غذاهای سنتی شهر یزد

سه‌شنبه 17 اسفند 1400 آشپزی
غذاهای سنتی شهر یزد
در اینجا به شما انواع غذاهای سنتی شهر زیبای یزد را آموزش میدهیم . این شهر زیبا یکی از قدیمی ترین شهرای ایران است و دارای شهرتی جهانی میان توریست های خارجی دارد

 

در این شهر بی‌نظیر دیدنی‌های فراوانی مانند خانه عرب‌ها، خانه لاری‌ها، مسجد جامع، امام‌زاده جعفر، زندان اسکندر، مجموعه امیر چخماق، مسجد فرط، آتش کده زرتشت، خانه ملک التجار، بازار خان، میدان ساعت، باغ دولت، شاهزاده فاضل، آب انبار شش بادی، مسجد ریگ و چندین اثر مهم تاریخی دیگر وجود دارد که هنگام سفر می‌توانید از آنها بازدید کنید.

غذاهای سنتی شهر یزد

فرهنگ خاص این منطقه بر نوع پخت و پز غذاهای محلی نیز تأثیر فراوانی گذاشته، ما در ادامه فهرستی از غذاهای سنتی این شهر را تهیه‌ کرده‌ایم که می‌توانید آن را مرور کنید.

 

1-قیمه نخود یزدی

غذاهای سنتی شهر یزد

غذاهای سنتی شهر یزد

این خورش قیمه کمی با مدلی که ما می‌شناسیم فرق دارد، مردم یزد برای طبخ آن بجای استفاده از لپه، نخود درون آن می‌ریزند و با گوشت تیکه آن را تهیه می‌کنند و حتی در برخی از موارد از رب نیز استفاده نمی‌کنند.

2-آش انار

غذاهای سنتی شهر یزد

غذاهای سنتی شهر یزد

آش انار یکی از غذاهای خاصی است که در کمتر شهر دیگر ایران تهیه می‌شود، مردم شهر یزد برای درست کردن آن از انار، آب انار، گوشت، سبزی و برنج استفاده می‌کنند.

3-آش گندم

یزدی

این آش نقش مهمی در مراسم‌های مذهبی شهر یزد دارد و مردم این شهر برای نذری دادن از آن استفاده می‌کنند و این کار تاجایی فراگیر شده که برخی آش گندم را آش امام حسین نیز می‌نامند. برای تهیه این آش از گندم، ماش، نخود، عدس، جو، انواع لوبیا و انواع ادویه‌جات استفاده می‌شود که در شهرهای مختلف این استان نیز با کمی تفاوت جزئی طبخ می‌شود.

4-انواع کوفته

کوفته یزدی

در شهر یزد چند مدل مختلف کوفته پخته می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کوفته نخودچی که با پیاز، آرد، گوشت چرخ‌کرده، جعفری، زردچوبه و…. تهیه می‌شود اشاره کرد. همچنین کوفته دیگری به نام کوفته کدو نیز در یزد تهیه می‌شود که در آن از کدو، شکر ، دارچین، لوبیا، ماش و پودر نارگیل استفاده می‌شود و بسیار مقوی و خوشمزه است. البته به این لیست، کوفته لپه را نیز می‌توان اضافه کرد.

5-آش شولی

آش شولی

آش شولی یزد یکی از محبوب‌ترین غذاها در این دیار است که برای تهیه آن از سرکه، چغندر، رب انار، آرد، پیاز و سبزی مخصوص آشی استفاده می‌کنند.

6-خورش به آلو

به آلو یزدی

این خورش خوشمزه از ترکیب به، آلوف زعفران، پیاز، لپه شکر و گوجه‌فرنگی تهیه می‌شود و در مهمانی‌ها و مراسمات مردم یزد جایگاه ویژه‌ای دارد.

دسرها

دسر یزدی

در این شهر مردم از دسرهای مختلفی بر سر سفره‌های خود استفاده می‌کنند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موشتوک، نان سوروک، ماقوت و پالوده اشاره کرد.

rolete asfnaj

طرز تهیه رولت اسفناج ساده و خوشمزه

مربای توت فرنگی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا