برای کاهش التهاب مفاصل چه بخوریم و از چه چیزهایی پرهیز کنیم

دوشنبه 16 اسفند 1400 سلامت
التهاب مفاصل

التهاب مفاصل

درد می‌تواند از انواع مختلفی از آسیب‌ها سرچشمه بگیرد، اما معمولاً با درجاتی از التهاب همراه است.

التهاب مفاصل یا آرتریت به برافروختگی مفصل که با ورم و درد و محدودیت حرکت همراه است، گفته می‌شود.

التهاب یک پاسخ سلولی به آسیب در بدن است و از طریق واسطه های التهابی مانند هورمون ها و هیستامین رخ می دهد. این واسطه ها باعث می شوند رگ های خونی گشاد شوند و حجم بیشتری از خون را به ناحیه آسیب دیده منتقل کنند، بنابراین شروع به بهبودی سالم می کنند.

یکی دیگر از بیماری های التهابی مزمن رایج که تقریباً 350 میلیون نفر در سراسر جهان و 20 درصد از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد، آرتریت و بیماری های مفصلی است.

التهاب مفاصل

التهاب مفاصل

علل التهاب مفاصل

-جراحت

-پوشش های مفصلی ملتهب که باعث تحریک عصبی می شود

-استخوان های آسیب

-تجمع مایع در مفصل

-ضعف عضلانی

-عملکرد نامناسب سیستم ایمنی بدن

التهاب را می توان به راحتی با داروهای ضد التهاب کنترل کرد. جدای از این، بسیاری از رژیم های غذایی و تغییرات سبک زندگی را می توان برای مبارزه با التهاب مفاصل انجام داد. این می تواند دردناک باشد، اما مطالعات متعدد نشان می دهد که در واقع می توان آن را بهبود بخشید.

 

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید

موضوع التهاب اخیرا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و این دلیل خوبی دارد. نه تنها دنبال کردن یک رژیم غذایی و سبک زندگی ضد التهاب می تواند التهاب مزمن را با هدف کمک به حفظ سلامت و کند کردن روند پیری کاهش دهد.غذاهایی که می توانند باعث التهاب مفاصل شوند

 

غذاهایی که ممکن است باعث التهاب مفاصل شوند،

غذاهایی که ممکن است باعث التهاب مفاصل شوند،

 

1.قند

در حالی که همه ما عاشق یک کاسه بستنی خوب یا یک تکه پای گرم هستیم، ثابت شده است که شکر به التهاب کمک می کند.

رژیم غذایی غنی از قندهای تصفیه شده، نشاسته و اسیدهای چرب ترانس یا اشباع شده می تواند سیستم ایمنی ذاتی را تحریک کند و سیتوکین های پیش التهابی را تحریک کند که باعث تورم و درد می شود.

شما می توانید با پرهیز از شیرینی ها، شیرینی ها، آب نبات ها و نوشیدنی های حاوی شکر، مصرف شکر فرآوری شده خود را محدود کنید. در عوض، هر روز 1 تا 2 وعده میوه تازه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

2. چربی های اشباع شده

تحقیقات نشان می دهد که مصرف چربی های اشباع شده می تواند باعث التهاب در بافت چربی در بدن شود. چربی های اشباع شده معمولاً در غذاهای سرخ شده، محصولات لبنی کامل مانند کره، محصولات پخته شده و تکه های چرب گوشت گاو و خوک یافت می شود.

 

3. چربی های ترانس

چربی‌های ترانس معمولاً ساخته دست بشر هستند و نشان داده شده است که خطر حوادث قلبی عروقی، دیابت و التهاب بدن را تا حد زیادی افزایش می‌دهند.

در سال 2015، سازمان غذا و دارو تشخیص داد که روغن های نیمه هیدروژنه (PHOs)، منابع اولیه چربی ترانس در غذاهای فرآوری شده، دیگر ایمن در نظر گرفته نمی شوند و پس از سال 2018 نمی توان آنها را به غذاها اضافه کرد. برچسب های روی غذاهای فرآوری شده را بخوانید. و از تمام روغن های نیمه هیدروژنه خودداری کنید.

 

4.مونوسدیم گلوتاماتMSG

مونوسدیم گلوتامات (MSG) یک افزودنی غذایی است که معمولا در غذاهای آسیایی و سس سویا استفاده می شود. همچنین به عنوان یک تقویت کننده طعم در فست فودها، سالادها و گوشت های اغذیه فروشی اضافه می شود. MSG می تواند تا حد زیادی بر سلامت کبد تأثیر بگذارد و مسیرهای شیمیایی را ایجاد کند که باعث التهاب مزمن می شود.

 

5. محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته

غذاهای فرآوری شده با حرارت، در حالی که رایج هستند، حاوی مقادیر بالایی از محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) هستند. مشخص شده است که این ترکیبات التهاب و استرس اکسیداتیو را در بدن افزایش می دهند.

 

غذاهایی که از التهاب جلوگیری می کنند

غذاهایی که از التهاب جلوگیری می کنند

غذاهایی که از التهاب جلوگیری می کنند

 

1. فیبر (از جمله میوه ها و سبزیجات تازه)

برای جلوگیری از التهاب از یک رژیم غذایی غنی از فیبر استفاده کنید

فیبر نه تنها با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، اختلالات گوارشی، چاقی، سرطان و دیابت مرتبط است، بلکه مصرف زیاد فیبر با کاهش التهاب نیز مرتبط است.غذاهای سرشار از فیبر عبارتند از:

لوبیا سیاه
لوبیا قرمز
نخود سیاه چشم
عدس
تمشک ها
تمشک
پرتقال ها
گیلاس
اسفناج
کلم پیچ
گوجه فرنگیها
کلم بروکلی

 

2. اسیدهای چرب امگا3

غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 می توانند به کاهش التهاب کمک کنند

اگرچه اسیدهای چرب امگا 6 در هنگام التهاب بسیار ضعیف شده اند، اما نسبت اسیدهای چرب امگا 3 به امگا 6 مهم است.

فرمول غذایی شفابخش

برخی تحقیقات نشان می دهد که افزایش شرایط التهابی ممکن است تا حدی به دلیل رژیم غذایی آمریکایی باشد که دارای امگا 6 بالا و امگا 3 کم است.  برای بهبود نسبت اسیدهای چرب امگا 3 به امگا 6 خود، روی غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 بالا تمرکز کنید، مانند:

گردو
ماهی سالمون
ماهی قزل آلا
تو نداری
صدف خوراکی
آنچوی
روغن کانولا
روغن کبد ماهی کاد
دانه کتان
دانههای چیا
سویا
کلم پیچ
کلم بروکسل
گل كلم

 

3. چای سبز می تواند به جلوگیری از التهاب کمک کند

چای سبز حاوی کاتچین (نوعی آنتی اکسیدان) است که با محافظت در برابر بیماری های التهابی مرتبط است. Epigallocatechin-3-gallate (EGCG)، یکی از اجزای چای سبز، دارای اثرات ضد التهابی است.

روز خود را با یک فنجان صبحگاهی شروع کنید و فنجان دوم را برای برداشتن در اوایل بعد از ظهر سرو کنید. همچنین می توانید عصاره چای سبز را به عنوان مکمل پیدا کنید. با این حال، مصرف چای سبز به شکل طبیعی بهتر است برای جلوگیری از مصرف دوزهای زیاد عصاره، که ممکن است بر عملکرد کبد تأثیر منفی بگذارد.

 

4. شکلات

شکلات تلخ (70 درصد یا بیشتر) دارای مقدار زیادی فلاوانول و محتوای قند کم است. کاکائو و پلی فنول های موجود در شکلات تلخ دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند که می توانند به تسکین التهاب کمک کنند.

 

5. فلفل قرمز و سایر فلفل‌ها

فلفل قرمز و سایر فلفل‌ها حاوی ماده فعال کپسایسینوئیدها هستند که ماهیت ضد التهابی دارند. می توانید فلفل قرمز و سایر فلفل ها را به صورت سس و ماریناد مصرف کنید. حتی می‌توانید از یک مالش موضعی حاوی کپسایسینوئید استفاده کنید.

 

6. سیر

سیر می تواند به کاهش التهاب و حتی جلوگیری از آسیب غضروف مرتبط با آرتریت کمک کند. این به دلیل وجود یک ترکیب ضد التهابی به نام دی آلیل سولفید است که به مبارزه با سیتوکین های پیش التهابی کمک می کند.

 

7. زردچوبه

کورکومین، ترکیب فعال زردچوبه، دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است.  اثرات زردچوبه در کاهش التهاب مرتبط با آرتروز در برخی کارآزمایی ها مورد مطالعه قرار گرفته است.

 

التهاب مفاصل

التهاب مفاصل

آیا کلسیم بیش از حد باعث درد مفاصل می شود؟

بدن با ذخیره کلسیم بیش از حد در استخوان ها یا دفع آن از طریق کلیه ها، سطح کلسیم را از نزدیک تنظیم می کند. با این حال، هنگامی که اختلال در عملکرد پاراتیروئید یا کمبود ویتامین D ایجاد می شود، سطح کلسیم خون بالا می تواند منجر شود که برای برخی می تواند منجر به درد مفاصل شود.

کلسیم بیش از حد در خون همچنین می تواند به اگزالات ها متصل شود و کریستال هایی را تشکیل دهد که می توانند در مفاصل ته نشین شده و باعث درد مفاصل شوند. این وضعیت به عنوان آرتروپاتی اگزالاتی شناخته می شود – یک شکل نادر از آرتریت.

از قضا، کلسیم، چه از غذاهای سرشار از کلسیم یا مکمل ها، که همراه با غذا مصرف شود، در واقع جذب اگزالات از غذا را کاهش می دهد. با این حال، اگر بین وعده های غذایی مصرف شود، خطر افزایش سطح اگزالات، سنگ کلیه و احتمالاً درد مفاصل را افزایش می دهد.

 

نکات زیر می تواند به ایجاد یک رژیم غذایی ضد التهابی کمک کند:

تمرکز بر رژیم غذایی کامل یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از التهاب است. رژیم غذایی پر از طیف وسیعی از میوه های تازه، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، لبنیات کم چرب، آجیل و گوشت بدون چربی بهینه است. یک رژیم غذایی سالم ممکن است تنها کلید بهبود سلامت کلی شما باشد!

 

1. از غذاهای فرآوری شده دوری کنید: مصرف غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید زیرا دارای چربی ترانس، روغن های فرآوری شده و قندهای تصفیه شده هستند و مواد مغذی مورد نیاز برای مدیریت التهاب را تامین نمی کنند.

غذاهای فرآوری شده نه تنها ارزش مغذی کمی دارند زیرا بسیاری از ریزمغذی‌ها حذف شده‌اند، بلکه حاوی مواد شیمیایی هستند که التهاب را افزایش می‌دهند.

 

2. کاهش غذاهایی که باعث پاسخ گلیسمی بالا می شوند: غذاهای با گلیسمی بالا، مانند سیب زمینی سفید، قند یا کربوهیدرات بالایی دارند و باعث افزایش قند خون و انسولین می شوند که بسیار پیش التهابی هستند.

اگرچه میوه در بسیاری از موارد بسیار سالم است، اما قند بالایی نیز دارد، بنابراین همیشه میوه‌هایی با پروتئین یا چربی بخورید، مانند گردو با سیب. همچنین می توانید میوه را در پایان غذا به عنوان دسر مصرف کنید.

 

3. سبزیجات و میوه ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید: میوه ها و سبزیجات دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند که به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می کند. هر چه رنگ میوه ها و سبزیجات در یک روز بیشتر باشد، بیشتر از خواص ضدالتهابی آنها بهره مند خواهید شد.

سرطان مغز

تومور مغزی /10 علائم هشدار دهنده تومور مغزی

tebe sozany

لیفت صورت / لیفت صورت با طب سوزنی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا