دلایل کمبود آهن یا کم خونی بدن نشانه چیست

شنبه 21 تیر 1399 سلامت
چه زمانی خون بدهیم؟

نشانه های کمبود آهن یا کم خون

کم خونی شرایطی است که بدن شما به اندازه کافی گلبول قرمز سالم به دست نمی آورد ، به عبارت دیگر وقتی آنها هموگلوبین کافی را حمل نکنند یا وقتی این سلول ها کاری را که باید انجام دهند ،انجام ندهند.

کم خونی در اصل بر اثر کمبود آهن بدن میباشد. آهن یک ماده معدنی ضروری است، بنابراین اگر شما آن را از دست بدهید، بدن نمی تواند گلبول های قرمز خون را به اندازه کافی تولید کند. این گلبول های قرمز حاوی هموگلوبین، یک پروتئین غنی از آهن است که اکسیژن را از ریه ها به سایر بافت های بدن شما می دهد.

دلایل کم خونی می تواند بسیار متفاوت باشد. البته همه ما هر از چند گاهی خسته می شویم ، اما اگر بیشتر این علائم برای شما قابل استفاده است ، ارزش آن را دارد که آن را چک کنید.

کاهش RBC یا هموگلوبین می تواند به یکی از سه علت زیر باشد:

بدن شما RBC کافی را تولید نمی کند.

RBC ها توسط بدن شما تخریب می شوند.

از دست رفتن خون به علت قاعدگی، آسیب، یا سایر علل خونریزی.

علائم کمبود آهن 

  • تپش قلب
  • بی حسی
  • خستگی
  • اضطراب
  • دوره های سنگین و خونریزی نامنظم 
  • ریزش مو
  • فراموشی
  • گرایش عجیب و غریب
  • سردرد
  • سندرم بی حسی پا
  • مدفوع سیاه
  • رنگ پریدگی کف دست و چهره
  • تنگی نفس

 

نشانه های کمبود آهن یا کم خون

نشانه کم خونی

نشانه کم خونی

در ادامه چند مورد از موارد بالا که مفهوم واضح ای نداشتند را برایتان توضیح میدهیم.

1. خستگی:

خستگی معمولا اولین علامت کم خونی است اما منظور خستگی ناشی از فشار نیست این یک نوع خستگی دیگر است که مردم از خستگی استخوان شکایت دارند.” بنابراین اگر شما بیشتر زمان روز خسته هستید، و بر کیفیت زندگی تاثیر می گذارد، به پزشک خود مراجعه کنید.

2.دوره های سنگین و خونریزی نامنظم:

شایع ترین علت کم خونی فقر آهن در زنان فیبروئید رحمی، به ویژه در داخل حفره رحم است که می تواند خونریزی سنگین، نامنظم و دردناکی ایجاد کند، پولیپ ها در داخل رحم می توانند دوره های سنگین و دردناکی ایجاد کنند.

3. ریزش مو: 

80 میلیون مرد و زن ریزش موی سر و یا آنچه که به عنوان طاسی الگوی مردانه شناخته می شود را تجربه میکنند ؛ اگر موهایتان را در برس خود مشاهده کنید یا موهایتان نازک تر شده باشد ممکن است به دلیل کم خونی باشد. همچنین می توانید یک کمبود ویتامین یا یک وضعیت هورمونی مانند کم کاری تیروئید داشته باشید، بنابراین با پزشک خود مشورت کنید.

4.گرایش عجیب و غریب:

برخی از افراد مبتلا به کم خونی تمایل و عادت به جویدن یخ دارند ، روشن نیست که چرا، اما یک مطالعه در مجله پزشکی Hypotheses نشان می دهد که آن را می تواند به عنوان یک محرک ذهنی دانست، مثل عملکرد قهوه. بعضی از مردم حتی ممکن است برای کاغذ و خاک نیز گرایش داشته باشند.

5.مدفوع سیاه:

خون در مدفوع می تواند نشان کم خونی باشد. با این حال می تواند یک بیماری GI مانند بیماری کرون یا سرطان روده بزرگ باشد، بنابراین مهم است که بلافاصله به پزشک مراجعه کنید ، ناراحتی شکمی یا تغییر عادت های روده شما نیز نشانه های مهمی هستند.

چنانچه دچار علائم کم خونی پرخطر شده‌اید و یا اینکه هریک از علائم دیگر را در بدن خود دیدید بی‌معطلی به پزشک مراجعه کنید.

***************************

چنانچه دچار خستگی مفرط، نفس‌تنگی، رنگ‌پریدگی پوست، اگر تنفستان دچار مشکل شد و یا متوجه شدید ضربان قلبتان تغییر کرده فوراً به پزشک مراجعه کنید.
اگر رژیم غذایی نامناسب دارید و به قدر کافی مواد معدنی و ویتامین مصرف نمی‌کنید.
اگر دچار دوران قاعدگی سخت و طولانی شده‌اید.
اگر دچار علائم زخم معده، ورم معده «یا گاستریت»، هموروئید، مدفوع خونی یا قیری‌رنگ، یا اگر دچار علائم مربوط به سرطان روده‌ی بزرگ بودید.
اگر در محیطی زندگی می‌کنید که احتمال مسمومیت سرب بالاست.
چنانچه سابقه‌ی ابتلا به بیماری کم‌خونی در خانواده‌تان وجود داشته و می‌خواهید پیش از تولد فرزندتان در این خصوص مشاوره بگیرید.

نکته‌ی آخر: اینکه در مورد خانم‌های باردار پزشک احتمالاً مصرف مکمل‌های دارویی، خصوصاً فولات (ویتامین ب۹) را تجویز می‌کند، که ممکن است حتی از پیش از بارداری مصرف کنید. این مکمل‌های دارویی برای مادر و جنین بسیار مفید است.

اسپری ضد عفونی کننده دست در ایام کرونا

علائم جدید موج دوم ویروس بیماری کرونا کووید ۱۹

چه کسانی نیاز به مصرف مولتی ویتامین دارند؟

نکات مهم در مورد مصرف مولتی ویتامین ها

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا