست همزمان با یک دست بنویسد و با یک دست نقاسی بکشد!

4-اصطلاح مرد رنسانس به معنای کسی است که در همه چیز مهارت دارد. لئوناردو را مرد نهایی رنسانس می دانند.

5-برخی افراد ادعا می کنند که او دوچرخه را اختراع کرده است.

6-او بسیار منطقی بود و هنگام بررسی یک موضوع از فرآیندی مانند روش علمی استفاده می کرد.

7-مرد ویترویویی او روی سکه یورو ایتالیاست.

8-فقط حدود 15 نقاشی از او هنوز موجود است.

9-مونالیزا را “لا جیاکوندا” به معنای خنداننده نیز می نامند.

10-بر خلاف برخی از هنرمندان، لئوناردو زمانی که هنوز زنده بود به خاطر نقاشی هایش بسیار مشهور بود. به تازگی متوجه شده ایم که او چه دانشمند و مخترع بزرگی بوده است.

11-ساخت لنزهای چشمی اولین بار در سال 1508 توسط لئوناردو داویچی پیشنهاد شد.

12-مطالعات داوینچی از فرسایش رودخانه‌ای او را متقاعد کرد که زمین قدیمی‌تر از چیزی است که کتاب مقدس می‌گوید.

13-داوینچی چپ دست بود. افراد چپ دست مشهور دیگر عبارتند از: ناپلئون، میکل آنژ، انیشتن، نیوتن، بیل گیتس، اپرا، اوباما و جیمی هندریکس هستند.

14-لئوناردو داوینچی یک ماشین زره پوش، یک لای روب تالاب، یک کشتی پرنده و خیلی چیزهای دیگر را طراحی کرد.

15-مونالیزای داوینچی بعد از دزدیده شدن از موزه لوور در سال 1922 به معروف‌ترین تابلوی جهان تبدیل شد.

16- گفته می‌شود که لئوناردو داوینچی انسان بسیار شوخی بوده است. او برای مارمولک‌ها شاخ و بال میگذاشته تا مردم را در واتیکان بترساند!

همچنین بخوانید: بیوگرافی آلبرت انیشتین

بیوگرافی هیلاری کلینتون

بیوگرافی هیلاری کلینتون

اسکندر مقدونی

زندگینامه اسکندر مقدونی پادشاه مقدونیه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا