سوتی پلو/ طرز تهیه سوتی پلو اردبیلی

پنج‌شنبه 23 بهمن 1399 آشپزی

فهرست مطالب

۱_مواد لازم برای تهیه سوتی پلو

۲_طرز تهیه سوتی پلو

سوتی پلو

سوتی پلو  یاشیر پلو یک غذای خوشمزه اردبیلی است که این پلو یکی از خوشمزه ترین پلو ها است.  این پلو را با ماهی یا مرغ سرخ شده و کشمش  سرو می کنند امروز با طرز تهیه این غذای خوشمزه در کنار شما هستیم. در بخش آشپزی دایان طرز تهیه اوشی پلو و پلو لیموزین  و  دنده پلو  را مشاهده کنید.

  1. شیر:۴ پیمانه
  2. آب :3 پیمانه
  3. برنج:۴ پیمانه
  4. کره:۵۰ گرم
  5. روغن مایع:۶ قاشق غذاخوری
  6. سینه مرغ:۴۰۰ گرم
  7. پیاز داغ:½ پیمانه
  8. پیاز: عدد متوسط
  9. آلو خشک و قیسی خرد شده:به مقدار دلخواه
  10. آب لیمو ترش:۱ قاشق غذاخوری
  11. شیر :برای طعم دار کردن مرغ½ پیمانه
  12. زرد چوبه و روغن :به میزان لازم
  13. کشمش یا خرما :به مقدار دلخواه
  14. خلال پسته :به مقدار دلخواه
  15. زعفران دم کرده به مقدار دلخواه
  16. نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

طرز تهیه سوتی پلو

  • برای تهیه سوتی پلوی  خوشمزه  ابتدا  در یک کاسه بزرگ  سینه مرغ  خرد شده  و پیاز حلقه شده را ریخته و 1/2 پیمانه شیر و نمک و زعفران  دم کشیده را به مواد اضافه می کنیم و با قاشق مواد را زیر و رو کرده  تا مواد به همه جای مرغ برسد  .سپس روی کاسه را با سلفون پوشانده داخل یخچال قرار می دهیم تا حداقل ۳ ساعت استراحت کنند و مزه دار شوند.
  • قیسی ها را به همراه آلوی بخارا داخل کاسه ای ریخته و روی آن ها آب می ریزیم و کنار می گذاریم تا نرم شوند. کشمش ها را  هم در کاسه ای ریخته و روی آن آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا خیس بخورد.
  • در این مرحله  آب و شیر را به همراه زعفران، نمک و کمی زردچوبه داخل قابلمه تفلون  ریخته و برنج شسته شده  را به این ترکیب اضافه می کنیم و  اجازه می دهیم تا ۲ تا 3 ساعت برنج خیس بخورد.بعد قابلمه را روی حرارت می گذاریم و روغن را می افزاییم و صبر می کنیم تا آب و شیر جوشیده و تبخیر شود و بعد به صورت کته برنج را دم می کنیم.
  • تابه ای را روی حرارت کم قرار  می دهیم و کره را به تابه اضافه کرده و کاسه محتوی تکه های مرغ را از داخل یخچال بیرون می آوریم و سینه مرغ  را از مواد جدا کرده و  تکه های مرغ را داخل تابه می چینیم و در تابه را می گذاریم تا مرغ ها تغییر رنگ دهند و سرخ شوند. در ادامه مرغ ها را به همین صورت به مدت تقریبا ۳۵ تا ۴۵ دقیقه رها می کنیم تا با آب خودش به طور کامل بپزد. سپس تکه های مرغ را بر می گردانیم تا طرف دیگرشان نیز سرخ شود و کامل بپزد
  • کشمش ها و  آلو بخارا و قیسی ها را  آب کش کرده و  تابه ای کوچک را روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن به تابه اضافه کرده و پیازداغ را داخل آن می ریزیم و بعد کشمش ها و آلوی بخارا و قیسی های خیس خورده را داخل تابه می ریزیم و با پیاز داغ تفت می دهیم و از روی حرارت بر می داریم.
  • برنج دم کشیده را داخل دیس بر می گردانیم  و روی آن را با مخلوط آلوی بخارا و خلال پسته تزئین می کنیم و مرغ ها را به صورت تکه یا  ریش ریش و کنار  سوتی پلو بگذارید.

نوش جان!😋

سوتی پلو

سوتی پلو

Morabay tot farangi

مربای توت فرنگی/ طرز تهیه مربای توت فرنگی خوشمزه

pitza shikago

پیتزا شیکاگو/ طرز تهیه پیتزا شیکاگو آمریکایی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا