10 بهترین غذا با محتوای پتاسیم بالا

یکشنبه 9 مرداد 1401 سلامت
غذاهایی با محتوای پتاسیم بالا

غذاهایی با محتوای پتاسیم بالا

پتاسیم یک ماده معدنی ضروری است که نقش مهمی در تسهیل فرآیندهای مختلف فیزیولوژیکی روزمره در بدن دارد. عملکرد اصلی آن حفظ ساختار سلولی برای حفظ سطح طبیعی مایع در داخل هر سلول است و بنابراین برای هر بافت در بدن مورد نیاز است.

پتاسیم برای عملکرد صحیح بدن بسیار مهم است، اما سایر ویتامین ها و مواد معدنی نیز اهمیت دارند. شما می توانید با افزودن غذاهای ذکر شده در بالا به یک رژیم غذایی سالم و متعادل، این ماده معدنی مورد نیاز خود را تامین کنید.

 

به علاوه، پتاسیم یک الکترولیت است، به این معنی که بار الکتریکی دارد و بنابراین به فعال شدن سلول‌ها و اعصاب کمک می‌کند. این به اعصاب کمک می کند تا پیام ها را در سراسر بدن منتقل کنند، انقباض عضلانی را تسهیل می کند و فشار خون طبیعی را حفظ می کند.

بدن انسان برای عملکرد صحیح روزانه به 4700 میلی گرم در دسی لیتر پتاسیم نیاز دارد.  کلیه ها اضافی را فیلتر می کنند و سپس از طریق ادرار دفع می شوند.

با این حال، برخی شرایط، داروها و نوشیدنی ها می توانند باعث از دست دادن مقدار زیادی پتاسیم و در نتیجه کمبود آن شوند. اینها عبارتند از استفراغ، اسهال، سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، داروهای ادرارآور یا ملین، نوشیدنی های کافئین دار و الکل.

در چنین مواردی، برای جبران کمبود پتاسیم، باید میزان مصرف روزانه پتاسیم خود را افزایش دهید، اما تنها پس از مشورت با پزشک.

 

غذاهایی با محتوای پتاسیم بالا

غذاهایی با محتوای پتاسیم بالا

برخی از غذاهای غنی از پتاسیم

پتاسیم به طور طبیعی در طیف وسیعی از غذاهای گیاهی و حیوانی وجود دارد. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

1. موز

موز یک میان وعده آسان برای برداشتن و خوردن است. به علاوه، آنها را می توان به انواع محصولات پخته نیز اضافه کرد. یک موز 375 میلی گرم پتاسیم دارد.

2. آووکادو

آووکادو یک غذای خامه ای خوب روی نان تست آووکادو است و برای تهیه پودینگ یا بستنی استفاده می شود. نصف آووکادو 345 میلی گرم پتاسیم دارد.

3. اسفناج

برگ های اسفناج را می توان به صورت خام یا پخته میل کرد. دو فنجان اسفناج حاوی 334 میلی گرم پتاسیم است.

4. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین پخته را می توان به روش های مختلف میل کرد: به تنهایی خورده شود، سیب زمینی سرخ شده درست شود یا در دسرها استفاده شود. یک سیب زمینی شیرین متوسط ​​542 میلی گرم پتاسیم دارد.

5. لوبیا سفید

لوبیا سفید را می توان به عنوان غذای جانبی، له شده یا پوره در ظرف میل کرد. شما می توانید 454 میلی گرم پتاسیم را از یک قوطی لوبیا سفید دریافت کنید.

6. سیب زمینی پخته

سیب زمینی پخته یکی دیگر از سبزیجاتی است که می توان از آن به طرق مختلف لذت برد. یک سیب زمینی متوسط ​​حاوی 926 میلی گرم پتاسیم است

فواید آب لیمو

7. زردآلو خشک

زردآلو خشک یک میان وعده عالی است که می توان آن را در دویدن یا در گرانولا استفاده کرد. نصف فنجان زردآلو خشک حاوی 755 میلی گرم پتاسیم است.

8. کدو حلوایی بلوط

کدو حلوایی یک سبزی پاییزی خوب است که می‌توان آن را در سوپ‌ها استفاده کرد یا بعد از پخته شدن آن را همانطور که هست مصرف کرد. حدود 895 میلی گرم پتاسیم در 1 فنجان کدو حلوایی بلوط وجود دارد.

9. قارچ سفید

قارچ را می توان به عنوان جایگزین گوشت در غذاها میل کرد یا با سبزیجات دیگر مخلوط کرد. یک فنجان قارچ 428 میلی گرم پتاسیم دارد.

10. گوجه فرنگی خشک شده

گوجه فرنگی خشک شده می تواند طعم خوبی به بسیاری از غذاهای مختلف بدهد. یک چهارم فنجان گوجه فرنگی خشک شده حاوی 430 میلی گرم پتاسیم است.

سایر غذاهای غنی از پتاسیم عبارتند از کلم بروکلی، هویج، پرتقال، هندوانه، لوبیا چیتی، کره بادام زمینی، تخمه آفتابگردان، سویا و کنگر فرنگی.

 

غذاهایی با محتوای پتاسیم بالا

غذاهایی با محتوای پتاسیم بالا

چه بیماری هایی می توانند باعث کمبود پتاسیم شوند؟

بیماری هایی که دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار می دهند یا به یک دیورتیک نیاز دارند می توانند باعث کمبود پتاسیم شوند.

استفراغ یا اسهال مزمن مواد معدنی بدن شما را تخلیه می کند و می تواند باعث کمبود پتاسیم شود. افرادی که باردار هستند یا مبتلا به IBS، بیماری کرون یا مسمومیت غذایی هستند، به دلیل شرایط پزشکی خود احتمال بیشتری برای استفراغ یا اسهال دارند.

حملات نادر استفراغ یا اسهال منجر به کمبود پتاسیم نمی شود. هنگام استفراغ یا اسهال، مقداری از ویتامین ها و مواد معدنی بدن خود را از دست می دهید.

دیورتیک ها آب و الکترولیت ها را از سلول ها خارج می کنند تا دفع شوند. این باعث می شود که افراد هنگام مصرف آنها بیشتر ادرار کنند. افراد مبتلا به بیماری قلبی، بیماری کبد یا مشکلات کلیوی بیشتر از دیورتیک استفاده می کنند و بنابراین در معرض خطر بیشتری برای کمبود پتاسیم هستند.

علائم و نشانه های کمبود پتاسیم

کمبود پتاسیم علائم زیادی مانند فشار خون بالا، حساسیت به نمک، سنگ کلیه و کاهش توده استخوانی دارد.

اگر این عارضه درمان نشود، در درازمدت می تواند باعث ضربان قلب نامنظم، ضعف عضلانی و عدم تحمل گلوکز شود. کمبود مزمن پتاسیم حتی ممکن است منجر به مرگ شود.

سطوح بالای پتاسیم در بدن نیز می تواند خطرناک باشد. مصرف بیش از حد این ماده معدنی می تواند کلیه های شما را بیش از حد سنگین کند و در نتیجه باعث بیماری کلیوی شود. این می تواند منجر به ضعف عضلانی، استفراغ و حتی حمله قلبی شود.

 

فواید آویشن برای سلامتی

7 فواید جادویی چای آویشن

گریه کردن

5 دلیل شگفت انگیزی که چرا گریه کردن واقعا برای شما خوب است

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا