فواید ورزش در آب برای سلامتی

یکشنبه 30 بهمن 1401 ورزشی ، سلامت
فواید ورزش در آب

فواید ورزش در آب

فواید ورزش در آب:ورزش مبتنی بر آب یکی از بهترین راه‌ها برای گنجاندن ورزش منظم، ایمن و موثر در برنامه تمرینی خود است. علاوه بر ارائه یک محرک موثر برای افزایش تناسب اندام کلی، به عنوان یک مکانیسم موثر برای بهبودی نیز عمل می کند.

تمرینات مبتنی بر آب می تواند به بهبود سلامت شما به روش های زیر کمک کند:

فواید ورزش در آب

فواید ورزش در آب

1. سلامت قلب و عروق را ارتقا می دهد

ورزش در آب مزایای فوق العاده ای در رابطه با فشار خون سیستولیک و متوسط شریانی دارد.  علاوه بر این، پیروی منظم از یک برنامه تمرینی مبتنی بر آب می تواند ظرفیت هوازی و جذب اکسیژن را افزایش دهد.

در مقایسه با تمرینات استقامتی هوازی زمینی، به نظر می‌رسد که تمرینات مبتنی بر آب در استقامت هوازی نیز پیشرفت‌های مشابهی داشته باشد.  به طور کلی، می توانید انتظار داشته باشید که از شرکت منظم در تمرینات مبتنی بر آب تأثیر قلبی عروقی بسیار مثبتی داشته باشید.

 

2. قدرت و استقامت عضلانی را افزایش می دهد

تمرینات مبتنی بر آب می تواند به افزایش قدرت عضلانی کمک کند

بهبود عملکرد و قدرت اندام تحتانی با رعایت مداوم تمرینات مبتنی بر آب نشان داده شده است. با این حال، توجه به این نکته مهم است که تفاوت قابل توجهی در میزان بهبود وجود دارد و این به شدت با شدت ورزش مبتنی بر آب در ارتباط است.

با توجه به آنچه گفته شد، تفاوت بین عمق سطوح آب/غرق شدن نقش مهمی در شدت و در نتیجه اثربخشی تمرینات مبتنی بر آب دارد.

غوطه ور شدن سطح گردن در آب، مقاومت محیطی را کاهش می دهد، که در نتیجه بازگشت وریدی بیشتر و ظرفیت اکسیداتیو بیشتری را برای افراد ایجاد می کند.

علاوه بر این، یک تحقیق نشان داد که راه رفتن روی تردمیل در زیر آب، محرک کافی برای برانگیختن انرژی قابل توجهی است و همچنین باعث بهبود عملکرد راه رفتن و کاهش ضربان قلب راه رفتن در شرکت‌کنندگان در مطالعه می‌شود.

 

3. دامنه حرکت و تحرک را بهبود می بخشد

خواص مکانیکی آب منجر به فشار کمتر بر مفاصل، کاهش ضربان قلب، بهبود تحرک و بروز کم افتادن می شود.

شناوری طبیعی آب همچنین این احتمال را افزایش می دهد که شرکت کنندگان با محدودیت های خشکی اکنون بتوانند الگوهای حرکتی پیچیده تری را در آب انجام دهند.

ورزش در آب می تواند منجر به بهبود کنترل حرکتی، تحرک وضعیتی و راه رفتن شود.

 

4. در توانبخشی از آسیب ها کمک می کند

این امر به ویژه برای افرادی که در حال بهبودی اندام تحتانی، کمر و آسیب‌های عصبی هستند که در آن فعالیت‌های خشکی می‌تواند منع مصرف داشته باشد، بسیار مهم است.

یک تحقیق نشان داد که تمرینات مبتنی بر آب باعث بهبود بروز کمردرد و ناتوانی و همچنین افزایش رفاه کلی در افراد مبتلا به کمردرد مزمن می‌شود.

ورزش در آب و عملکرد ریوی در بیماران مبتلا به ضایعات نخاعی نشان داد که اجرای تمرینات مبتنی بر آب پاسخ عملکرد ریوی بهتری نسبت به تمرینات خشکی در بیماران ارائه می‌دهد.

 

فواید ورزش در آب

فواید ورزش در آب

تمرینات مبتنی بر آب بسیار توصیه می شود

انواع مختلفی از برنامه ریزی را می توان در آب به دلیل خواص مکانیکی آب آغاز کرد:

1. تمرین استقامتی

بسیاری از برنامه های مبتدی مبتنی بر آب در آب های کم عمق آغاز می شوند که در آن شرکت کنندگان می توانند کف استخر را لمس کرده و طیف گسترده ای از فعالیت های کاربردی را انجام دهند. برخی از بهترین ورزش هایی که می توان در آب کم عمق انجام داد شامل تمرینات حرکتی لگن و شانه و تمرینات استقامتی است.

با توجه به مقاومت فراگیر آب در برابر بدن، افراد می توانند به طور ایمن و موثر اندام خود را در دامنه های مختلف حرکتی حرکت دهند تا تحرک و استقامت عضلانی خود را افزایش دهند.

2. ایروبیک در آب

بسیاری از امکانات آبی، ایروبیک در آب را به عنوان یک گزینه کم تاثیر برای افزایش ضربان قلب و شدت کلی به منظور ایجاد بهبود قلبی تنفسی در افراد ارائه می دهند.

عمق توصیه شده استخرها برای ایروبیک موثر در آبهای کم عمق 3 تا 5 فوت است. در این سطح، شرکت‌کنندگان باید بین قفسه سینه و شانه‌های خود غوطه‌ور شوند، که باعث می‌شود 80 تا 90 درصد وزن بدنشان در آب نگه داشته شود.

3. دویدن در اعماق آب

یکی دیگر از فعالیت های موثری که می توان در آب انجام داد، دویدن در آب های عمیق است. با توجه به عمق قابل توجه بیشتر استخر و غوطه ور شدن مداوم در سطح گردن که در دویدن در آب های عمیق دخالت دارد، شدت آن بسیار بیشتر از دویدن در آب های کم عمق است.

افرادی که شناگران قوی هستند یا می توانند به طور موثری آب را زیر پا بگذارند، می توانند بدون کمک ژاکت شناور، دویدن در آب های عمیق را انجام دهند. با این حال، برای افرادی که شناگر ماهری نیستند یا نمی توانند آب را به خوبی پا بگذارند، استفاده از ژاکت شناور به شدت توصیه می شود.

در طول دویدن در آب های عمیق، افراد حرکت خشکی دویدن در محیط استخر در آب های عمیق را تقلید می کنند. در واقع، تحقیقات نشان داد که ارتباط قوی بین دویدن در آب های عمیق و دویدن در خشکی از نظر نیاز قلبی عروقی برای بدن وجود دارد.

با این حال، همچنین باید توجه داشت که این ارتباط زمانی قوی‌تر می‌شود که سطح مهارت و تجربه فرد با جریان آب عمیق افزایش یابد.

با چنین ارتباط نزدیکی با دویدن در خشکی، دویدن در آبهای عمیق یک وسیله بسیار موثر برای تمرین در آب برای بهبود استقامت قلبی تنفسی و عضلانی است.

علاوه بر این، دویدن در آب های عمیق اثرات مثبت زیادی بر بازیابی و حفظ عملکرد هوازی در طول مدت طولانی دارد. تحقیقات گذشته نشان داده است که دویدن در آب های عمیق می تواند عملکرد هوازی را در ورزشکاران آموزش دیده تا 6 هفته حفظ کند.

 

فواید ورزش در آب

فواید ورزش در آب

کلمه پایانی

به طور کلی، برنامه‌های ورزشی مبتنی بر آب می‌تواند بسیار مؤثر باشد و برای افراد سالم و افراد خاص توصیه شود. برای بسیاری از افراد، ورزش مبتنی بر آب می تواند جایگزینی قدرتمند یا مکمل فوق العاده برای تمرینات زمینی باشد. در هر صورت، ورزش مبتنی بر آب یک گزینه ورزشی مناسب و مناسب برای اکثر بزرگسالان است.

فواید روغن ها

فواید روغن ها/مزایا زیاد روغن ها برای پوست سر

 پوست های حساس

 پوست های حساس/6 غذایی که اگر پوست حساسی دارید باید از آن اجتناب کنید

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا