آیا شکلات تلخ برای سلامتی مفید است

چهارشنبه 17 فروردین 1401 سلامت
شکلات تلخ

شکلات تلخ:

شکلات تلخ مملو از پلی فنول هایی است که فواید سلامتی مختلفی دارد. بنابراین، مصرف متوسط ​​شکلات تلخ می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت شما داشته باشد، از جمله بهبود هضم، فشار خون و حتی خلق و خو. با این حال، از مصرف بیش از حد شکلات تلخ خودداری کنید زیرا می تواند منجر به افزایش وزن شود.

شکلات نوعی آب نبات است که از دانه های گیاه کاکائو تهیه می شود. دانه های کاکائو برداشت، تمیز، برشته و پوسته می شوند و پس از آن به عنوان نوک کاکائو شناخته می شوند.

سپس نوک کاکائو را آسیاب و تصفیه می کنند تا مشروب کاکائو تولید شود که می توان از آن برای تولید پودر کاکائو و شکلات استفاده کرد. سپس شیر، شکر و سایر مواد به فرآیند تصفیه دوم اضافه می شوند تا شکلات به دست آید.

 

شکلات تلخ حاوی ترکیبات فعال مختلفی مانند آنتوسیانیدین، پروآنتوسیانیدین و کاتچین است که به طعم تلخ شکلات تلخ کمک می کند.

مصرف متوسط ​​شکلات تلخ 6 وعده یا کمتر در هفته خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب، دیابت و سکته را کاهش می دهد.

 

شکلات تلخ

شکلات تلخ

فواید مصرف شکلات تلخ

شکلات تلخ با فواید مختلف تغذیه ای خود می تواند به روش های زیر سلامت را ارتقاء دهد.

 

1. اثرات ضد التهابی ارائه می دهد

دانه کاکائو از نظر پتانسیل درمانی در صدر غذاهای غنی از آنتی اکسیدان قرار دارد.

آنتی اکسیدان ها به دلیل توانایی خود در مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن و کاهش التهاب شناخته شده اند، که در غیر این صورت می تواند منجر به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی، اختلالات متابولیک و سرطان های مختلف شود.

 

2. از سلامت گوارش حمایت می کند:

شکلات تلخ می تواند به بهبود سلامت گوارش کمک کند

شکلات تلخ می تواند به تحریک کیسه صفرا، تحریک انقباضات معده و افزایش حرکت کلی کمک کند. این اثرات ممکن است به پیشگیری از استاز کیسه صفرا کمک کند.

شکلات تلخ و پلی فنول های آن نیز ممکن است باکتری های سالم روده را افزایش داده و التهاب روده را کاهش دهد.  در حالی که تحقیقات اولیه از استفاده از شکلات تلخ برای سلامت دستگاه گوارش حمایت می کند، مطالعات بیشتری برای اثبات اثرات آن مورد نیاز است.

 

3. فشار خون را کنترل می کند

برخی از پلی فنول های موجود در شکلات تلخ به تولید اکسید نیتریک کمک می کند که به عنوان یک گشادکننده عروق قوی شناخته می شود و نشان داده شده است که فشار خون را کاهش می دهد.

افرادی که از فشار خون (فشار خون بالا) رنج می برند، ممکن است شکلات تلخ اما به مقدار مناسب بخورند. آنها همچنین باید به محتوای چربی و سدیم ذاتی آن توجه داشته باشند.

 

4. به عنوان یک غرایز جنسی عمل می کند

شکلات تلخ به عنوان یک داروی غرایز جنسی شناخته می شود. با این حال، تحقیقات انسانی انجام شده در مورد این موضوع، مشاهده ای بود، که این ادعا را نسبتاً ذهنی می کند.

تصور می شود که ترکیبات نیتروژن دار کافئین و تئوبرومین احساس خوشایندی را القا می کنند. N-acylethanolamines غیر اشباع، یکی دیگر از اجزای شکلات تلخ و پودر کاکائو، کانابینوئیدها را تقلید می کند.

 

5. شناخت را بهبود می بخشد

محتوای فلاونوئید موجود در شکلات تلخ می تواند به بهبود عملکرد شناختی در افراد سالم و افراد دارای اختلال شناختی کمک کند. یک مطالعه نشان داد که مصرف متوسط ​​شکلات تلخ به افزایش فعالیت مغز کمک می کند، به ویژه در سرنخ های گیجگاهی-اکسیپیتال.

 

شکلات تلخ

شکلات تلخ

6. ممکن است به علائم PMS کمک کند

میل به شکلات در زنان حدود یک هفته تا 4 روز قبل از دوره قاعدگی افزایش می یابد. با این حال، این ولع در میان زنان از همه فرهنگ ها یکسان نیست.

تئوری های رایج در تحقیقات نشان می دهد که این میل به شکلات با تغییراتی که با چرخه قاعدگی رخ می دهد مرتبط است.

در حالی که گفته می شود شکلات به تسکین علائم PMS کمک می کند، تحقیقات کمی در مورد آن انجام شده است. سایر زمینه های تحقیقاتی اشاره کرده اند که شکلات تلخ ممکن است به عنوان یک کانابینوئید عمل کند و به بهبود خلق و خوی شما کمک کند.

7. ممکن است به کاهش وزن کمک کند

تاثیر شکلات تلخ در کاهش وزن

نتایج متفاوتی در تحقیقات در مورد تأثیر شکلات تلخ و کاهش وزن وجود دارد. بوی شکلات تلخ ممکن است باعث سیری زودرس شود و در نتیجه خطر افزایش وزن را کاهش دهد.

فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ برای کمک به کاهش رسوب چربی و مقاومت به انسولین اثرات متابولیکی دارند و بنابراین ممکن است برای کاهش وزن مفید در نظر گرفته شوند.

8. ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند

مشخص شده است که مصرف شکلات تلخ می تواند منجر به کاهش قابل توجهی در سطح کلسترول تام و کلسترول LDL بدون تأثیر بر سطح کلسترول HDL شود.

با این حال، این اثر نسبتا کوتاه مدت است، به همین دلیل است که شکلات تلخ نمی تواند به عنوان جایگزینی برای داروهای استاندارد کاهش کلسترول باشد.

9. ممکن است به جلوگیری از آسیب آفتاب کمک کند

شکلات به دلیل محتوای پلی فنولی که دارد دارای خواص محافظتی در برابر آفتاب است.

مطالعات نشان داده اند که پلی فنول ها ممکن است به کاهش اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش بر روی پوست و در نتیجه کاهش آسیب های ناشی از نور خورشید کمک کنند.  در حالی که ممکن است این درست باشد، بررسی ادبیات اخیر در سال 2019 استفاده از شکلات تلخ برای محافظت در برابر نور خورشید را رد کرد.

 

شکلات تلخ

شکلات تلخ

آیا می توان شکلات تلخ را هر روز مصرف کرد؟

زمانی که هوس خوردن شیرینی دارید بهتر است شکلات تلخ مصرف کنید.

طعم غنی شکلات تلخ باعث افزایش سیری می شود که به نوبه خود ممکن است به کاهش هوس یا مصرف سایر شیرینی های سرشار از قند و چربی های اشباع شده کمک کند. اگر سالم هستید و رژیم غذایی متعادلی می خورید که شامل شکلات تلخ در حد اعتدال است، معمولاً کمتر از 6 وعده در هفته، هیچ عارضه ای وجود ندارد.

با این حال، مصرف بیش از حد شکلات می تواند منجر به کالری اضافی، مصرف بیش از حد قند و مصرف بیش از حد چربی شود که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت و چاقی را در طول زمان افزایش دهد.

مواد غذایی مناسب برای افطار

مواد غذایی مناسب برای افطار

ویتامین

این ویتامین برای کودکان ضروری است!-سلامت

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا