علت گرفتگی پا در دوران بارداری و 10 راهکار ساده برای بهبود سریع آن

جمعه 19 دی 1399 سلامت
علت گرفتگی پا در دوران بارداری

علت گرفتگی پا در دوران بارداری

این گرفتگی عضلات پا ، انقباضات غیرارادی عضلات پشت ساق است. که اغلب در شب اتفاق می افتند ، به خصوص در سه ماهه دوم و سوم.و بسیار دردناک و ناگهانی است .

گرفتگی عضلات در پاها در دوران بارداری معمول است ، متخصصان بهداشت هنوز علت گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری به طور دقیق نمی دانند . اما برخی از نظریه ها نشان می دهد که این ممکن است به دلیل خستگی ، فشار رحم بر روی برخی از اعصاب یا کاهش گردش خون در پاها از فشار کودک به عروق خونی باشد.

گرفتگی پا نیز ممکن است به کمبود کلسیم یا منیزیم یا کمبود آب بدن مربوط باشد. احتمال گرفتگی عضلات پا به دلیل عوامل موثر در آنها افزایش می یابد ، مانند افزایش قابل توجه وزن ، تورم در پایین پا و پا و خستگی.

آیا گرفتگی پا در دوران بارداری خطر ناک است ؟

در حالی که بیدار شدن در نیمه شب با درد شدن و گرفتگی عضله پا دردناک  و ناخوشایند است ، اما جای هیچ  نگرانی نیست. خوشبختانه این احتمال وجود دارد که این گرفتگی ها پس از زایمان از بین بروند. در این میان ، می توانید از برخی از درمان های خانگی استفاده کنید و تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید که می تواند باعث کاهش ناراحتی شود.

برای رفع گرفتگی های پشت پا چه کنیم ؟

به محض گرفتگی پا ، پاها را دراز کرده و پاها را به آرامی و به صورت تکراری تکان دهید. این کار به شما کمک می کند از گرفتگی مداوم در حاملگی پا جلوگیری کنید همچنین می توانید روی زمین سخت بایستید و انگشتان پا را بلند کنید تا عضلات ساق پا کشیده شود و گرفتگی را متوقف کنید ، در صورت نیاز برای تعادل ، چیزی را نگه دارید. سپس ، ناحیه را به آرامی ماساژ دهید تا عضلات سفت را شل کنید.

سعی کنید به اطراف راه بروید. راه رفتن مقداری درد ایجاد می کند ، اما اگر درد قابل تحمل است ، برای مدتی پیاده روی آهسته داشته باشید و به زودی حالتان بهتر می شود. با پیاده روی سیگنالی به مغز شما ارسال می شود که عضلات شما باید منقبض شده و سپس شل شوند. این به نوبه خود عضلات را شل میکند و درد را کاهش می دهد و باعث تسکین سریع ناراحتی می شود.

علت گرفتگی پا در دوران بارداری

علت گرفتگی پا در دوران بارداری

راهکارهای ساده برای رفع گرفتگی پا

برای رفع اسپاسم عضلات پشت پا در بارداری چه کنیم ؟

 1- پیاده روی یا کشش

 در طول روز کل وزن بر روی پا ها است و فشار زیادی با اضافه وزن بارداری بر پاها وارد می شود  یکی از راههای تقویت عضله های پشت پا کشش شبانه قبل از خواب  است .شما باید سعی کنید عضلات ساق پا بکشید  و حتما قبل از خواب و همچنین قبل و بعد از ورزش کشش داشته باشید.

2- از یخ استفاده کنید

برای تسکین سریع درد و گرفتگی های ناگهانی پاها ، بهره بردن از کمپرس آب سرد روی عضلات دردناک بسیار موثر است .یخ باعث بی حس شدن درد ، کاهش التهاب و آرامش عضلات آسیب دیده می شود. بعلاوه ، هنگامی که گرفتگی عضله از بین رفت ، کمپرس سرد با انقباض رگهای خونی به کاهش درد کمک می کند.

3- کمپرس گرم

استفاده از کمپرس گرم روی ناحیه ای از پا که دچار گرفتگی شده نیز می تواند کمک کند.گرمای حاصل از کمپرس باعث شل شدن ماهیچه ها و کاهش درد ، گرفتگی یا گرفتگی می شود. همچنین ، باعث افزایش جریان خون و تسریع روند بهبودی می شود.

4- شستن با آب نمک

شستشو با آب  نمک  یک درمان قدیمی برای گرفتگی عضلات پا است ، چه باردار باشید و چه نباشید.

5- ماساژ دادن

ماساژ یکی از بهترین ،آرامبخش ترین و محبوب ترین روش ها برای کاهش گرفتگی عضله و کاهش درد ناشی از گرفتگی عضلات پا است. ماساژ ناحیه منقیض شده باعث افزایش گردش خون در آن ناحیه می شود ، که در نتیجه  باعث شل شدن عضله متشنج می شود. به خاطر داشته باشید ، ماساژ می تواند در ابتدا مقداری درد ایجاد کند ، اما به زودی گرفتگی از بین می رود.

علت گرفتگی پا در دوران بارداری

علت گرفتگی پا در دوران بارداری

 6- سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب یکی دیگر از راهکارهای عالی برای تسکین درد گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری است.این ماده  سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم است که به کاهش دفعات ، شدت و درد گرفتگی عضلات پا کمک می کند.

7-  استفاده از غذاهای حاوی  منیزیم

گرفتگی پا بی ارتباط با کمبود منیزیم در بدن نیست  . در حقیقت ، پزشکان اغلب منیزیم را برای درمان گرفتگی عضلات در زنان باردار توصیه می کنند.این ماده معدنی برای سلامت عضلات مهم است ، زیرا باعث جذب مجدد کلسیم می شود که به حفظ قدرت عضلات و جلوگیری از گرفتگی عضلات کمک می کند.

از بهترین منابع غذایی منیزیم ، بادام ، آووکادو ، موز ، لوبیا ، دانه کدو تنبل  ، شیر سویا ، بادام هندی ، اسپند ، گردو ، سیب زمینی دارای پوست ، ماست ، ملاس   ، غلات سبوس دار و سبزیجات برگ سبز است.

8- استفاده از غذاهای حاوی پتاسیم

درست مانند منیزیم ، کمبود پتاسیم در بدن می تواند یکی از عوامل گرفتگی عضلات پا  باشد . در واقع ، ماده معدنی پتاسیم  یکی دیگر از عوامل مهم در عملکرد عضلات و اعصاب است.

پس به اندازه کافی پتاسیم در رژیم غذایی خود داشته باشید. منابع خوب پتاسیم شامل موز ، خرما ، زردآلو ، انگور ، کلم ، کلم بروکلی ، پرتقال ، گریپ فروت ، ماهی ، گوشت بره است.

9- آب

برای جلوگیری و درمان گرفتگی پا در بارداری ، آب بیشتری بنوشید .اگرچه درست است که گرفتگی عضلات پا می تواند تا حدی به دلیل افزایش جریان مایعات در بدن یک زن باردار باشد ، اما نوشیدن آب کافی همچنان لازم است.آبرسانی مناسب به جریان بهتر خون کمک می کند و همچنین آب برای سلامت عضلات مهم است. وقتی بدن کم آب می شود ، مغز فکر می کند شما باید هرچه بیشتر در آب نگه دارید و بنابراین تورم شدیدتر خواهد شد.

10. استفاده از خواص ملاس

ملاس (که یک نوع شیره است و از نی شکر یا چغندر قند حاصل میشود )و  مملو از مواد مغذی مهم و یک داروی طبیعی عالی برای گرفتگی های عضلانی از انواع مختلف است.

سرشار از کلسیم و پتاسیم ، به مبارزه با این کمبودها کمک می کند که باعث گرفتگی پا در دوران بارداری می شود. کلسیم و پتاسیم هم برای سلامت عضلات مهم هستند.

فواید نخود

فواید نخود چیست/8 دلیل که امروز باید خوردن آنها را شروع کنید!

جلوی خودارضایی ناسالم را بگیرید

جلوی خودارضایی ناسالم را بگیرید/ 9 راه برای غلبه بر آن!

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا
logo-samandehi