لک های پوستی و علل ایجاد آن

رنگ پوست از طریق رنگدانه‌های ملانین تأمین می‌شود. در افرادی که پوست سالمی دارند، رنگدانه‌های ملانین به طور یکنواخت توزیع می‌شوند. اما در برخی موارد و به دلایل مختلف، این رنگدانه‌ها در جایی تجمع کرده و یا در انتشار آن‌ها خللی ایجاد می‌شود. به همین دلیل، لکه‌های پوستی، کک و مک، خال و لکه‌های دیگری روی نقاطی از پوست پدیدار می‌شود.

 لک حاملگی:

ملاسما یا لک حاملگی یکی از انواع لک‌های پوستی است که بیشتر در گونه‌ها، چانه یا پیشانی دیده می‌شود. این لک، با رنگ قهوه‌ای آرامی روی پوست ظاهر می‌شود و به دلیل شایع بودن در زنان باردار به نام لک‌های بارداری شناخته می‌شود. این لک‌ها در برخی موارد با استفاده از قرص‌های ضد بارداری پدید می‌آید. هرچند که در برخی موارد ممکن است در دختران مجرد و گاهی در آقایان نیز مشاهده شود.

لک های پوستی و علل ایجاد آن

لک های پوستی و علل ایجاد آن

کک مک یا فرکل(FRECKLE):

کک و مک به دلیل فعالیت زیاد ملانین در پوست پدیدار می‌شوند. این لک‌های ریز، قهوه‌ای و کرمی یا قرمز رنگ، بر روی گونه‌ها، بینی، پیشانی و شانه‌ها دیده می‌شوند و علت پدیدار شدن آن‌ها می‌تواند عوامل طبیعی، ژنتیکی یا هورمونی باشد. یکی از شایع‌ترین عوامل پدیدار شدن کک و مک روی پوست، اشعه مستقیم خورشید است و قرار گرفتن در زیر نور مستقیم خورشید باعث پررنگ‌تر شدن آن‌ها می‌شود. در برخی موارد، تنش‌های عصبی و استرس هم می‌توانند باعث پدیدایش کک و مک در افراد مستعد شوند.

کک مک یا فرکل(FRECKLE):

کک مک یا فرکل(FRECKLE):

 لک های ناشی از کمبود ویتامین:

کمبود ویتامین در بدن می‌تواند نشانه‌ها و تأثیرات زیادی داشته باشد. یکی از این تأثیرات و نشانه‌ها، بر روی پوست و مو مشاهده می‌شود. به عنوان مثال:

– کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند باعث تشکیل لکه‌ها در پوست یا بدن شود.
– کمبود ویتامین A می‌تواند باعث تشکیل لکه‌های گسترده در همراه با برجستگی‌هایی شبیه به پوست مرغ شود.
– همچنین، در کمبود اسید فولیک، اسید اسکوربیک (ویتامین C) و در برخی از نوع‌های کم‌خونی، لکه‌های مشابه دیده می‌شود.
– به علاوه، کمبود ید در بدن ممکن است باعث تشکیل لکه‌های تیره و طولانی در اطراف دهان شود.

 لک های ناشی از کمبود ویتامین:

لک های ناشی از کمبود ویتامین:

لک های پیری :

بروز لکه های پیری البته ربطی به سن بالا  ندارد، بلکه گذشت زمان و قرار گرفتن در معرض نور افتاب باعث ایجاد آن است و در صوت یا دست ها بیشتر دیده می شود . نور خورشید دارای پرتوهای فرا بنفش است که سبب تیرگی و سوختگی پوست میشود .با بالا رفتن سن و رسوب بیش از حدّ رنگدانه ها در پوست موجب می گردد این لک ها روی پوست به خصوص دست ها نمایان شود . این لکه ها را لکه های کبدی و لکه های خورشیدی هم می نامند. در افردی که زیاد در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرند، و از ضد افتاب یا کلاه استفاده نمی کنند این لکه ها بیشتر دیده میشوند .

لک های پیری

لک های پیری

 لک در اثر مصرف بعضی داروها :

بیماری ها و داروهایی خاص هم میتواند از عوامل اینجاد لک در صورت یا بدن باشند . استفاده بعضی از داروها میتواند باعث ایجاد لک های پوستی شود و این لک ها که اغلب در پوست صورت وجود دارد ، با نور خورشید پررنگ تر و بیش تر خواهد گردید. با اتمام یا قطع این دارو ها لک ها تا حد زیادی بهبود می یابد و حتی ممکن است کمرنگ تر و محو شود. مصرف برخی داروها مانند هیدانتوئین کلرپرومازین، دی پنیسیلامین، ، داروهای ضد مالاریا و داروهای ضد سرطان سبب لک صورت می شود. استفاده طولانی‌مدت قرص ماینوسیکلین در درمان جوش و غرور جوانی، سبب تیرگی پوست در نواحی جوش های ملتهب و قرمز میشود .

 لک ناشی از بیماری ها :

وجود لک در بدن گاهی نشانه یک بیماری داخلی مانند نارسایی کبد و کلیه ،آسم یا روماتیسم و تیروئید.