علائم اولیه بیماری ام اس

چهارشنبه 13 بهمن 1400 سلامت
علائم اولیه بیماری ام اس

علائم اولیه بیماری ام اس

ام اس بیمار است که با سیستم دفاعی بدن در ارتباط است و علائم زود هنگام متفاوتی دارد که یکی از این علائم احساس ضعف و خستگی می باشد.بیماری ام اس مختص اعصاب مرکزی است و باعث ایجاد لکه سفید و پلاک های زیادی در مغز می شود. پلاک ها باعث سفت شدگی غلاف های سلول های عصبی مغز می شوند، که این سفت یا سخت شدگی جلوگیری از انتشار جریان الکترو شیمایی رشته های عصبی و اختلال در حرکات می شود و در نتیجه فرمانی که از مغز صادر می شود به راحتی به اعضا و ماهیچه ها بدن نمی رسد و کار براحتی انجام نمی شود. مغز هر موجود فرمانده کل بدن است و در جایگاه رفیعی قرار دارد.

 

علائم اولیه بیماری ام اس

علائم اولیه مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) MS

مولتیپل اسکلروز 

مولتیپل اسکلروزیس (MS) نوعی بیماری پیشرفته مربوط به سیستم دفاعی بدن می باشد. این یعنی سیستم طراحی شده برای حفظ سلامت بدن شما به صورت اشتباه به قسمت هایی از بدن حمله می کند که برای عملکرد روزمره حیاتی هستند. پوشش های محافتی سلول های عصبی آسیب می بینند که باعث کاهش عملکرد مغز و نخاع شخص می شود. ام اس یک بیماری با علائم غیر قابل پیش بینی است که می تواند متفاوت باش، در حالی که بعضی از افراد دچار خستگی و بی حسی می شوند، مواد شدید ام اس می تواند باعث فلج، از دست دادن بینایی و کاهش عملکرد مغز شود.

علائم اولیه مولتیپل اسکلروز (MS) :

  • مشکلات شناختی
  • درد و اسپاسم
  • سوزش و بی حسی
  • مشکلات بینایی
  • ضعف و خستگی
  • مشکلات تعادل و یا سرکیجه
  • مسائل مثانه
  • مشکلات عملکرد جنسی

1. مشکلات دید :

یکی از شایع ترین علائم ام اس مشکلات دید است، التهاب بر عصب بینایی تاثیر می گذارد و دید مرکزی را مختل می کند. این مشکل ی تواند بینایی را تار کند و باعث دو بینی شود و حتی باعث نابینایی می شود. ممکن است مشکلات  بینایی را بلافاصله متوجه نشوید، زیرا انحطاط بینایی روشن می تواند خیلی آهسته اتفاق بیفتد. روش های مختلف برای مقابله با تغییرات بینایی مرتبط با ام اس وجود دارد.

2. تنگ شدن و بی حسی :

MS عصب مغزی و نخاع را تحت تاثیر قرار می دهد. این یعنی که می تواند سینگنال های متناقض را در اراف بدن قرار دهد گاهی اوقات، هیچ سیگنالی ارسال نمی شود و این باعث بی خوابی خواهد شد. احساس خستگی و بی حسی هم از علائم هشداردهنده ام اس هستند، نشانه های مشترک از بی حسی شامل بازوها، صورت، پاها و انگشتان می باشند.

3. درد و اسپاسم :

اسپام عضلانی و درد مزمن هم یکی از علائم این بیماری هستند. یک مطالعه، به گفته انجمن ملی MS، نشان داد که نیمی از افراد مبتلا به MS دارای درد مزمن هستند.  سفتی عضلانی یا اسپاسم هم رایج می باشد. ممکن است عضلات پا مفاصل سفت و همچنین حرکات ناخوشایند غیر قابل تحمل اندام ها را تجربه کنند. پاها بیشتر دچار مشکل می شوند، اما درد پشت هم رایج است.

4. خستگی و ضعف :

ضعف ناخواسته و خستگی حدود 80 درصد از افراد در مراحل اولیه ام اس را تحت تاثیر قرار می دهد، خستگی مزمن هنگامی اتفاق می افتد که اعصاب در ستون فقرات بدتر شوند. معمولا خستگی ناگهانی ظاهر می شود و قبل از بهبود، هفته های طول می کشد. ضعف در پاها قابل توجه ترین علامت است.

5. اختلال عملکرد مثانه و روده :

مثتانه مشکل دار یکی دیگر از این علائم است که در 80 درصد افراد مبتلا به ام اس دیده می شود. این مشکل می تواند به صورت تکرار ادرار، اکراه شدید برای ادرار کردن و یا عدم کنترل ادرار باشد. علائم مرتب با ادرار بیشتر مواقع قابل کنترل هستند. اغلب افراد مبتلا به ام اس دارای اسهال، یبوست و یا از دست دادن کنترل روده می شوند.

6. مشکلات تعادل و سرگیجه :

سرگیجه و مشکلات با هماهنگی و تعادل می تواند تحرک فردی که دارای MS باشد کاهش دهد. پزشک شما ممکن است به عنوان مشکلی با راه رفتن شما به این موضوع اشاره کند. افراد مبتلا به MS اغلب احساس سرگیجه، دارند. این علائم اغلب هنگامی رخ می دهد که شما در حال ایستادن هستید.

7. اختلال جنسی :

افرادی که دچار ام اس هستند ممکن است تحریک جنسی برای آنها مضر باشد، زیرا در سیستم عصبی مرکزی – که در آن حملات ام اس شروع می شود.

8. مشکلات شناختی :

نیمی از افرادی که ام اس دارند، نوعی از مسائل را با عملکرد شناختی خود به وحود می آورند. این می تواند شامل این موارد باشد :

  • مشکلات حافظه
  • عدم تمرکز
  • مشکلات زبان
  • مشکل در سازمان یافتگی
  • افسردگی و سایر مشکلات مشکلات عاطفی نیز رایج است.

9. تغییرات در سلامت عاطفی :

افسردگی در افرادی که ام اس دارند وجود دارد، استرس ام اس می تواند باعث تحریک پذیری، نوسانات خلقی و وضعیتی به نام pseudobulbar  شود. این می تواند شامل گریه های غیر واقعی و خنده شود. مقابله با نشانه های ام اس همراه با مسائل مربوط به رابطه یا خانواده می تواند افسردگی و دیگر اختلالات عاطفی را بیشتر کند.

علائم دیگر افراد مبتلا به ام اس:

افرادی که مبتلا به ام اس هستند علائم شبیه به هم ندارند. علائم مختلف می تواند در طی حملات ظاهر شود. همراه با علائمی که گفتیم، ام اس می تواند باعث این مشکلات هم شود :

  • از دست دادن شنوایی
  • تشنج
  • تکان غیر قابل کنترل
  • مشکلات تنفسی
  • لکنت زبان
  • مشکل بلع

 

بیماری MS ارثی است؟

ام اس بیماری ارثی نیست اما با این حال، شما در خطر ریسک بالاتری نسبت به دیگر افراد قرار دارید. جمعیت عمومی تنها 0.1 درصد احتمال توسعه ام اس را دارد. اما اگر خواهر یا پدر و مادر شما ام اس دارند، این تعداد  به 2.5 تا 5 درصد می رسد.  ژنتیک نمی تواند تنها عامل ام اس باشد. گرچه ژنتیک یک عامل خطرزا است، اما این نیمی تواند تنها دلیل باشد.

تشخیص بیماری ام اس:

یک پزشک – به احتمال زیاد یک متخصص مغز و اعصاب – چندین آزمایش برای تشخیص MS انجام خواهد داد، از جمله:

 

معاینه عصبی برای تشخیص ام اس:

پزشک شما برای عملکرد عصبی شما را معاینه خواهد کرد.

 

معاینه چشم برای تشخیص ام اس:

مجموعه ای از آزمایشات برای ارزیابی بینایی شما و بررسی بیماری های چشم است.

 

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI):

یک تکنیک که از یک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر مقطعی از مغز و نخاع استفاده می کند ؛ شیری ستون فقرات (همچنین به عنوان یک سوراخ کمری نامیده می شود):یک آزمایش شامل یک سوزن طولانی است که به ستون فقرات شما منتقل می شود تا یک نمونه از مایع نخاعی گرفته شود.

 

علائم اولیه بیماری ام اس

علائم اولیه بیماری ام اس

درمان بدن به شیوه‌ای طبیعی

بدن پس از نان!

بدن پس از نان!

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا