عوارض خطرناک رابطه جنسی مقعدی

یکشنبه 18 اسفند 1398 سلامت
رابطه جنسی مقعدی

 رابطه جنسی مقعدی، سکس مقعدی یا آنال سکس (Anal sex) نام نوعی از رابطه جنسی است که در آن از مقعد به عنوان عضو جنسی زنانه استفاده می‌شود.

رابطه جنسی مقعدی نوعی آلودگی با عفونت های مقاربتی (STIs) است که به ویژه در میان همجنس گرایان مرد رایج است.

رابطه مقعدی (سکس مقعدی) یکی از خطرناک‌ترین روش‌های رابطه جنسی است که می‌تواند در انتقال بیماری‌های رابطه جنسی (STD) بسیار موثر باشد؛

بروز این عفونت ها برای اهداف نظارتی خاصی (سیفلیس، اپیدمی لنفوگرانولوماتوز ونرئوم) به دلیل اقدامات خطرناک و استفاده از مواد نگهدارنده است.

عوارض و مضرات رابطه مقعدی بر هیچکس پوشیده نیست و این رابطه هم از لحاظ شرعی و هم از لحاظ پزشکی نکوهش گردیده است. اساسا ساختار مقعد برای برقراری رابطه جنسی نمی‌باشد؛بلکه این عضو به گونه‌ای شکل یافته که برای خروج مدفوع کارایی داشته باشد نه برای دخول جسم خارجی؛ بنابراین رابطه جنسی مقعدی کاملا رابطه‌ای غیر طبیعی است؛

 

در رابطه مقعدی با وجود استفاده از روان کننده‌ها، روغن، اسپری، ‌کاندوم و… و احتمال کاهش درد در حین رابطه مقعدی، این رابطه همچنان خطرناک خواهد بود و پزشکان آن را توصیه نمی‌کنند. زیرا در این روش احتمال زخم شدن و امکان انتقال خون آلوده بین زن و مرد بالا می‌رود.

 

 عوارض رابطه مقعدی، سکس مقعدی:

۱-احتمال خونریزی‌ (کم یا زیاد) در مقعد و افزایش احتمال بروز بیماری‌های عفونی

۲-بروز مشکلات در گیرنده‌های احساسی موجود در کانال مقعد

۳-درد شدید

۴-بیماری بواسیر

۵-درد شکم

۶-احتمال بالای شکستن آلت تناسلی مردانه و پارگی در مقعد زن

۷-افزایش احتمال ابتلا به ایدز

۸-به دلیل نزدیکی زیاد مقعد به مهبل، کوچکترین دستکاری در مقعد (نه صرفا رابطه جنسی مقعدی) می‌تواند موجب ورود ویروس‌های موجود در روده به واژن شده و بیماری‌های عفونی در این ناحیه، همانند ترشحات بد بو در واژن، عفونت مثانه، زگیل تناسلی، تبخال، اختلال و عفونت کلیه‌ها و حتی سرطان را ایجاد نماید.

 

بسیاری پس از انجام این رابطه گمان می‌کنند که اتفاق خاصی نیفتاده است؛ در صورتی که زخم‌ها و خراش‌های حاصل از این عمل جنسی بسیار ریز و ظریف می‌باشند که در باقت مقعد ایجاد می‌شود و با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست. همچنین به دلیل اینکه محیط مقعد،‌ محیط مناسبی برای رابطه جنسی نیست،‌ احتمال خراش بر نوک آلت تناسلی مردان و خطر دریافت ویروس در آنان افزایش می‌یابد. این زخم‌ها اگر چه بسیار ریز باشند و دردی در اثر ایجاد آن‌ها ایجاد نشود، شاهراه فوق العاده بزرگی برای ورود باکتری‌ها و ویروس‌های خطرناک (اعم از ویروس‌های داخل روده و مدفوع و یا ویروس‌هایی که از طریق آلت مرد وارد می‌شوند) به داخل جریان خون می‌باشند. این میکروب‌ها می‌توانند بیماری‌های STD نظیر انواع عفونت‌های دستگاه گوارشی و عفونت های روده‌‌ای را ایجاد کنند.

چرا رابطه مقعدی لذت بخش است و چرا مردان به آن تمایل دارند؟

یکی از دلایلی که مردان به رابطه مقعدی فکر می‌کنند و تمایل به انجام آن دارند، عدم موفقیت آنان در ارگاسم کردن همسر خود می‌باشد. آنان احساس می‌کنند از این طریق می‌توانند همسر خود را از لذت رابطه جنسی به طور بیشتری بهره‌مند کنند؛ لذا متمایل می‌‌شوند که از پشت نزدیکی کنند. در چنین شرایطی، در صورت رضایت، زن می‌‌تواند با محبت به همسر خود کمک و او را راهنمایی کند تا او با لمس و بازی با نقاط تحریک پذیر جنسی‌اش، سریع‌‌تر آماده شده و به ارگاسم برسد. در این صورت «مرد» احساس قدرت و لذت می‌‌کند.

علت احساس لذت در رابطه مقعدی وجود میزان زیاد پایانه‌های عصبی در این بخش است. اما باید در نظر داشت که در صورت تکرار مداوم این نوع رابطه جنسی، پایانه‌های عصبی موجود در مقعد آسیب دیده و عوارض خاص خود را به دنبال می‌آورد. از طرف دیگر ارتباط بین همین پایانه‌های عصبی فروان و کم توجهی و یا عدم آگاهی زوجین خود می‌تواند عامل درد شدید در این رابطه شود. بنابراین این رابطه توصیه نمی‌شود.

راه‌ های تشخیص رابطه مقعدی

پزشکی قانونی می‌تواند نسبت به تشخیص رابطه مقعدی همانند رابطه واژینال اقدام و اعلام نظر نماید که معمولا در تجاوزات جنسی این تشخیص می‌تواند موثر باشد. در صورت مکرر بودن، علایم دخول را می‌توان مشاهده نمود. باید دانست که اگر دفعات دخول کمتر از ۳-۲ مورد باشد نباید انتظار علایم را داشت؛ در صورتی که دفعات دخول بیشتر باشد علائمی مثل از بین رفت چین‌های مقعدی که در حالت معاینه پوست اطراف مقعد صاف‌تر از زمان طبیعی است و تورم یا صافی چین‌ها، ضخیم شدن پوست اطراف مقعد که به داخل کشیده شده و تا ناحیه پوستی مخاطی ادامه می‌یابد و گه‌گاه ناحیه یاد شده پوسته گذار می‌گردد، دیده می‌شود.

اگر مفعول حرفه‌ای باشد ضخیم شدن پوست حتی به داخل رکتوم امتداد می‌یابد و فیسوزهای بهبود یافته قبلی به صورت خطوط کم رنگ در محل چین‌ها دیده می‌شود. در مفعولین حرفه‌ای مقعد شکل قیفی پیدا می‌کند مثل اینکه مقعد به طرف داخل کشیده شده باشد از نکات مهم این است که هیچ وقت نباید شل شدگی اسفنکتر مقعدی را از یاد برد. در افراد حرفه‌ای و در مشاهده مقعدی اکثرا علائمی مشاهده نمی‌گردد مگر از مانور به خصوصی استفاده نمائیم.

مواقعی که شخصی در حالت معاینه قرار دارد انگشتان بزرگ را در فاصله کمی از مقعد قرار داده و با بقیه انگشتان باسن را گرفته و به طرف کناره ها می‌کشیم تا چین ها مقعدی به خوبی نمایان شوند. سپس به طور عمدی به اسفنکتر فشار آورده و تا فرد خود را جمع کند و اگر افکار او را به نکته دیگری جلب نمایید حرکت ارادی اسفنکتر از بین رفته و حالت آن مشحص می‌شود. علائم پارگی اسفنکتر چین‌ها ممکن است مشاهده شود که لازم به توجه می‌باشد شلی اسفنکتر مقعدی از علائم دخول مکرر می‌باشد.

رابطه مقعدی از نظر دین و شرع

در دین مبین اسلام به سکس مقعدی میان دو مرد لواط و به سکس مقعدی بین زن و شوهر وطی دبر گفته می‌شود. عمل لواط در اسلام حرام و از گناهان کبیره‌ است و برای آن مجازات اعدام در نظر گرفته شده است. اما در مورد رابطه مقعدی مرد و زن اختلاف نظر وجود دارد؛ برخی از علما معتقدند این عمل کاملاً حرام است و اگر کسی انجام داد باید توبه کند و برخی معتقدند اگر زن راضی نباشد حرام و در غیر این‌صورت شدیداً مکروه ‌است. اهل سنت این عمل را شدیداً حرام می‌دانند و حتی برخی از علمای آنان فتوا داده‌اند که اگر مردی اقدام به این رابطه نماید همسرش می‌تواند فوراً از او طلاق بگیرد.

امام صادق (ع) در مورد نزدیکی از پشت اجازه زن را شرط می‌داند مگر نه حرام است.

آیت الله مکارم شیرازی را در این خصوص می‌گویند: در صورت رضایت همسر کراهت شدید دارد و در صورت عدم رضایت حرام است.

برخی از علما می‌گویند رابطه مقعدی حتی با اجازه زن هم مکروه است.

بنا بر فتوای آیت‌الله خامنه‌ای این عمل کراهت شدید دارد و احتیاط در ترک آن است مخصوصا اگر زن راضی نباشد و در صورتی که موجب اذیت او شود حرام است.

بنابر فتوای آیت الله تبریزی آمیزش با همسر از عقب، بنابر احتیاط واجب جائز نیست.

به فتوای کسانی که این رابطه جنسی را جایز نمی‌دانند، اگر کسی مرتکب شد باید استغفار و توبه نماید. اگر در حال حیض این کار صورت گرفت، بهتر است کفّاره بدهد. کفّاره آن اگر در ابتدای ایام حیض باشد، هجده نخود طلای سکّه دارو اگر در وسط عادت باشد، نُه نخود و قسمت آخرت حیض ۵/۴ نخود طلای سکه دار باید به فقیر بدهد.

کاهش وزن با 5 آبمیوه‎ طبیعی چربی سوز

نوشیدنی های پر خاصیت برای تقویت سیستم ایمنی بدن

جراحی اسلیو معده

جراحی اسلیو معده و بای پس چه تفاوتی با هم دارند

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا