فقر آهن در بدن 10 خوردنی آهن دار +علت و درمان

دوشنبه 29 دی 1399 سلامت
فقر آهن در بدن خوردنی های آهن دار +علت و درمان

فقر آهن در بدن شایع ترین کم خونی

پایین بودن سطح هموگلوبین در خون را کم خونی می نامند. که شایع ترین کم خونی فقر آهن است .وجود کم خونی از هر نوع باعث بروز مشکلاتی در بدن می شود .

هموگلوبین خون برای انتقال اکسیژن از ریه ها به نقاط مختلف بدن مهم است. هموگلوبین موجود در مردان 5/13 تا 18 گرم  و در بدن زنان 5/12 تا 16 گرم  است.

فهرست مطالب :

1– علت فقر آهن در بدن چیست؟

2- از علائم و نشانه های کمبود آهن در بدن چیست؟

3- برای جلوگیری از فقر آهن در بدن چه کنیم ؟

4- خوردنی هایی مفید  برای رفع کمبود آهن در بدن چیست؟

 

کم خونی فقر آهن شایع ترین شکل کم خونی به حساب می آید و از کمبود آهن ناشی از رژیم غذایی نامناسب ، از دست دادن خون ، بیماری یا عفونت ناشی می شود.

زنان باردار به ویژه در معرض خطرفقر آهن هستند. کم خونی  به دلیل کمبود فاکتور ذاتی که توسط معده ترشح می شود و از جذب ویتامین B12 لازم برای تولید گلبول های قرمز جلوگیری می کند ، ایجاد می شود.

فقر آهن به ویژه گیاهخواران را تحت تأثیر قرار می دهد.افرادی که به گیاه خواری روی می آورند باید این موضوع را مد نظر داشته باشند.

کم خونی مگالوبلاستیک ناشی از کمبود اسید فولیک است که در سبزیجات تازه ، میوه ها و جگر یافت می شود.

علت فقر آهن در بدن چیست؟

1- تشکیل نادرست گلبول های قرمز.

2- از دست دادن خون مداوم مانند ضربه یا  قاعدگی شدید.

3- بیماریهای  طولانی مدت.

4- گاهی اوقات می تواند  ارثی باشد.

از علائم و نشانه های کمبود آهن در بدن چیست؟

رنگ پریدگی پوست

ضعیف شدن ناخن و ریزش مو

ضعف و سرگیجه

از دست دادن اشتها

سردرد

تپش قلب

نفس نفس زدن.

افزایش ضربان نبض.

ایجاد زخم در  زبان

کاهش وزن.

بیخوابی.

3برای جلوگیری از فقر آهن در بدن چه کنیم ؟

بهترین راهکار برای جلوگیری ار فقز اهن در بدن داشتن یک رژیم غذایی سرشار از آهن و ویتامین B12.

خوردنی هایی مفید  برای رفع کمبود آهن در بدن چیست؟

اگر شما دچار کم خونی  آهن در بدن هستید و از فقر آهن دچار مشکلات می شوید باید از غذاهای غنی از آهن استفاده کنید :

غذاهای سرشار از آهن شامل :

1-سبزیجات برگ سبز ،

2- گردو ،

3-کشمش ،

4-توت فرنگی ،

5-زردآلو ،

6-جوانه گندم ،

7- خرما

8-جگر.

9-ملاس

-10شیره انگور

در کنار استفاده از مواد غنی از آهن باید از مواد غذایی حاوی  ویتامین B12 نیز استفاده کنید نظیر ، لبنیات ، تخم مرغ ، جگر و کلیه ها هستند.

 خوردن  آب میوه های خام مانند اسفناج ، هویج یا ترب برای رفع همه کم خونی ها مفید است .

گفته می شود ملاس برای ساختن گلبول های قرمز بسیار مفید است. از مصرف چای ، قهوه و کولا با وعده های غذایی خودداری کنید زیرا باعث مهار جذب آهن می شود. از طرف دیگر ویتامین C به جذب آهن کمک می کند.

نکته: اگر از مکمل های آهن استفاده می کنید و استفراغ ، اسهال خونی ، زردی ، بی حالی را تجربه می کنید. اینها علائم اضافه بار آهن در بدن شماست است.

6 ویتامین ضروری برای رشد و سلامت نوجوانان

6 ویتامین ضروری برای رشد نوجوانان

سلامت دندان

سلامت دندان با 12 ویتامین و مواد معدنی ضروری

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا
logo-samandehi