علت وجود خون در ادرار

دوشنبه 18 بهمن 1400 سلامت
علت وجود خون در ادرار

علت وجود خون در ادرار

مشاهده خون در ادرار (هماچوری) می‌تواند یک هشدار باشد. چرا که در بیشتر موارد بروز این عارضه نشانه‌ای از یک بیماری جدی است.بنابراین بهتر است که علت وجود خون در ادرار را پیدا کنید.

 

 

علت وجود خون در ادرار

علت وجود خون در ادرار

خونی که شما می‌توانید در ادرار خود مشاهده کنیدرا هماچوری آشکار می‌نامند. گاهی اوقات خون به راحتی و از طریق چشم قابلمشاهده نیست و در آزمایشگاه توسط میکروسکوپ تشخیص داده می‌شود که به آن هماچوریمیکروسکوپی گفته می‌شود. با این وجود هر گونه هماچوری که در شما وجود داشتهباشد باید علت آن مشخص شده و درمان انجام گیرد؛ چرا که انتخاب روش درمان به تشخیص علت بروز این عارضه وابسته می‌باشد.

علائم خون در ادرار چیست؟

هماچوری آشکارباعث مشاهده‌ی ادرار به رنگ صورتی، قرمز یا نوشابه رنگی می‌شود که ناشی از وجودسلول‌های قرمز خون در آن می‌باشد. زمان کمی طول خواهد کشید تا خون موجود در ادرار،رنگ آن‌را تغییر دهد و خونریزی احتمالی از هر ناحیه‌ای در بدن که منجر به تغییر رنگ ادرار می‌شود، معمولا بدون درد می‌باشد.هر زمانی که متوجه وجود خون در ادرار خود شدید حتما به پزشک مراجعه نمائید. در نظرداشته باشید که مصرف برخی از داروها نظیر ملین کننده Ex-lax وبرخی از غذاها مانند چغندر، ریواس و انواع توت‌ها می‌توانند باعث تغییر رنگ ادرارشما به رنگ قرمز شوند.

علت وجود خون در ادرار

علت وجود خون در ادرار

علت خون در ادرارچیست؟

 

در بیماریهماچوری، خون از طریق کلیه و سایر بخش‌های دیگر مجاری ادراری به ادرار شما نفوذ می‌کند.مشکلات مختلفی که باعث بروز این پدیده می‌شوند به شرح زیر می‌باشد:

عفونت مجاریادراری: این بیماری خود زمانی بوجود می‌آید که باکتری‌ها از طریق مجرای ادرار بهبدن شما وارد شده و در مثانه شما تکثیر پیدا کنند. از علائم این بیماری می‌توان بهتمایل اضطراری به دفع ادرار، درد و سوزش به هنگام دفع و ادرار بسیار بد بو اشارهکرد. برای برخی از افراد، بخصوص افراد مسن، تنها مشاهده یکی از این علائم می‌تواندنشانگر وجود خون به شکل میکروسکوپیک در ادرار باشد.

عفونت کلیه (پیلونفریت):زمانی که باکتری‌ها از طریق جریان خون یا از طریق مثانه‌ به داخل کلیه شما واردشوند باعث بروز عفونت کلیه می‌شوند. علائم این بیماری شبیه به علائم عفونت مثانهمی‌باشد؛ با این وجود عفونت کلیه می‌تواند باعث بروز تب و کمر درد نیز شود.

سنگ کلیه یامثانه: املاح موجود در ادرار گاهی باعث شکل گیری کریستال در کلیه یا مثانه می‌شوند.به مرور زمان این کریستال‌ها می‌توانند به شکل سنگ‌های کوچک و سخت در آیند. وجوداین سنگ‌ها در کلیه‌ی شما معمولا بدون درد می‌باشد و به احتمال زیاد تا زمانی کهباعث انسداد ادرار شوند یا از طریق ادرار دفع شوند از وجود آن‌ها بی اطلاع خواهیدماند. سنگ کلیه و سنگ مثانه هر دو می‌توانند باعث هماچوری آشکار یاهماچوری میکروسکوپیک شوند.

بزرگ شدن پروستات:غده پروستات که در زیر مثانه و در بالای مجرای ادرار قرار گرفته است، معمولا باورود مردان با سن میانسالی بزرگ می‌شود. بزرگ شدن پروستات می‌تواند باعث فشرده شدنمجرای ادرار شده و تا حدودی باعث انسداد ادراری می‌شود. علائم یک پروستات بزرگ شدهشامل دفع ادرار با مشکل، نیاز فوری به دفع و مشاهده خون به شکل میکروسکوپیک یاماکروسکوپیک در ادارا می‌باشد. عفونت پروستات نیز می‌تواند علائم مشابهیداشته باشد.

بیماری‌های
کلیوی:
خونریزی میکروسکوپیک در ادرار می‌تواند از علائم شایع گلومرولونفریت باشد؛بیماریی که مربوط به التهاب سیستم فیلترینگ کلیه می‌باشد. گلومرولونفریت می‌تواندبخشی از بیماری‌های سیتمیک دیگر نظیر دیابت بوده یا اینکه بخودی خود بروز نماید.عفونت‌های ویروسی، بیماری‌های مربوط به رگ‌ها نظیر واسکولیت و بیماری‌هایمربوط به سیستم ایمنی بدن نظیر نفروپاتی
IgA کهمویرگ‌های کوچک داخل کلیه را تحت تاثیر قرار می‌دهند می‌توانند باعث گلومرولونفریتشوند.

سرطان: خون قابلمشاهده در ادرار می‌تواند نشانه‌ای از پیشرفت سرطان‌هایی نظیر سرطان کلیه، سرطانمثانه یا سرطان پروستات باشد. متاسفانه ممکن است در مراحل اولیه‌ی این سرطان‌ها، زمانیکه این سرطان‌ها بیشتر قابل درمان می‌باشند، علائمی از آن‌ها را نداشته باشید.

بیماری‌های ارثی و ژنتیکی: کم خونی داسی شکل (نوعی بیماری ارثی که نشان‌ دهنده‌ی نقصان هموگلوبیندر گلبول‌های قرمز خون می‌باشد)‌ باعث مشاهده خون در ادرار به هر دو شکل آشکار ومیکروسکوپیک می‌شود.

آسیب‌های واردشده به کلیه: هر گونه ضربه‌ی وارد شده به کلیه در اثر تصادف یا آسیب‌های ورزشی می‌تواندباعث مشاهده هماچوری شود.

داروها: مصرفبرخی از داروها نظیر داروهای ضد سرطان و پنسیلین از دیگر دلایل بروز این عارضه می‌باشند.خون قابل مشاهده در ادرار با مصرف برخی از داروهای ضد انعقادی نظیر آسپرین وهپارین بیشتر بوجود می‌آید.

انجام تمرین‌های
ورزشی دشوار:
انجام حرکات ورزشی سنگین به ندرت باعث هماچوری آشکار می‌شوند.

راه های تشخیص خون در ادرار چیست؟

آزمایش‌ها و تست‌هایزیر برای تشخیص این عارضه استفاده می‌شوند:

  • معاینه بدنی کهشامل گفتگو در مورد سابقه درمانی شما با پزشکتان می‌باشد.
  • آزمایش ادرار: آزمایشادرار به تشخیص وجود گلبول‌های قرمز خون موجود در ادرار کمک می‌نماید. انجاماین آزمایش به شناسایی عفونت مجرای ادراری و وجود مواد معدنی که ممکن است به بهسنگ کلیه منجر شود نیز کمک می‌کند.
  • تصویربرداری:تصویربرداری به کمک سی تی اسکن یا MRI بهتشخیص علت خون در ادرار کمک می‌نماید.
  • سيستوسکوپی: دراین روش پزشک شما با هدایت ابزار خاصی مجهز به دوربین به داخل مثانه‌ به بررسیمثانه و مجرای ادراری شما می‌پردازد تا از این طریق علائم بیماری شما را تشخیصدهد.
علت وجود خون در ادرار

علت وجود خون در ادرار

راه های درمان خون در ادرار

بسته به اینکهعلت هماچوری بوجود آمده در شما چیست، راه های درمان این بیماری متفاوت می‌باشد:

  • استفاده از آنتیبیوتیک‌ها به منظور پاکسازی عفونت ایجاد شده در مجاری ادراری
  • استفاده ازداروهای خاص برای کوچک کردن پروستات
  • استفاده از روش‌هایخاص برای شکستن و دفع سنگ‌های کلیه

 

قرص آتورواستاتین

قرص آتورواستاتین

قرص والپرات سدیم

قرص والپرات سدیم

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا