طرز تهیه سمنو خوشمزه

شنبه 14 اسفند 1400 آشپزی
طرز تهیه سمنو خوشمزه

طرز تهیه سمنو خوشمزه

یک دسر کاملا ایرانی و پرطرفدار که علاوه بر طعم خوشمزه ای که دارد بسیار مقوی است. در بخش آشپزی مجله دایان با طرز تهیه سمنو با آرد و بدون آرد با ماهمراه باشید.

خواص سمنو

  1. سمنو سرشار از کلسیم ( ca)و پتاسیم(K) است و باعث تقویت استخوان و مانع پوکی استخوان می‌شود بنابراین افراد میانسال  و کودکان با مصرف باندازه سمنو  استخوان‌های خود را تقویت کنند.
  2. سمنو سرشار از آنتی‌اکسیدان است بهَ همین دلیل مصرف آن سبب کاهش احتمال ابتلا به سرطان نیز خواهد شد!
  3. مصرف سمنو برای زنان باردار به‌ویژه در سه ماه نخست بارداری  ضروری و مفید است و از نقص سیستم عصبی جنین پیشگیری می‌کند؛
  4. سمنو سرشار از آهن است و مصرف آن توسط خانم‌های باردار برای درمان کم‌خونی مفید است همچنین ویتامین‌های E و B و مواد مغذی موجود در سمنو به درمان نازایی کمک می‌کند.
  5. مصرف سمنو برای زنان در دوران یائسگی نیز مفید است و باعث کم شدن عوارض یائسگی و سلامت استخوان‌ها می‌شود.
  6.  سمنو  به خاطر فیبر بالا برای لاغری مفیدمی باشد.
  7. سمنو حاوی ویتامین C فراوانی است و بنیه و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند؛ مصرف سمنو برای بهبود افراد دچار سرماخوردگی مفید است.
  8. بتاکاروتن موجود در سمنو به سلامت چشم کمک می‌کند؛ .
  9. ویتامین C و E موجود در سمنو به شادابی پوست کمک می‌کند و ویتامین‌های گروه B موجود در سمنو و اسید فولیک موجود در آن نیز به پرپشت موها کمک می‌کند
  10. مصرف سمنو سبب درمان مشکلاتی مانند واریس، بی‌خوابی ، عفونت در بدن، بری‌بری، سرگیجه، آرتروز، زخم یا تورم زبان، پارکینسون، حالات روحی و روانی، هپاتیت و یرقان می‌شود.
طرز تهیه سمنو خوشمزه

طرز تهیه سمنو خوشمزه

مواد لازم برای تهیه سمنو

  • گندم با پوست : نیم کیلو گرم
  • آرد گندم : ۲ کیلو گرم

طرز تهیه سمنو در منزل

  1.  برای تهیه سمنو ابتدا گندم ها را با دقت تمیز کنید .
  2. سپس گندم ها را به خوبی با آب سرد بشویید و گندم های شسته شده را در درون یک ظرف جادار بریزید و روی گندم ها مقداری آب بریزید تا آب روی سطح گندم هارا بپوشاند(باید به اندازه بند انگشت  باشد)  ظرف حاوی گندم و آب را  به مدت ۳ روز در جای مناسبی قرار دهید و طی روز چند بار آب گندم ها را عوض کنید
  3. وقتی گندم ها جوانه زدند آن ها را  درون  صافی بریزید و مقداری آب سرد روی گندم های درون صافی بریزید و اجازه دهید آب گندم ها خارج شود.
  4. سپس دستمال یا کیسه  پارچه ای تمیزی را کاملا خیس کنید و گندم ها را در درون پارچه بریزید و پارچه را در داخل ظرف مناسبی( آبکش) قرار دهید.
  5. روزی دو بار  مقدار کافی آب در حد مرطوب شدن بر روی دستمال پارچه ای بپاشید . زیاد آب پاشیدن نیاز نیست زیرا آب زیاد باعث ترش شدن گندم ها می شود بنابرین سمنو نیز ترش خواهد شد .
  6. وقتی ریشه های گندم در آمدند آن ها را از کیسه خارج کنید و روی پارچه ای تمیز پهن شده در سینی بریزید و با کمک پارچه نمدار دیگری روی گندم ها را بپوشانید و بعد از اینکه ساقه سفید گندم ها مشخص شدند آن ها را برای تهیه سمنو آماده کنید.
  7. حال گندم های آماده شده را در درون چرخ گوشت ریخته و دو بار آن ها را چرخ کنید و ۸ لیوان آب ولرم بر روی گندم های چرخ شده بریزید و درون صافی بریزید تا  شیره گندم ها  از صافی خارج شود سپس گندم های باقی مانده در صافی را به  کمک دست به خوبی فشار دهید .
  8. تفاله های گندم را در ظرف مناسبی بریزید و دو لیوان آب بر روی تفاله ها ریخته و چنگ بزنید و دوباره آن ها را صاف کنید.
  9.  برای تهیه سمنو در قابلمه مناسب و بزرگ آرد گندم را بریزید و سپس شیره گندم را با مقداری آب ترکیب کنید و بر روی آرد گندم بریزید و خوب هم بزنیدو قابلمه را بر روی شعله گاز قرار دهید و مرتب هم بزنید تا مایع سمنو به جوش بیاید و غلیظ شود . مایه سمنو را باید به قدری هم بزنید که ته نگیرد  و مایه سمنو به شکل حلوا در آید.
  10. وقتی سمنو   به شکل حلوا در آمد آن را مانند حلوا  بدون شکر و روغن سرخ کنید و مقداری آب ولرم را آرام آرام به حلوا اضافه کنید و به خوبی حلوا را هم بزنید تا گلوله های تشکیل شده آن باز شوند و مایه به شکل سمنو درآید.
  11. سپس سمنو را به مدت یک ساعت بر روی شعله با حرارت ملایم(با شعله پخش کن )قرار دهید و بر روی در قابلمه دم کنی قرار دهید. اگر سمنو شما کم بود و در قابلمه کوچکی آن را طبخ کرده اید می توانید قابلمه سمنو را در درون فر به مدت یک ساعت قرار دهید. بعد از این مدت سمنو آماده است.

 

طرز تهیه سمنو خوشمزه

طرز تهیه سمنو خوشمزه

نکاتی مهم برای پخت سمنو

  1. گندم های سمنو باید از نوع خوب و مرغوبی باشند.
  2. برای آرد سمنو می توانید از یک دوم آرد جوانه گندم نرم شده استفاده کنید که آرد جوانه گندم را باید به خوبی الک کنید استفاده از این آرد در تهیه سمنو شیرینی طبیعی سمنو را بیشتر می کند.
  3. دم کردن سمنو بسیار مهم است و سمنو را باید بر روی شعله با حرارت ملایم دم کنید.
    می توانید در تهیه سمنو از بادام و پسته و فندق استفاده کنید.
  4.  اجازه ندهید که گندم ها سمنو  به مرحله سبز شدن برسند زیرا شیرینی سمنو شما کم می شود.

مواد لازم برای تهیه سمنو بدون آرد

  • گندم با پوست: یک کیلو گرم
  • برنج نیم دانه مرغوب: یک پیمانه
  • فندق و بادام:۲۰۰ گرم
  • پودر نارگیل: به میزان لازم
طرز تهیه سمنو خوشمزه

طرز تهیه سمنو خوشمزه

طرز تهیه سمنو بدون آرد

  1. برای تهیه سمنو بدون آرد گندم به روش بالا عمل کنید و گندم را جوانه دار کنید
  2.  زمانی که ساقه سفید گندم ها نمایان شد و قبل از درآمدن ساقه سبز رنگ  گندم های جوانه زده را دو بار داخل چرخ گوشت بریزید و ۱۶ لیوان آب ولرم روی گندم چرخ شده  بریزید و از صافی عبور دهید تا شیره آنها خارج شود، روی تفاله گندم ها نیز ۸ لیوان آب ولرم بریزید و  چنگ بزنید و دوباره از صافی عبور دهید.
  3.  قابلمه مناسب بردارید و  شیره گندم و برنج را  درون آن بریزید روی اجاق گاز گذاشته و شعله زیر آن را زیاد کنید تا مواد بجوشد، در تمام مدت باید مواد را هم بزنید تا ته نگیرد، این کار را تا زمانی ادامه دهید که آب سمنوی شما گرفته شده و برنج ها نیز به خوبی له شوند، در آخرین مرحله نیز فندق و بادام را اضافه کنید.
  4. بعد از اینکه سمنو آماده شد اجازه دهید کمی خنک شود . سپس سمنو را در کاسه بریزیدو با خلال پسته و بادام و … تزیین کنید
دستور پخت چیز کیک با ژله

دستور پخت چیز کیک با ژله

طرز تهیه آیس پک

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا