میزان فطریه سال 1401 اعلام شد

شنبه 10 اردیبهشت 1401 اخبار
فطریه سال 1401

میزان فطریه سال 1401

رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: امسال میزان زکات فطریه سال 1401 بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ ۴۰ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج مبلغ ۱۵۰ هزار تومان اعلام شده است که مومنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

از سوی دفاتر حضرات آیات مراجع تقلید ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی، سیدمحمدعلی علوی گرگانی، لطف‌الله صافی گلپایگانی، جعفر سبحانی، حسین وحید خراسانی، سیدعلی سیستانی و سیدموسی شبیری زنجانی میزان زکات فطره امسال مشخص شد.

دفاتر سایر مراجع معظم تقلید نیز میزان فطریه را به شرح زیر اعلام کرده‌اند:

 

آیت‌الله‌ مکارم شیرازی

آیت‌الله‌ مکارم شیرازی

دفتر آیت الله مکارم شیرازی:

گندم: ۴۰ هزار تومان
برنج: ۱۵۰ هزار تومان

باسمه‌ تعالی

بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله‌ ناصر مکارم شیرازی، میزان زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ 40 هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ 150 هزار تومان اعلام شده است، مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ هشت هزار تومان است که باید به‌صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ ۴.۸۰۰.۰۰۰ هزار تومان است.

یادآور می‌شود، براساس مسئله 1692 رساله توضیح‌‎المسائل آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان‌خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرت و مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از این‌ها را بدهد کافى است.

در ضمن بنابر فتوای معظم‌له اگر کسى فقط در افطار شب عید فطر میهمان دیگرى باشد فطریه او به عهده خودش است

 

دفتر آیت الله سیستانی:

گندم: ۴۰ هزار تومان
برنج ایرانی: ۲۲۵ هزار تومان
برنج غیرایرانی: ۶۰ هزار تومان

(از آن‌جا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد  (40) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی (225) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی،  (60) هزار تومان تعیین شده است.

 

دفتر آیت الله وحید خراسانی:

پیرو سؤالات مکرر مؤمنین از دفتر آیت‌الله‌ وحیدخراسانی(مدظله‌العالى) مبنی بر میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان 1442، به اطلاع می‌رساند میزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع که تقریبا سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند این‌ها از طعام‌هاى متعارف در محل است که مکلف می‌تواند پول یکى از این‌ها را طبق قیمتى که در محل خودش دارد محاسبه کرده و به فقیر بپردازد.

گندم: ۴۰ هزار تومان
برنج: ۱۴۰ هزار تومان

 

دفتر آیت الله شبیری زنجانی:

شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا 3کیلو و 600گرم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

گندم: ۴۰ هزار تومان
برنج ایرانی: ۲۵۰ هزار تومان
برنج پاکستانی: ۱۱۰ هزار تومان
برنج هندی: ۷۵ هزار تومان

 

 

دفتر آیت الله نوری همدانی:

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مؤمنین و مؤمنات میزان زکات فطره طبق نظر مرجع عالیقدر آیت‌اللّه‌العظمی نوری همدانی دامت برکاته به شرح ذیل است.

شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع (۳ کیلو) از خوراکی‌های رایج خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

گندم: ۴۰ هزار تومان
برنج ایرانی: ۱۵۰ هزار تومان

 

آیت‌الله‌صافی گلپایگانی

اطلاعیه دفتر آیت‌الله‌ لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید درباره میزان زکات فطره و کفاره روزه رمضان ١44٢ به این شرح است:

بسمه تعالی

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه‌داران گرامی، نظر مرجع عالیقدر آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی، درباره میزان زکات فطره و کفاره روزه به شرح ذیل می‌باشد:

مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (سه کیلوگرم) گندم یا برنج را به‌عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

گندم: ۴۰ هزار تومان
برنج: ۱۵۰ هزار تومان

شروین حاجی آقا پور

شروین حاجی پور/خواننده ترانه "برای ..."آزاد شد

پلنگ

تلف شدن پلنگ قائم شهر

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا