قرص اورژانسی لوونورژسترول

یکشنبه 15 اسفند 1400 سلامت
قرص اورژانسی لوونورژسترول

قرص اورژانسی لوونورژسترول

قرص اورژانسی جهت جلوگیری از حاملگی، در خانم هایی که رابطه جنسی بدون جلوگیری داشته اند یا به روش جلوگیری خود اطمینان نداشته اند ،مورد استفاده قرار می گیرد.در این مقاله سعی داریم اطلاعاتی درمورد قرص اورژانسی لوونورژسترول با شما به اشتراک بگذاریم.

قرص اورژانسی لوونورژسترول

قرص لوونورژسترول چیست؟

لوونورژسترول (Levonorgestrel) هورمونی تولید شده است که در روش‌های جلوگیری از بارداری مصرف میشود. این هورمون در قرص‌های ECPs یعنی قرصی که پس از رابطه جنسی کنترل نشده مصرف می‌شود تا از بارداری پیشگیری کنند ساز و کار این دارو بدین صورت است که با جلوگیری از ترشح گونادوتروپین‌ها از هیپوفیز قدامی، تخمک‌گذاری و بلوغ فولیکولی را متوقف می‌کند. علاوه بر این لوونوژسترل با افزایش چسبندگی (داخلی‌ترین لایه‌ی رحم) مانع از باروری و لانه گزینی می‌گردد.

چرا این دارو تجویز می شود؟

Levororgestrel توسط خانمها برای جلوگیری از بارداری بعد از  رابطه جنسی محافظت نشده استفاده می شود. این دارو یک داروی ضد بارداری اضطراری است و نباید از آن به عنوان یک روش معمول کنترل تولد استفاده شود. این هورمون پروژسترون است که به طور عمده با جلوگیری از آزاد شدن تخمک در چرخه قاعدگی شما کار می کند. همچنین باعث می شود که مایعات واژن ضخیم تر شود و از رسیدن اسپرم به تخمک (لقاح) جلوگیری کند و باعث تغییر لایه رحم (رحم) شود تا از اتصال یک تخم بارور جلوگیری شود.این دارو ممکن است در خانمهای بالای یک وزن خاص (به عنوان مثال ، بیشتر از 164 پوند یا 74 کیلوگرم) به خوبی کار نکند ، یا اینکه در طی یک ماه گذشته از داروهای خاصی استفاده کرده اید. این اثر می تواند منجر به بارداری شود. برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید و ببینید که آیا این دارو برای شما مناسب است اما از ابتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی بدن HIV و سایر بیماریهای مقاربتی شود جلوگیری نخواهد کرد.

 

این دارو چگونه باید استفاده شود؟

بهترین زمان مصرف این قرص در بازه‌ی زمانی 12 ساعته بعد از رابطه جنسی خطرناک می‌باشد.لوونورژسترل به عنوان قرصی است که باید از طریق دهان مصرف کند. در طی 72 ساعت پس از برقراری رابطه جنسی محافظت نشده ، یک قرص مصرف کنید. و 12 ساعت بعد دوز دوم مصرف کنید. Levororgestrel اگر در اسرع وقت بعد از مقاربت جنسی محافظت نشده محافظت شود بهتر عمل می کند. دستورالعمل های موجود در برچسب تجویز خود را با دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز خود بخواهید قسمت هایی را که نمی فهمید توضیح دهیداگر کمتر از 2 ساعت پس از مصرف دوز لوونورژسترول استفراغ کردید ، با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است لازم باشد دوز دیگری از این دارو مصرف کنید.

 

روش کاملا صحیح جلوگیری اورژانسی از حاملگی

لوونورژسترول 2 دوز 0.75 و 1.5 میلی گرمی دارد
روش استفاده صحیح : اگر دوز 1.5 میلیگرمی دارید ، همان یک عدد در اولین فرصت  ،کافیه . (فلفل نبین چه ریزه ! خیلی هم موثره ! ) :
قرص اورژانسی جلوگیری از حاملگی
اگر دوز 0.75 میلی گرمی دارید ، یا 2 تاش رو با هم بخورید….یا بین 2 تا قرص 0.75 میلیگرمی 12 ساعت فاصله بیندازید. پس از مصرف قرص,  تا 14 روز معمولا وقت دارید پریود شوید یا لک ببینید.  اگر بعد 14 روز اتفاقی نیفتاد,  ازمایش خون بدهید.  البته ممکن است در برخی افراد, بیش از 14 روز طول بکشد تا پریود شوند.  اما به هر حال باید احتمال بارداری رد شود.

 

عوارض جانبیLevororgestrel 

 در صورت بروز هر یک از این علائم شدید به پزشک خود بگویید:

نامنظم شدن قاعدگی

افسردگی

اختلالات پوستی

تغییرات وزن بدن

لکه بینی یا خونریزی بین دوره های قاعدگی حالت تهوع

استفراغ/اسهال/خستگی/سردرد/سرگیجه

درد سینه یا حساسیت به سینه

 

قرص اورژانسی لوونورژسترول

قرص اورژانسی لوونورژسترول

پروبیوتیک و فواید استفاده از آن

پروبیوتیک و فواید استفاده از آن

خواص قرص فولیک اسید

قرص فولیک اسید

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا