7عادات صبحگاهی سالم که می توانند زندگی شما را تغییر دهند

جمعه 22 مهر 1401 سلامت
عادات صبحگاهی سالم

عادات سالم برای صبح

عادات صبحگاهی سالم اخیراً، به هر کجا که نگاه کنید، کتاب‌ها، فیلم‌ها، مقاله‌ها و ویدیوهای اینترنتی درباره ایجاد عادات سالم به‌خصوص در صبح صحبت می‌کنند.

ایجاد عادات و کارهای روزمره فواید زیادی دارد. می تواند به کاهش استرس، مبارزه با بیماری ها، کاهش غم و اندوه، سیستم گوارش وموارد دیگر کمک کند.

بنابراین، چه تمرین‌ها و عاداتی را می‌توانید بخشی از برنامه صبحگاهی خود قرار دهید؟ در اینجا چند روش مبتنی بر شواهد وجود دارد که ممکن است تأثیر مفیدی بر سلامت و در نهایت زندگی شما داشته باشد.

عادات سالم برای صبح

عادات سالم برای صبح

1. سعی کنید به طور طبیعی از خواب بیدار شوید

بدن بر اساس ساعت خود کار می کند که توسط هورمون ها و تغییرات در مغز دیکته می شود. این ریتم شبانه روزی نامیده می شود و پاسخی است در بدن به دلیل عوامل خارجی مانند نور و دما. مشخص شده است که هر گونه اختلال در این ریتم های شبانه روزی باعث اختلالات سلامت روان می شود.

اگر بدن شما به اندازه کافی نخوابیده باشد، ساعت های زنگ دار ممکن است این ریتم شبانه روزی را مختل کنند. علاوه بر این، صدای آلارم واکنش استرسی را در بدن ایجاد می کند که قطعا راه خوبی برای شروع روز نیست.

یکی از راه‌های جلوگیری از این شروع استرس‌زا برای صبح این است که خواب خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که قبل از فرا رسیدن زمان بیدار شدن، استراحت کافی داشته باشید. هنگامی که بدن شما به خواب مورد نیاز خود برسد، خود بیدار می شود و با گذشت زمان، این مکانیسم بخشی از ریتم شبانه روزی شما خواهد شد.

اگر نمی‌توانید بدون آلارم کار کنید، ملودی‌های زنگ آرام آرام را انتخاب کنید و زمان بافر را نگه دارید تا برای بلند شدن عجله نکنید.

 


2. تختخواب خود را مرتب کنید

چیدن رختخواب ساده ترین عادت سالمی است که بعد از بیدار شدن از خواب می توان با آن همراه شد

چیدن تختخواب ساده ترین کاری است که می توانید روز خود را با آن شروع کنید. نه تنها با شروع روز به شما احساس موفقیت می دهد، بلکه به گفته متخصصان سلامتی، می تواند بهره وری را نیز افزایش دهد و حس خوب بودن را در طول روز بهبود بخشد.

 

3. سعی کنید مراقبه کنید

مدیتیشن فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جسمی گرفته تا ذهنی. مدیتیشن حتی برای چند دقیقه در صبح می تواند استرس، خلق و خو، حافظه و توجه را در طول روز بهبود بخشد.

می‌توانید یک مدیتیشن آرام را برای خودتان انتخاب کنید یا از مراقبه‌های هدایت‌شده از طریق برنامه‌ها و ویدیوها استفاده کنید.

 

4. تمرینات کششی انجام دهید

تمرینات کششی تاثیر بسیار کمی دارند و انجام آن آسان است. آنها فواید سلامتی دارند و اغلب قبل یا بعد از تمرین برای شل شدن عضلات انجام می شوند.

در طول خواب، اغلب ممکن است به موقعیت هایی تبدیل شوید که ممکن است منجر به سفتی عضلات یا حتی گرفتگی شود. این یک دوره استراحت طولانی مدت است که در طی آن ماهیچه ها به طور کلی استفاده نمی شوند. حرکات کششی می تواند به شل شدن این ماهیچه ها و افزایش جریان خون از طریق آنها کمک کند.

تمرینات کششی مختلفی بر اساس سن، وجود آسیب و فعالیت هایی که ممکن است انجام دهید در دسترس هستند.

 

5. یک مجله نگهداری کنید

حفظ یک مجله یک عادت سالم است که می توانید آن را بکار ببرید

روزنامه نگاری – چه برای تناسب اندام، سلامت روان یا ثبت رویاها – به عنوان یک تکنیک درمانی بسیار محبوب شده است.

صرف چند دقیقه برای نوشتن افکار، وظایفی که برای روز تعیین کرده اید، ابراز قدردانی از نعمت هایتان، یا رویاهایی که شب قبل دیده اید، می تواند راه خوبی برای شروع روز شما باشد.

چندین مطالعه بهبودی در سلامت روان، رفاه و عملکردهای فیزیکی شرکت کنندگانی که روزنامه نگاری می کنند گزارش کرده اند.

 

6. کمی آفتاب بگیرید

یکی از رایج‌ترین دلایل برای اطمینان از دریافت کافی آفتاب صبحگاهی، افزایش ویتامین D بدنتان است.

در مطالعه ای که در یکی از شهرهای عربستان سعودی انجام شد، بهترین زمان برای دریافت نور طبیعی خورشید از ساعت 9 صبح تا 10 صبح بسته به فصل است.

علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض نور خورشید همچنین می تواند تولید سروتونین در پوست را افزایش دهد که مسئول بهبود خلق و خو است.

 

صبحانه کامل

صبحانه کامل

7. صبحانه سالم بخورید

برای شروع روز صبح یک صبحانه مغذی بخورید

خوردن یک صبحانه مغذی با مقادیر زیاد پروتئین، چربی های خوب و غلات کامل راهی عالی برای مصرف اولین وعده غذایی روزانه است.

مطالعات نشان داده اند که یک صبحانه سالم (با پروتئین، چربی های خوب و غلات کامل) وضعیت تغذیه ای را در طول روز بهبود می بخشد، خطر افزایش وزن را کاهش می دهد و سلامت قلب را بهبود می بخشد.

بنابراین مصرف صبحانه باید در تمام سنین مورد تاکید قرار گیرد.

ورزش کردن در صبح بهتر است یا بعد از ظهر؟

هیچ تفاوت واقعی بین ورزش صبح و عصر وجود ندارد. بسته به ترجیح شخصی، زمان در دسترس و سطح انرژی خود، می توانید یکی را بر دیگری انتخاب کنید.

 

کلمه پایانی

ایجاد عادات سالم به طور کلی یک ایده عالی است. کارشناسان بر این باورند که روال ها و عادات مفید نتایج مفیدی هم در سلامتی و هم در خلق و خوی دارند.

گنجاندن عادات سالم به عنوان بخشی از برنامه صبحگاهی می تواند به شما اجازه دهد روز خود را با پای راست شروع کنید. بسته به زمان در دسترس شما در صبح و ترجیحات، می‌توانید شیوه‌هایی را سفارشی کنید که برای شما بهترین هستند.

دیابت و ورزش

دیابت و ورزش: فواید، دستورالعمل ها و ورزش های توصیه شده

غذاهای ناسالم

غذاهای ناسالم/18ماد غذایی که هرگز قبل از خواب نخورید

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا