قهوه عربیکا چیست؟ انواع عربیکا و تفاوت آن با قهوه روبوستا

یکشنبه 2 خرداد 1400 بازار ، گوناگون
قهوه عربیکا

قهوه عربیکا یکی از انواع گیاهان قهوه است که  گفته می شود اولین بار در بیش از 1000 سال قبل، در شبه جزیره عربستان رشد می کرده است. قهوه عربیکا امروزه در بسیاری از کشورها رشد می کند و کشور برزیل بیش از 80 درصد دانه قهوه عربیکا در دنیا را پرورش می دهد.

گیاه عربیکا در ارتفاعات 1000 تا 2000 متر از سطح دریا رشد می کند. گونه قهوه عربیکا یک گیاه بسیار حساس است که نیازمند شرایط مساعد و رطوبت و بارندگی خوب می  باشد. این گیاه به دلیل شرایط سخت رشد، از انواع قهوه روبوستا گران تر است.

اما در عین حال دان قهوه عربیکا از انواع عطر و طعم ها برخوردار است. این عطر و طعم ها رابطه مستقیم با خاستگاه، منطقه، خاک، آب و هوا و دیگر گیاهانی دارد که در آن منطقه کشت می شود. انواع طعم های عربیکا شامل طعم های میوه ای، مرکبات، توت ها، آجیلی، ادویه جات، خاکی، گُلی، کاراملی و غیره می شود. طعم قهوه عربیکا اصولا به همراه تلخی، کمی ترش نیز می باشد.

ته مزه های میوه ای و آجیلی را می توان پس از نوشیدن یک فنجان قهوه عربیکا احساس کرد.

گیاه قهوه عربیکا

گیاه قهوه عربیکا

انواع دان قهوه عربیکا

دانه های عربیکا دو نوع رایج دارند: تایپیکا و بربون. که انواع تایپیکا اولین گونه کشف شده عربیکاست. این گونه به عنوان قهوه اصلی یا اوریجینال در نظر گرفته می شود. گونه تایپیکا دارای کیفیت و ارزش بالایی می باشد و همچنین یک گونه با بازده کم است.

گونه بربون عربیکا عطر و طعم پیچیده و متعادل تری دارد که بسیار محبوب است و این گونه به انواع فرعی نیز جهش پیدا کرده است. از انواع جهش یافته قهوه عربیکا می توان به انواع پاکاس، سن رمون و کاتورا اشاره کرد.

یکی دیگر از گونه های گیاه بربون عربیکا که به دلیل شرایط محیطی و آب و هوایی رشد کرده است انواع بلو مانتین یا کوهستان آبی می باشد که رشد آن ها در ارتفاعات بالا صورت می گیرد. همچنین بربون زرد و ماندو نُوُ نیز از دیگر انواع بربون می باشند.

تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا

تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا

– قهوه عربیکا نسبت به بقیه قهوه ها اسیدیته کمتری دارد. اسیدیته قهوه با رست قهوه نیز ارتباط مستقیم دارد و هرچه رست قهوه به سمت دارک تر یا تیره تر برود، اسیدیته آن کاهش  می یابد.

– عطر و طعم قهوه عربیکا بپپیچیده تر از روبوستا می باشد.

– قهوه عربیکا کمی رو به ترشی می زند در حالی که عربیکا تلخ تر است.

– قهوه عربیکا کافئین کمتری نسبت به روبوستا دارد. مقدار کافئین عربیکا تقریاً نصف روبوستا است.

قیمت قهوه عربیکا به دلیل حساس بودن درخت آن گران تر است.

– قند و چربی دان قهوه عربیکا نسبت به روبوستا بیشتر است.

دانه روبوستا و عربیکا

ظاهر قهوه عربیکا چگونه است؟

دانه قهوه عربیکا اصولاً از انواع روبوستا بزرگ تر است. یکی از پارامترهایی که اندازه دانه قهوه را مشخص می کند حروف AA است که نشان دهنده بزرگ بودن دانه قهوه می باشد. دان عربیکا بیضی شکل است در حالی که روبوستا بیشتر گرد است. خطی که وسط دان قهوه عربیکا وجود دارد دارای کمی انحنا می باشد.

قهوه عربیکا بهتر است یا روبوستا؟

به طور کلی میتوان گفت قهوه عربیکا از کیفیت بالاتری برخوردار است. انواع عربیکا را به صورت قهوه های تک خاستگاه نیز مصرف می کنند. به طور مثال استارباکس، یکی از معروف ترین کافی شاپ های زنجیره ای جهان فقط از قهوه عربیکا در محصولاتش استفاده می کند. اما همانطور که گفتیم این قهوه گران تر است و گاهی به صرفه تر است که از میکس عربیکا و روبوستا در کنار هم استفاده شود.

 خرید عمده قهوه به قیمت کارخانه از فروشگاه قوه لویا

قهوه عربیکا

قهوه عربیکا

 

این کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد. برخی افراد دوست دارند قهوه ای که می نوشند کافئین بالایی داشته باشد به همین علت استفاده از روبوستا بهتر است. اگر طعم تلخ قهوه را دوست ندارید عربیکا برای شما بهتر است. اگر قهوه را برای لاغری و ورزش می نوشید، نوشیدن انواع روبوستا بهتر است.

پس با در نظر گرفتن تمام این پارامترها می توانید انتخاب کنید که کدام قهوه برای شما بهتر است.

قهوه عربیکا و اسپرسو

بهترین گزینه برای قهوه اسپرسو استفاده از ترکیبی از عربیکا و روبوستا است. به این ترتیب هم یک کرمای عالی به اسپرسو می دهد و هم عطر و طعم خوبی خواهد داشت.

قهوه های اسپشیالیتی

قهوه اسپشیالیتی به بالاترین درجه ی قهوه گفته می شود. این قهوه ها طبق انجمن تخصصی قهوه از کیفیت بالایی برخوردار  هستند و طبیعتاً گران تر هستند. قهوه های اسپشیالیتی یا تخصصی از انواع عربیکا هستند. کشور اتیوپی دارای باکیفیت ترین قهوه در سطح جهان است. شما می توانید انواع قهوه های اسپشیالیتی را از فروشگاه قهوه لویا تهیه نمایید.

منبع: Luyacoffee.com

 

 

 

بررسی انواع اجاق گاز رومیزی اخوان

دکتر متخصص ارتوپدی

ارتوپد و دکتر متخصص ارتوپدی چیست؟

آخرین دیدگاه‌ها

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا