فوق تخصص درد در کلینیک درد چه کاری انجام می دهد؟

سه‌شنبه 12 بهمن 1400 بازار
فوق تخصص درد

متخصص درد، در زمینه ی تسکین درد آموزش دیده است. این متخصصین، معمولاً دردهای مزمن (طولانی مدت) را که در اثر بیماری، وضعیت پزشکی یا صدمه ایجاد شده است، درمان می کنند. روش های درمانی مختلف اند و شامل دارو، فیزیوتراپی و صحبت درمانی می باشند.

فوق تخصص درد

فوق تخصص درد

متخصص درد کیست؟

متخصص درد ممکن است فردی آموزش دیده در زمینه ی هوش بری، متخصص فیزیوتراپی (پزشک درمان فیزیکی و توانبخشی)، متخصص ارتوپد یا از مراقبین سلامت کنترل درد باشد. مراقبین سلامت ممکن است پزشک یا استخوان درمانگر (استئوپات) باشند؛ انواع دیگر مراقبین سلامت، مانند فیزیوتراپ ها نیز می توانند درمان را انجام دهند.

متخصص طب تسکینی هم نوع دیگری از مراقبین سلامت است که می تواند به شما یا اعضای خانواده ی شما کمک کند تا درد سرطان یا سایر بیماری های خطرناک و جدی را کنترل و تحمل کنید. برخی از آن ها متخصص مشکلات ستون فقرات و دردهای مزمن مربوط به دیسک کمر و گردن هستند. متخصصین دیسک گردن، دیسک ها را می شناسند و می دانند که چگونه درد را درمان کنند.

پزشکان درد، ممکن است در زمینه ی درد خاصی متخصص باشند؛ مثلاً درد ستون فقرات یا گردن، درد آرتروز، درد سرطان، فیبرومیالژیا، سردردهای میگرنی یا دردهای عصبی.

پزشک متخصص درد چه کاری انجام می دهد؟

متخصص درد در کلینیک درد، در زمینه ی بهبود، تشخیص، درمان و پیشگیری از انواع درد، آموزش تخصصی دیده است. این پزشکان فوق تخصص، نه تنها مشکلات را تشخیص می دهند، بلکه درمانی مناسب ارائه می دهند و مراقبت مداومی را برای بیمارانی که درد دارند فراهم می کنند.

آن ها معمولاً بیمارانی با درد مزمن را درمان می کنند که سه ماه یا بیشتر علائم آن ها ادامه داشته است. یک پزشک کنترل درد، ساختار فیزیکی درد را می داند و آزمایشات تخصصی را برای تشخیص دردهای پیچیده تجویز می کند. متخصصین درد، دارو ها و درمان های مناسبی را برای درمان درد ارائه می دهند. اگرچه داروهای افیونی می توانند برخی از دردها را درمان کنند اما نباید به عنوان اولین انتخاب برای درمان باشند.

عمل های کم تهاجمی (انسداد عصبی و تزریق نخاعی)، فیزیوتراپی و درمان هایی غیر از مواد مخدر مسکن وجود دارد که بدون استفاده از مواد افیونی می توان به زندگی عادی بازگشت و فعالیت های روزانه را انجام داد.

متخصص درد، برنامه ی درمانی را برای تسکین، کاهش و کنترل درد فراهم می کند. متخصص درد، به بیماران کمک می کند تا فوراً و بدون جراحی یا نیاز شدید به دارو، به زندگی عادی برگردند و فعالیت های روزانه را انجام دهند. در بسیاری از موارد، متخصص درد، درمان را با سایر متخصصین سلامت هماهنگ می کند تا تمامی نیاز های بیمار را برطرف سازد. علاوه بر این، متخصص درد به توانایی عملکرد بیمار و کیفیت کلی زندگی او نیز توجه دارد؛ به طور خلاصه، آن ها بیمار را کلی درمان می کنند نه اینکه فقط قسمتی از بدن را درمان کنند.

در حالی که پزشک عمومی می تواند و باید در برخی موارد کمک کند، اما برای درد های پیچیده و پیشرفته، آن ها بیمار را به یک متخصص درد ارجاع خواهند داد. متخصص درد، بعد از تخصص، یک سال اضافه تر در فلوشیپ کنترل درد شرکت می کنند. همچنین آن ها دارای تأییدیه و مدرک معتبر در زمینه ی تخصصشان هستند.

  از یک متخصص درد چه انتظاراتی داشته باشم؟

ممکن است در مراجعات خود، دوست یا آشنایی را برای حفظ کردن دستورالعمل ها و کمک به همراه داشته باشید. حتماً داروها و دوز مصرفی شان را جایی یادداشت کنید. در اولین جلسه، متخصص درد درباره ی سوابق دردتان، علائم فعلی و الگوهای عود دردتان سؤالاتی خواهد پرسید؛ داروهای قبلی شما و تشخیص های قبلی مربوط به مشکلتان و نتایج آزمایشات و عکس های اشعه ی ایکس را در صورت لزوم، بررسی خواهد کرد. آن ها ممکن است معاینات فیزیکی انجام دهند. ممکن است پزشکتان بخواهد به دردتان از 0 تا 10 نمره دهید؛ 0 یعنی دردی ندارید و 10 یعنی شدید ترین دردی که می توانید تصور کنید. همچنین شاید تصاویری را به شما نشان دهند که حالت چهره را در شرایط مختلف درد نشان می دهد و از شما بخواهند به تصویری که نشانگر شدت دردتان است، اشاره کنید. شاید هم باید روی یک نقاشی، نقاطی را که درد دارید، مشخص کنید.

متخصصین درد چه داروهایی را تجویز می کنند؟

اکثر متخصصین درد، دردتان را محتاطانه درمان می کنند و با ایمن ترین دارو با حداقل عوارض جانبی و بهترین نتایج درمانی، شروع می کنند.

برای مثال درمان درد ناشی از آسیب عضلانی یا التهاب مفاصل، با درمان درد ناشی از آسیب عصبی، درد سرطان یا میگرن متفاوت خواهد بود. علاوه بر این، ممکن است روشی چند جانبه شامل استفاده از فیزیوتراپی، یا ورزش مناسب برای کنترل درد، استفاده شود. در برخی موارد، همیشه نیازی به دارو نخواهد بود.

داروهای مختلفی برای درمان درد وجود دارد که عبارتند از: داروهای بدون نیاز به نسخه (OTC) و داروهای تجویزی. هرگز داروها را بیش از دوز تجویزی مصرف نکنید و تمامی نکات و طرز مصرف دارو را پیش از شروع مصرف از پزشک بپرسید.

روش های غیر دارویی برای کنترل درد

  • فیزیوتراپی و انواع دیگر ورزش های دارای تأییدیه ی پزشک
  • روان درمانی یا درمان گروهی (صحبت درمانی یا مشاوره)
  • استفاده از یخ یا گرما
  • اولتراسوند (فراصوت)
  • آکوپانکچر (طب سوزنی)
  • تحریک عصبی الکتریکی از طریق پوست (TENS)
  • تحریک نخاعی
  • اوزون درمانی دیسک کمر و گردن
  • ماساژ درمانی توانبخشی
  • درمان های جسمی – روانی (مانند: یوگا، تکنیک های تنفس/استراحت، مدیتیشن، تصویر سازی هدایت شده، تای چی، بازخورد زیستی، هیپنوتیزم)
  • درمان های کایروپراکتیک
  • کنترل یا کاهش وزن
  • ابزار کمکی مانند آتل، اسپلینت یا واکر
  • آروماتراپی (رایحه درمانی)

روش‌های مداخله‌ای درد هم از نظر پزشکی و هم از نظر جراحی امتیازاتی دارد. زیرا مانند داروها عوارض جانبی ندارد. در مقاله  «فوق تخصص درد در کلینیک درد چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟» امتیازاتی که طب درد نسبت به طب کلاسیک دارد اینگونه بیان شده است که روش‌های مداخله‌ای دارد :

  • تسکین فوری درد را فراهم می‌کند.
  • با سهولت توسط پزشکان درد بدون بیهوشی انجام می شود.
  • یک روش سرپایی یا مراقبت روزانه است.
  • مدت زمان کافی برای تسکین درد را می‌توان بدست آورد.
  • برای بیماران ناتوان و کم‌توان برای جراحی مناسب است.
  • در صورت لزوم می‌توان این روش را با خیال راحت تکرار کرد.

کلینیک درد چیست؟

متخصصین درد معمولاً در کلینیک های درد کار می کنند. روش های کار در کلینیک های درد متفاوت است؛ اما بهترین کلینیک جایی است که روشی جامع، گروهی و کامل را برای کنترل و درمان درد شما ارائه دهد. این روش تیمی، بهترین راه برای تشخیص علت درد شما و یافتن درمان مناسب است.

آیا باید به یک متخصص درد مراجعه کنم؟

  • اگر درد زندگی شما را تحت تأثیر قرار داده یا فعالیت هایی که می توانید انجام دهید را محدود کرده
  • درمان های خانگی و طبیعی را برای تسکین درد امتحان کرده اید اما نتیجه ای نداشته
  • اگر پزشک عمومی قادر به تشخیص علت درد شما نبوده
  • دردتان سه ماه یا بیشتر طول کشیده
  • درد شدید یا غیر قابل تحمل دارید.

طب فیزیکی چیست؟

سی تی آنژیو قلب چگونه است؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا