سی و سه پل اصفهان

یکشنبه 15 خرداد 1401 جاذبه های گردشگری
سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل اصفهان

شهر اصفهان سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی می باشد. یکی از معروف ترین اماکن تاریخی استان اصفهان، سی و سه پل اصفهان بوده که همیشه باعث جلب نظر بسیاری از افراد در تمام دنیا شده است. در این مقاله قصد داریم این مکان تاریخی را مورد بررسی قرار دهیم و با آن بیشتر آشنا شویم، با ما همراه باشید.

 

سی و سه پل اصفهان

مشخصات کلی سی و سه پل اصفهان

کاربری : پل

دوره ساخت: صفویان

شماره ثبت: ۱۱۰

تاریخ ثبت ملی :  ۱۵ دی ۱۳۱۰

علت نام گذاری:از ابتدای ساخت سی و سه پل تا کنون نقل قول های زیادی درباده عدد 33 در این پل وجود دارد. اولین نظریه از نقل قول ها مربوط به میان تبار گرجی الله وردی خان و الفبای 33 حرفی گرجی می باشد. برخی به علت داشتن 40 دهانه سی و سه پل در ابتدا، با این نظریه کاملا مخالف بودند و آن را رد کرده اند. یکی دیگر از نظریه مربوط به آناهیتا می باشد که به عدد 33 ارتباط دارد. آناهیتا الهه آب بوده و برخی سه و سه پل را به آن ربط داده اند.

معرفی سی و سه پل اصفهان

با شنیدن نام شهر اصفهان به صورت ناخودآگاه سی و سه پل در ذهن ما نقش می بندد. با وجود خشک شدن آب رود زاینده رود، سی و سه پل همچنان توانسته شهرت و محبوبیت خود را در میان مردم حفظ کند و یکی از نمادهای اصلی اصفهان به شمار بیاید. 33 پل در تاریخ 15 دی ماه سال 1310 با شماره 110 در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.این مکان در طول تاریخ با نام های مختلفی همچون پل الله وردی خان، پل چهل چشمه، پل شاه عباسی، پل جلفا و همچنین پل سی و سه چشمه خوانده می شد.

این پل طولانی ترین پل روی رود زاینده رود می باشد. پل 33 پل با طول 295 متر و عرض 14 متر، دارای 33 دهانه بوده که در اثر بازتاب تصویر آن داخل آب رود زاینده رود زیبایی آن دوبرابر شده و همین سبب شهرت بیشتر آن شده است. علت نام گذاری این پل به نام پل جلفا این بود که محل عبور و رفت و آمد مردم به جلفا بوده است.

سی و سه پل یکی از شاهکارهای معماری جهان به شمار می آید. هدف ساخت این پل متصل کردن خیابان چهارباغ کهنه عباسی به خیابان چهارباغ بالا و همچنین باغ هزار جریب و عباس آباد بود.

یک جهانگرد ایتالیایی به نام پیتر دلاواله در رابطه با پل تاریخی اصفهان اینگونه نوشت: روی رودخانه زاینده رود، پلی از جنس آجر ساخته شده که دارای عرض بسیار زیادی است و از تمام پل های ساخته شده در رم عرض آن بیشتر است و همجنین طول آن 3 الی 4 برابر این پل ها می باشد.

برای معماری این پل از سبک بسیار عجیبی استفاده شده و به گونه ای است که افراد می توانند هم از بالای آن و هم از زیر آن عبور کنند و دو طرف آن طاق نما قرار داده شده است. چیزی که بیشتر از همه نظر من را جلب خود کرده است، راهروهای پل می باشد که به صورت هم سطح ساخته شده است و صدای آب در طبقه پایین پل به خوبی طنین انداز می باشد.

 

سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل اصفهان مربوط به چه دوره ای است ؟

سی و سه پل اصفهان، مربوط به دوران حکومت شاه عباس اول صفوی می باشد. این بنای تاریخی با نظارت و سرمایه سرداری به نام الله وردی خان صورت گرفت. طرح ساخت سی و سه پل در سال 1008 هجری دوازدهمین سال پادشاهی شاه عباس اول، در دستور کار قرار گرفت و در سال 1011 توسط الله وردی خان اوندیلادزه گرجی، به پایان رسید. همچنین یکی از شعرای زمان شاه عباس صفوی که شیخ علی نقی کمره ای نام داشت در یکی از اشعار خود، تاریخ ساخت این پل را سال 1005 هجری گفته است.

معماری سی و سه پل توسط استاد حسین بنا اصفهانی و پسرش انجام شد. زمان حکومت شاه عباس، اصلی ترین ضلع استان اصفهان مربوط به چهارباغ بود. این ضلع از دو محور عمود بر هم تشکیل شده بود.

در تاریخ آمده است که در ساخت پل الله وردی خان و آبادانی خیابان چهارباغ در سال 1005 هجری قمری پایان یافته و در سال 1011 هجری قمری تکیه های چهارباغ ساخته شده اند و در نهایت سال 1025 اتمام مراحل پایان ساختشان بوده است. این پل در ابتدا دارای 40 دهانه بود که بر اثر گذشت زمان، انحراف آب در اثر کاشت درختان، مسیر آب منحرف شده بود و برخی از دهانه های پل را به حالت متروک درآورد.

شهردار اصفهان شخصی به نام مصطفی خان مستوفی در سال 1330، زمین های حوالی آن را آزاد کرد و پس از باز کردن مسیر عبوری آب، دیواری را از جنس سنگ در بخش شمالی این پل ساخت. اگر به بازدید از سی و سه پل بروید، بقایای آن هنوز هم قابل مشاهده است. در آن زمان نیز یک مجسمه مجاور پل ساخته شده بود که رضا شاه روی اسبی سوار بود و 5 متر ارتفاع داست. اما امروزه دیگر اثری از آن وجود ندارد.

سی و سه پل اصفهان کجاست ؟

سی و سه پل در استان اصفهان و از یک طرف در بخش ابتدای جنوبی خیابان چهارباغ بالا و از طرف دیگر در ابتدای بخش شمالی خیابان چهارباغ عباسی یا همان میدان انقلاب قرار گرفته است. برای رسیدن به آن می توانید هم از ماشین شخصی خود و هم از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. اگر می خواهید از وسیله نقلیه عمومی برای دسترسی به این پل زیبا استفاده کنید می توانید با مترو در ایستگاه سی و سه پل پیاده شده و با چند دقیقه پیاده روی به آن برسید.

علاوه بر مترو می توانید از اتوبوس نیز استفاده کنید، با استفاده از اتوبوس نیز می توانید در ایستگاه میدان انقلاب پیاده شده و به صورت پیاده در مدت زمان بسیار کمی به آن برسید. همچنین اگر قصد دارید با خودروی شخصی خود به سمت پل تاریخی اصفهان بروید، می بایست خود را میدان انقلاب رسانده و خوردوی خود را در جای مناسب پارک کنید و برای بازدید از سی و سه پل به سمت آن بروید.

سی و سه پل اصفهان

آدرس سی و سه پل اصفهان

استان اصفهان، میدان انقلاب، خیابان چهارباغ عباسی

کاخ چهلستون اصفهان

پل خواجو اصفهان

پل خواجو اصفهان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا