علت زرد شدن بامبو چیست؟

سه‌شنبه 16 اسفند 1401 گل و گیاه

علت زرد شدن بامبو چیست؟

گونه های فراوانی از بامبو وجود دارند که برخی از آنها ارتفاعشان به 30 متر می رسد در حالی که برخی دیگر بوته مانند هستند. بابمو ها از خانواده علف ها هستند و به چمن نسبتا نزدیک ترند. آنها از مناطق گرمسیری هستند اما بامبو های معتدل نیز وجود دارند! برخی از آنها حتی در سرما زیاد هم میتوانند تحمل کنند و زنده بمانند ، وقتی که برگ های بامبو زرد هستند، این می تواند یک مساله را نشان دهد.

برگ های زرد گیاه بامبو 

بامبو گیاه مشهور تزئینی و خوردنی است. بسیاری از مالکان و باغبانان از بامبو استفاده می کنند چون می توانند نماهای ناخواسته را پوشش دهند یا یک فضای خصوصی ایجاد کنند. بامبو به سرعت رشد می کند و به سرعت پخش می شود. مانند همه گیاهان تزئینی، بامبو الزامات خاصی برای سالم ماندن دارد. بامبو سالم ساقه های توخالی و برگ های سبز روشن دارد. اگر برگ های بامبو زرد هستند، می تواند نشانه این باشد که گیاه در حال خراب شدن است.

نور مورد گیاه بامبو 

بامبو به نور خورشید احتیاج دارد اما نه به طور مستقیم ! این شرایط را میتوان در کنار پنجره برای آن مهیا کرد . باید توجه داشت اگر بامبو در تابش مستقیم نور آفتاب قرار بگیرد دچار آفتاب سوختگی میشود و ممکن است زرد به نظر برسد. اگر گیاه شما به اندازه کافی نور نگیرد ممکن است برگ های زرد را قبل از این که ساقه زرد ایجاد کند، رشد دهد. اصلاح شرایط روشنایی گیاه بامبو باید در یک یا دو هفته ایجاد شود. برگ های زرد به جای اینکه به رنگ سبز پر رنگ خود برگردند، ممکن است بیفتند.

علت زرد شدن بامبو چیست؟

علت زرد شدن بامبو چیست؟

آبیاری صحیح گیاه بامبو 

بامبو نیاز به آبیاری مداوم ندارد اما باید توجه داشت که آب شیر مواد شیمیایی زیادی دارد که می توانند به گیاه آسیب بزنند پس بهتر است از آب تصفیه شده و یا آب مقطر استفاده کنید همچنین باید حدود یک یا دو بار در هفته آب را عوض کنید. اگر گیاه شما برای مدت زیادی در آب راکد بماند، جلبک ها و باکتری ها می توانند و موجب پوسیدگی ریشه شوند و یا با جذب آب و مواد غذایی اختلال ایجاد کنند.

خاک مرطوب گیاه بامبو 

اگر گیاه شما در خاک است، سنگ ها را روی خاک اضافه کنید تا از جابجایی خاک در هنگام آبیاری جلوگیری کنید. رطوبت خاک باید در یک وضعیت متعادل حفظ شود.با آزمایش سر انگشتان در صورتی که گیاه در خاک به آبیاری نیاز دارد این است که انگشت سبابه خود را تا اولین مفصل در خاک فرو ببرید. اگر خاک خشک شود، وقت آن است که آب بخورد.مراقب باشید که آب زیادی نداده باشی. از آنجا که گیاه در بستر خاکی است، باید هر دو یا سه روز برگ ها را مرطوب کنید تا یک گیاه سالم بماند.

خاک مرطوب گیاه بامبو 

خاک مرطوب گیاه بامبو 

کوددهی گیاه بامبو 

وقتی ساقه ها در ابتدا زرد شوند نشان دهنده کود هی بیش از حد است ، اگر تازگی به آن کود داده اید آب را تغییر دهید و دیگر کود بیشتری به آن اضافه نکنید ، ممکن است چندین هفته تا چند ماه طول بکشد تا گیاه بهبود یابد. یک یا دو بار در سال کود دهی با کود مایع برخی افراد با موفقیت بامبو را برای سال ها بدون استفاده از کود پرورش دادند

بهترین روش برای گیاهی که به آن بیش از حد کود داده شده آن است که به آن خاک تازه که کود شیمیایی ندارد اضافه کنید این خسارت ممکن است قبلا صورت گرفته و گیاه کود بسیار زیادی جذب کرده باشد در عرض چند روز خواهید دید که گیاه بهبود می یابد.

آسیب های وارد شده به گیاه بامبو 

گیاهان بامبو ممکن است به خاطر آسیب زرد شوند. هرس شدید، ساقه های شکسته، ریزش برگ ها، و یا آسیب زدن توسط حیوانات خانگی، گرما یا سرمای زیاد می تواند باعث زرد شدن گیاه شود. زرد شدن شدید، یا زرد شدن همراه با بافت نرم یا پژمرده، به این معنی است که این گیاه به احتمال زیاد از بین رفته است.

آسیب های وارد شده به گیاه بامبو 

آسیب های وارد شده به گیاه بامبو 

هرس کردن گیاه بامبو 

زمانی که گیاه از آب بسیار یا نور مستقیم رنج میبرد ، ضروری است تا برگ های زرد شده را با قیچی بچینید ! تا برگ های جدید رشد کنند اما اگر ساقه در حال مرگ است شما تنها یک منبع دارید و این برش جوانه و ریشه سبز اسبرگ های بریده شده زیر گره رشد که از ساقه خارج می شوند دست نخورده باقی می ماند. این جایی است که ریشه های جدید شکل می گیرند.انتهای بریده شده جوانه را در یک هورمون گیاهی فرو کنید تا رشد ریشه ای را تشویق کنید.یک گلدان را با آب پر کنید و جوانه را در آن بزنید تا ریشه ها رشد کنندزمانی که ریشه ها زیادی وجود دارد، می توانید بامبو جدید را هم در آب، هم خاک قرار دهید.

نگهداری گیاه بامبو با ساقه مرده

اولین چیزی که باید هنگام زرد شدن گیاه چک شود سالم بودن ریشه ها است. ریشه های بیمار قهوه ای، سیاه و یا خاکستری هستند و باید تا جایی که از ساقه ها بیرون آمده اند، بریده شوند.اگر ریشه ها هنوز خوب هستند اما قسمت بالایی ساقه زرد است، شما می توانید آن را نجات دهید.هنگامی که ساقه بریده می شود، به طور معمول رشد در ارتفاع / طول را متوقف می کند اما جوانه های تازه رشد خواهد کرد که به صورت عمودی رشد خواهند کرد.قسمت بریده ساقه را با موم شمع برای جلوگیری از فساد و بیماری مسدود کنید.ساقه را در آب و هم در خاک قرار دهید و از آن مراقبت کنید.اگر ساقه زرد شود و هیچ جوانه جدید رشد نکند، گیاه را نمی شود نجات داد. زمان دور انداختن و خریدن یک گیاه جدید است.

نگهداری گیاه بامبو با ساقه مرده

نگهداری گیاه بامبو با ساقه مرده

چقدر بامبو عمر می کند؟

اگر از گیاه بامبو به درستی مراقبت کنید، به مدت بسیار طولانی می تواند زندگی کند.

اهمیت هرس گیاه بامبو

هرس کردن باعث تشویق گیاه میشود تا رشد کند جوانه به رشد خود ادامه می دهد در حالی که ساقه هنوز همان ارتفاع و ضخامت باقی می ماند.

  • اگر قصد دارید ریشه را هرس کنید جوانه را در حدود یک یا دو اینچ دورتر از ریشه اصلی درست زیر گره قطع کنید.
  • گره همان جایی است که جوانه ابتدا از آن بیرون می آید. اینجا منطقه ای است که ریشه های جدید شکل می گیرند و به زودی یک گیاه جدید به شما می دهند. به همین دلیل مهم است که جوانه را برید تا کل گره با برش سالم بماند.
  • برخی افراد اصرار دارند که شما باید یک جوانه در یک زاویه ایجاد کنید تا آن ریشه کند. این درست نیست. شما می توانید جوانه را یک راست یا در یک زاویه ببرید و هنوز یک سیستم ریشه ای خوب از بریدگی ایجاد کنید.
  • برش های ناهموار باعث ایجاد فرصت هایی برای باکتری ها و بیماری های ناخواسته می شوند تا وارد شفت گیاه سالم نشود.
  • یک برآمدگی یک یا دو اینچی بر روی شفت بگذارید؛ این به برگ های جدید برای رشد از ناحیه برش کمک خواهد کرد.
  • هرس کردن هم چنین به بامبو کمک می کند که پرتراز قبل رشد کند. اگر رشد بیشتری در گیاه خود ندارید پس از پارافین به جای هرس استفاده کنید.
  • به ابزارهای زیادی نیاز ندارید فقط یک قیچی باغبانی تیز. دقت کنید که قیچی باغبانی تیز باشد. می خواهید با هرس کردن گیاه تمیز شود و نه ناهموار.

معرفی گل استرلیتزیا

مراقبت از گیاه بامبو

گل بامبو/گل خوش شانسی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا