علل عدم تمرکز , حواس پرتی و روش درمان آن

دوشنبه، ۳۰ تیر ۱۳۹۹ موفقیت
علت نبود تمرکز در افراد 

علت نبود تمرکز در افراد 

اگر شا هم دچار عدم تمرکز هستید و نمی توانید آن طور که باید روی مسائل تمرکز داشته باشید باید شروع به تمرینات افزایش تمرکز کنید و این مشکل را درمان کنید.

عدم تمرکز و دلایل آن و برخی راه کارها. جهان امروز پر از از بین برنده های تمرکز می باشند. روانشناسان ترفندهایی برای مدیریت عدم تمرکزی که عامل آن رسانه های اجتماعی است، دارند. امروزه یکی از دغدغه های هر پیر و جوانی نداشتن تمرکز کافی است اما خوشبختانه، تحقیقات علمی روش های فوق العاده ای را برای مقابله با حواس پرتی شناسایی کرده و توانایی طبیعی ما را برای تمرکز بیشتر در مدت زمان طولانی افزایش داده است. این ها راه هایی برای تمرکز بیشتر بر روی کار و زندگی شما هستند.

حواس پرتی چیست ؟

حواس پرتی نقطه مقابل تمرکز حواس است . ” تمرکز  حواس ، استعدادِثابت نگه داشتن توجه و دقت روی موضوع یا کاری است که به میل و اراده انتخاب شده است ، و مانع شدن از این که این دقت و توجه به موضوعات دیگری متوجه شود” به تعبیر دیگر تمرکز حواس عملی دفاعی علیه تاخت و تاز افکار خارجی است که این افکار باعث حواس پرتی افراد می شوند . بنابر این حواس پرتی یعنی خارج شدن از روند مطالعه و فرو رفتن در افکار و تخیلات یا انجام کار دیگر .

علت نبود تمرکز

علت نبود تمرکز

عواملی که موجب عدم تمرکز افراد می شوند

استرس
کم خوابی

گرسنگی
تلفن همراه
شبکه های اجتماعی
کسالت و خستگی
افکار مزاحم
افسردگی
انجام کارهای خسته‌کننده
کوچک شدن مغز
داروها
افکار آزاردهنده
کم توجهی
انجام چند کار با هم
علت نبود تمرکز در افراد 

علت نبود تمرکز در افراد

راه هایی برای افزایش تمرکز

۱٫ از ساختار کاری استفاده کنید تا به آرامی تمرکز را افزایش دهید

اگر این کار را تاکنون انجام داده اید، تبریک می گویم! تمرکز کردن آنقدرها که فکر می کنید سخت نیست. با این حال، مسیر به دست آوردن کنترل توجه بسیار طولانی است. مطالعات نشان داده اند برای بازسازی ماهیچه توجه بهتر است که بین کارهای روزانه، وقفه های منظم ایجاد کنید.

۲٫یادداشت کنید

یکی از راهکارها این است که، هر وقت وسط انجام دادن کارتان به سراغ دیدن سایت یا سایت های اینترنتی می روید یا تلفن تان را چک می کنید یا جلوی برنامه تلویزیونی می نشینید، در دفترچه یادداشت تان بنویسید. به این ترتیب دفعه بعد که هر یک از این کارها را انجام دادید، هوشیارانه خواهد بود.

۳٫ کتاب های طولانی را به آهستگی بخوانید

طبق تحقیقات مرکز پو، مطالعه محتوای آنلاین نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافته است. با این حال، ۲۶ درصد آمریکایی ها سال گذشته یک کتاب را نخوانده بودند. خواندن مطالب کوتاه، باعث از بین رفتن توانایی ما برای تمرکز و آموزش ذهن برای یافتن پاسخ های سریع به جای کشف مفاهیم پیچیده است.

۴٫ تمرین های تمرکز را امتحان کنید

به نظر نمی رسد که کاهش توجهات به تنهایی موضوع مدرن روز باشد. در اوایل دهه ۱۹۰۰٫ دومونت کتابی به نام “نیروی تمرکز” را منتشر کرد که تعدادی از روش ها برای ساختن محدوده توجه شما را مشخص کرد. در اینجا چند مورد وجود دارد:

  • ۱۵ دقیقه روی صندلی بنشینید
  • به آرامی شروع به باز و بستن کردن مشت ها به مدت پنج دقیقه کنید
  • با دست دوم هم این کار را کنید

۵٫ هوشیاری بیشتری را در روز داشته باشید

محققان دانشگاه واشنگتن نشان داده اند که تنها ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در روز مدیتیشن می تواند به بهبود تمرکز و گسترش محدوده توجه شما کمک کند. علاوه بر این، شما حتی بعد از چهار روز شاهد بهبودهایی در توجه خود خواهید بود.

۶٫ ورزش بدنی را به برنامه تمارین توجه خود اضافه کنید

کار کردن فقط برای بدن خوب نیست. محققان دریافته اند افزودن ورزش فیزیکی به برنامه روتین به ایجاد توانایی نادیده گرفتن عوامل حواس پرتی کمک می کند. در مطالعه ای، دانش آموزانی که ورزش بدنی متوسط را قبل از انجام تست انجام دادند نسبت به آنهایی که ورزشی نکرده اند بهتر بودند.

۷٫ تمرین دقیق گوش دادن

اگر با فردی صحبت می کنید سعی کنید به جای اینکه صحبت او را قطع کنید و بله، خیر بگویید دقیق به حرف های او گوش دهید. همانطور که نمناک اشاره می کند این مهارت ها نه تنها به ما کمک می کنند که به عنوان افراد بهتر و جالب تر پیشرفت کنیم، آن ها همچنین به آموزش ذهن ما برای تمرکز بر روی فردی که در مقابل ما قرار دارد کمک می کنند.

برای موفقیت در یادگیری بهتر زبان چه کنیم ؟

برای موفقیت در یادگیری زبان جدید چه کنیم ؟

فرزند آگاه تربیت کنید

روش های فوق العاده برای اینکه فرزند آگاه تربیت کنید!

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا