شیرینی های سریع

یکشنبه 28 آذر 1400 آشپزی

 شیرینی پزی مثل متون سهل ممتنع در ادبیات است. ظاهرش ساده است و خوشمزه ولی درست کردنش پیچیده. حالا به آن دسته از آدم هایی که ید طولایی در درست کردن شیرینی دارند و همیشه فر خانه هایشان روشن است و کلی مواد اولیه و ثانویه در کابینت های خانه شان است.

کاری نداریم ولی برای مایی که هیچکدام از این ها را نداریم و به جایش فقط میل زیادی به شیرینی خوردن داریم و هر از گاهی هم بدمان نمی آید دست به پخت و پز شیرینی بزنیم، بالاخره باید راهی وجود داشته باشد.

این بار، دقیقا همان راه های خاص را برایتان معرفی کرده ایم. طوری که با قیمت کم می توانید شیرینی های خیلی خوشمزه درست کنید. از خلاقیت پخت شیرینی لذت ببرید و چای یکی از بعد از ظهرهایتان را با همین شیرینی های دست ساز بنوشید و لذت ببرید.

شیرینی های سریع

کمی شبیه شیرینی های عربی

رشته رشته

مواد لازم شیرینی های سریع:

رشته شعریه (دو بسته)، کره (100 گرم)، شیرعسلی (یک بسته)، مغز بادام یا پسته یا گردو (به دلخواه)

 شیرینی های سریع، که نیاز به فر ندارند

برای درست کردن شیرینی شعریه (که ما الکی از خودمان این اسم را رویش گذاشتیم) احتمالا باید یک مغازه ای که لوازم شیرینی فروشی دارد بروید یا سوپرمارکت های خوب. البته موادش هم خیلی خاص و پیچیده نیست.

رشته شعریه چیزی شبیه بسته های ماکارونی است ولی خیلی خیلی نازک تر از آن است و بلندتر. آن شیرعسلی را هم که گفتیم، بهتر است از مغازه بخرید؛ قوطی های فلزی دارد و معمولا هم رویش عبارت هایی را به عربی نوشته. نگران قیمتش هم نباشید. کل این دوتا روی هم 10 هزار تومان هم نمی شود.

یک بخش لذت بخش کار خرد کردن رشته های شعریه است، این شما و این خلاقیتتان. مثال می توانید رشته ها را در پلاستیک خودش را در یک پلاستیک دیگر بریزید و بعد با گوشتکوب یا حتی با دست (یعنی با ناخن) از روی همان کیسه ریز کنید. طوری که رشته های خردشده هرکدامشان نیم سانتی متر باشد.

بعد رشته ها را توی یک ظرف بریزید، بهتر است که ظرف نچسب باشد و بزرگ، نه این که الزاما ارتفاع زیادی داشته باشد، منظور این است که کف آن بزرگ باشد تا راحت تر بتوانید همه شان را پنج دقیقه ای تفت بدهید که کمی رنگ شعریه ها عوض شود و از حالت خامی دربیاید. مسلم است که برای تفت دادن باید از قبل کمی از آن کره ای هم که داشتیم کف ظرف بریزیم. فقط حواستان باشد که کره کل کف ظرف را بگیرد و کم کم اضافه کنید تا رشته ها به هم نچسبد.

بعد مرحله ریختن شیرعسل است. این مایع غلیظ جوری است که تا روی رشته ها می ریزید همه شان را به هم می چسباند. اگر هم حرارت ظرف زیاد باشد که دیگر واویلا، پس حتما حرارت را خیلی کم کنید و شیرعسل را آرام آرام روی کل رشته ها بریزید و هم بزنید وگرنه طعم شیرینش یکسان پخش نمی شود. شیرعسل را که ریختید دیگر کارتان با گاز و تفت دادن تمام است.

حالا، کیسه فریزری را پهن کنید و مواد را روی آن پخش کنید. من معمولا رشته ها را در یک ردیف می ریزم طوری که وقتی کیسه را دورش بستم، چیزی شبیه استوانه شود (به قول معروف رول شود). ولی شما می توانید با ابتکارتان هرجور که دوست دارید، به آن فرم دهید. حتی همه اش را صاف و یک دست بریزید روی کیسه. اگر دلتان خواست که از مغز گردو یا پسته یا بادام استفاده کنید، الان وقتش است که آن ها را اضافه کنید.

بعد کل بساط شیرینی را برای چند ساعتی در یخچال بگذارید. یعنی آن قدر در یخچال بماند که شکل بگیرد و دیگر از هم جدا نشود. بعد از یکی دو ساعت آن را بیرون بیاورید و برش دهید و با چای تلخ بخوریدش و دعا کنید به جان ما.


اسم کارخانه اش را نمی توانیم بگوییم

پن کیک

مواد لازم: پودر پن کیک، تخم مرغ، یک قاشق روغن، آب یا شیر

 شیرینی های سریع، که نیاز به فر ندارند

پن کیک درست کردن الان یکی از آسان ترین کارهای دنیای ما شیرینی درست نکن های نابلد تبدیل شده است. تشریف می برید مغازه و یک بسته پودر پن کیکی که خارج از فر درست می شود و باید در روغن آن را پخت، تهیه می کنید و طبق دستورش که اتفاقا چیزی جز تخم مرغ و یکی دو قاشق روغن و آب (یا شیر) نمی خواهد عمل می کنید.

فقط حواستان باشد که حتما روغن کف ظرف نچسبتان کم باشد. شاید یکی دو تای اولش را هم خراب کنید، چون تا از این رو به آن رو کنید، کیکتان تکه تکه شود، یا کمی کثیف کاری شود اما حتما بعد از آن یاد می گیرید. کافی است بعد از درست کردن پن کیک ها کمی شیره های رنگی مربا یا کاکائوی آب شده (به روش بن ماری) یا میوه خوشرنگ روی آن بگذارید و حتی یک عکس اینستاگرامی لایک خور هم بگذارید.


کارکردهای ناشناخته بیسکوییت های ارزان

کیک پتی بوری

مواد لازم: دو بسته بیسکوییت پتی بور، خامه سفید، خامه شکلاتی و یک ظرف کوچک شیر

 شیرینی های سریع، که نیاز به فر ندارند

ساده ترین کیک خوشمزه جهان! یک عدد از بیسکویت های پتی بو را یک لحظه داخل ظرف شیر کنید و دربیاورید. آن را داخل ظرف بگذارید و بعد رویش با قاشق کمی خامه بزنید. طوری که خامه کل روی بیسکوییت را بپوشاند. بعد بیسکوییت، بعد خامه و… همین طور ردیف به ردیف این کار را انجام دهید تا ارتفاعی که دوست دارید، مثلا شش تا بیسکوییت روی هم خوب است، تازه، می توانید بعضی ردیف هایش را عمومی بگذارید و بعضی ردیف هایش را هم افقی.

وقتی همه شان آماده شد، ظرف را در یخچال بگذارید. بهتر است ظرفی انتخاب کنید که دیواره کناری نداشته باشد. چون بعد می شود آن را با خامه تزیین کرد. چطور؟ کمی از همان خامه سفیدی که دارید، بردارید و آن قدر که کمی شیرین شود، به آن شکر اضافه کنید و به هم بزنید. بعد خامه را داخل یک ظرف استیل (نه پلاستیکی و چنین( بریزید و درش را محکم ببندید و بگذارید داخل فریزر، ظرف باید کمی بزرگ تر از مقدار خامه باشد. چون وقتی داخل فریزر می گذارید، حجمش زیاد می شود.

بعد از نیم ساعت این خامه آماده است. بیرون بیاوریدش و حسابی آن راهم بزنید و روی بیسکوییت هایی که حالا کیک شده اند، بمالید تا شکل و شمایل جدیدی پیدا کنید.

یک نکته درباره زمان بندی، بیسکوییت ها تقریبا سه یا چهار ساعت زمان نیاز دارد تا در یخچال آماده شود. خامه هم حدود نیم ساعت. خودتان زمان را جوری تنظیم کنید که آماده شدن هردوشان در یک زمان باشد.

این کیک هم سریع درست می شود، هم ارزان است، هم خوشمزه است و هم خوش خوراک است و هم طعم شیرینی مطبوعی دارد. دیگر از یک کیک دست ساز ساده چه انتظاری باید داشت؟


یک شیرینی ساده، با مشتی آجیل

بعضی شیرینی ها هم هستند که سر و شکل شان مجلسی تر از آن است که فکر می کنید ولی به راحتی می شود آنها را تهیه کرد.

مواد اولیه: هر آجیلی را که دم دست تان دارید، می توانید استفاده کنید ولی از ما می شنوید پسته، بادام، گردو و مغز زردآلو از بقیه بهترند. به اندازه یک پیمانه از هر کدام را که انتخاب کردید، آسیاب کنید. یک پیمانه شکر را هم آسیاب و با مغز مخلوط کنید. کیم هل و جوز هندی هم نیاز دارید تا هسته اولیه شیرینی آماده شود. حالا بروید سراغ مرحله تهیه خمیر. یک پیمانه آب، یک پیمانه روغن، یک چهارم قاشق چای خوری خمیر مایع و البته آرد به میزانی که یک خمیر متعادل به دست آید.

 شیرینی های سریع، که نیاز به فر ندارند

خمیرتان نباید خیلی شل یا خیلی سفت باشد. آرد را باید کم کم اضافه کنید تا ببینید کی به خمیری می رسید که نه مثل پنیر پتیزا شل و نه مثل یک تکه سنگ سفت باشد.

10 دقیقه بعد خمیر را با وردنه باز کنید و در ابعاد گرد به اندازه کف دست برش دهید. خیلی سخت نگیرید برای برش دادن آن می توانید از لبه فنجان یا لیوان هم استفاده کنید.

مقداری از مغز را در مرکز دایره بریزید و سعی کنید از قطر دایره لبه های خمیر را به هم بچسبانید. چیزی شبیه پیراشکی گوشت. حالا شیرینی را در روغن داغ بریزید تا پخته شود.

راستی اگر می خواهید ماندگاری شیرینی بیشتر شود و مدت زیادتری تازه بماند، روغن را بیشتر بریزید. درواقع یک پیمانه سرخالی آب و یک پیمانه سرپر روغن بریزید.

 

غذای محلی محبوب ایران

مرغ عسلی با طعم سیر

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا