طریقه کاشت سبزه با خاک ژله‌ ای

پنج‌شنبه 10 اسفند 1396 خانه داری
طریقه کاشت سبزه با خاک ژله‌ ای

طریقه کاشت سبزه با خاک ژله‌ ای

یکی از رسم و رسومات ویژه نوروز سبز کردن سبزه است. در این مطلب، طریقه کاشت سبزه با خاک ژله‌ ای را برای شما شرح می‌دهیم تا بتوانید امسال سبزه‌ای متفاوت داشته باشید. اگر تا الان سبزه عید نکاشتید می‌توانید با این آموزش‌ دست به کار شوید.

یکی از سین‌های سفره‎‌ هفت سین، سبزه است که برای تهیه آن باید زودتر اقدام کرد. داشتن ایده‌های جدید و خلاقانه‌ برای سبزه هفت سین یکی از کارهایی است که می‌توانید به کمک آن سفره هفت سین خود را زیباتر از هر سال پهن کنید. در این بخش از ستاره قصد داریم به شما کاشت سبزه با خاک ژله‌ ای را آموزش دهیم.

کاشت سبزه با خاک ژله‌ ای

طریقه کاشت سبزه با خاک ژله‌ ای

استفاده از خاک ژله‌ای برای کاشت انواع بذر سبزه عید مناسب است. مراحل کاشت سبزه با بذرهای درشت مانند تخم کدو و گندم و بذهای ریز مانند ارزن، تربچه، خرفه در این نوع خاک به شرح زیر است:
  1. یک بسته از خاک ژله‌ای را با توجه به حجم ظرف مورد نظر، با یک لیوان آب به مدت ۱۲ ساعت خیس کنید و زمانی که خاک ژله‌ای کاملا حجیم شد، آن را آبکشی کنید.
  2. بیش از نصف ظرف مورد نظر خود را با خاک ژله‌ای پر کنید به طوری که فقط ۲ سانتیمتر از لبه ظرف خالی باشد. (پیشنهاد ما استفاده از ظروف بلوری و شفاف برای این کار است تا زیبایی سبزه شما بیشتر شود.)
  3. در مورد بذر گندم یا تخم کدو و به طورکلی بذرهای درشت نیازی به خیساندن بذر نیست. بذرها را مستقیما به صورت یک لایه روی خاک ژله‌ای بریزید.
  4. لایه نازکی از خاک ژله‌ای باقیمانده را بر روی بذرها قرار دهید به طوریکه به طور کامل سطح بذر را پوشانده و بذر دیده نشود.
  5. سطح خاک ژله‌ای را با اسپری به آرامی آب‌پاشی کنید.
  6.  سپس روی ظرف را با پلاستیک شفاف بپوشانید. توجه داشته باشید برای تهویه بهتر گیاه، حداقل روزی یک مرتبه پلاستیک را از روی ظرف برداشته و دوباره بر روی آن قرار دهید.
  7. تا زمان جوانه زدن بذرها، لازم است هرشب خاک ژله‌ای را با آبپاش مرطوب کنید.
  8. بعد از اینکه بذرها جوانه زدند، پلاستیک را از روی ظرف برداشته و آن را به محیطی با نور غیر مستقیم خورشید انتقال دهید.
  9. سبزه شما بعد از گذشت دو هفته سبز خواهد شد. بعد از سبز شدن برای رشد بهتر گیاه، هر دو – سه روز یکبار، سبزه را آبیاری کنید.
  10. توجه داشته باشید که برای کاشت سبزه‌ با بذرهای ریز در خاک ژله‌ای لازم است، قبل از کاشت، مقداری از خاک ژله‌ای را له کنید. به این منظور می‌توانید خاک ژله‌ای را به مدت چند ثانیه در مخلوط‌کن له کنید. سپس خاک له شده را به ضخامت نیم سانتیمتر روی خاک ژله‌ای موجود در ظرف بریزید.

کاشت سبزه با خاک ژله‌ ای
استفاده از خاک ژله‌ای برای بذرهایی مانند شبدر و منداب مناسب نیست و شما می‌توانید با این بذرها سبزه درختی یا سبزه عروسکی درست کنید.

خاک ژله‌ای چیست و از کجا می‌توان آن را خریداری کرد؟

خاک ژله‌ای که به آن فلاورژل نیز گفته می‌شود، یک نوع پلیمر شیمیایی است که می‌تواند رطوبت را به سرعت جذب کرده و به مرور آزاد و در اختیار ریشه گیاه قرار دهد.
خاک‌ ژله‌ای در اشکال و رنگ‌های مختلف و شاد تولید می‌شود و به شدت آبدوست است. شما می‌توانید خاک ژله ای مورد نیاز خود را از گلفروشی‌ها و بازارهای گل و گیاه تهیه کنید.

روش استفاده از خاک ژله ای در کاشت سبزه عید

مزایای کاشت سبزه در خاک ژله‌ای

  • در صورت سبز کردن سبزه در خاک ژله‌ای، علاوه بر زیبایی خاص و داشتن سبزه‌ای متفاوت، در مصرف آب به مقدار قابل ملاحظه‌ای صرفه‌جویی خواهد شد.
  • خاک ژله‌ای، آب را به سرعت جذب کرده و به راحتی در موقع لزوم و به تدریج آن را در اختیار ریشه قرار می‌دهد، بنابراین در صورت کاشت سبزه در خاک ژله‌ای، نیاز به آبیاری و نگهداری مداوم، کمتر خواهد بود؛ به ویژه آنکه در ایام نوروز بسیاری افراد به سفر می‌روند و در این صورت دغدغه از بین رفتن و خشک شدن سبزه خود را نخواهند داشت.
  • خاک ژله‌ای هیچ گونه آلودگی محیط زیستی ایجاد نمی‌کند و ۱۰۰ درصد تجزیه پذیر است. همچنین استفاده از آن آفت، بیماری، قارچ و باکتری را به همراه ندارد و بدون بو می‌باشد.
  • شما می‌توانید از خاک ژله‌ای در سایر مواقع سال نیز استفاده کنید. کاشت گیاهان در این خاک، این امکان را به شما می‌دهد که باغچه‌ای کوچک و پاکیزه در آپارتمان خود داشته باشید. جالب است بدانید، اگر مقدار کمی عطر به گلدان حاوی خاک ژله‌ای اضافه کنید خواهید دید که پس از مدتی فضای اتاق شما خوشبو خواهد شد. همچنین می‌توانید از آن به عنوان محلی زیبا برای استقرار شمع استفاده کنید و آن را در روی میز خود قرار دهید.

آموزش کاشت سبزه با خاک ژله‌ ای


مجله ستاره

۴ روش برای تزیین تنگ ماهی زیبا

۴ روش برای تزیین تنگ ماهی زیبا

تمیز کردن خانه را به این علت به آقایان بسپارید

تمیز کردن خانه را به این علت به آقایان بسپارید

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا