سنگ کیسه صفرا/علائم سنگ کیسه صفرا چیست و راه درمان

جمعه 20 فروردین 1400 سلامت
کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا چیست؟

سنگ های صفراوی در واقع رسوبات سخت یا توده هایی هستند که در کیسه صفرا تشکیل می شوند. کیسه صفرا یک ساختار گلابی شکل ، کیسه مانند است که در قسمت راست و بالای شکم قرار دارد و صفرا را در خود ذخیره می کند. بسیاری از افراد سنگ کیسه صفرا در مثانه خود دارند اما آنها هرگز آن را نمی دانند. این می تواند یک وضعیت نگران کننده برای افرادی باشد که به آن مبتلا هستند.

سنگ کیسه صفرا  یعنی تشکیل سنگ در داخل کیسه صفرا. کیسه صفرا عضوی در بخش تحتانی کبد است که صفرای ترشح شده از کبد در آن تجمع یافته هنگام نیاز از طریق مجرای صفراوی مشترک (CBD) به روده باریک ریخته می‌شود .

 

سنگ کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا

سنگ‌های صفراوی به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند:

 

**سنگ‌های کلسترولی:

معمولا رنگی بین زرد و سبز دارند و از جنس کلسترول سفت شده هستند

**سنگ‌های رنگدانه‌ای:

به لحاظ ظاهری تیره رنگ هستند و از بیلی‌روبین تشکیل شدند.

 

**سنگ کیسه صفرا بسیاری اوقات هیچ علامتی ندارد و به درمان نیز نیاز ندارد.

**سنگ کیسه صفرای علامت‌دار ممکن است موجب کوله‌سیستیت شود. علائم بیماری به صورت کولیک صفراوی (درد به مدت ساعت‌ها در ربع فوقانی راست شکم که به پشت و شانه راست انتشار دارد) گاه همراه با تهوّع و استفراغ است.

**گاهی درد به دنبال مصرف غذای چرب می‌باشد. ممکن است فرد سال‌ها سنگ کیسه صفرا داشته باشد ولی وارد مرحله حاد نشود.

**تنها ۲۵ درصد افراد دارای سنگ کیسه صفرا به کله سیستیت مبتلا می شوند.

**لاپاروسکوپی بهترین روش برای جراحی سنگ کیسه صفرا است.

**سنگ صفرا  می‌تواند به کوچکی یک دانه ریز ماسه یا بزرگی یک توپ گلف باشد. در کیسه صفرا امکان شکل گرفتن یک سنگ بزرگ یا صدها سنگ کوچک و همین‌طور هر دوی آن‌ها وجود دارد
وقتی که این سنگ، مجاری صفراوی را مسدود می‌کند، به طور ناگهانی درد در سمت راست و  بالای شکم بروز پیدا می‌کند که به آن «حمله کیسه صفرا» یا «حملات صفراوی» گفته می‌شود.
دستگاه صفراوی

دستگاه صفراوی

دستگاه صفراوی چیست؟

دستگاه صفراوی از کیسه صفرا و صفرا  و مجاری تشکیل شده و با ترشح صفرا یا زردآب به هضم غذاکمک می‌کند. کیسه صفرا عضو کوچک و گلابی شکلی است که صفرا در آن ذخیره می‌شود. این کیسه در قسمت بالای شکم در زیر کبد قرار دارد.

دستگاه صفراوی از مجاری کبدی، مجاری صفراوی مشترک و مجرای سیستیک کیسه صفرا تشکیل شده است. مجاری صفراوی مواد زائد و مایعات گوارشی را از کبد و لوزالمعده به اثنی عشر انتقال می‌دهد.

 

 علائم دیگر عبارتند از:

*درد در سمت راست بدن، درست زیر دنده

*درد پشت بین استخوان های شانه

*درد در شانه سمت راستی

*حالت تهوع

*استفراغ

*عرق کردن

*بی قراری

*درد شکم

* آروغ زدن

*اسهال

* سوء هاضمه

دستگاه صفراوی

دستگاه صفراوی

عوارض سنگ کیسه صفرا چیست؟

*التهاب کیسه صفرا.

*آسیب شدید یا عفونت کیسه صفرا، مجاری صفراوی یا کبد.

*پانکراتیت ناشی از سنگ صفرا که به دلیل انسداد کیسه صفرا رخ می‌دهد

 

درمان های موجود برای این مورد چیست؟

جراحی:

یکی از معالجات معروف شامل جراحی است. جراحی معروف Cholecystectomy (برداشتن کیسه صفرا) است که بیشتر شامل جراحی لاپاراسکوپی و کوله سیستکتومی باز است.

داروها:

بیمارانی که نمی توانند تحت عمل جراحی قرار بگیرند می توانند از داروهایی مانند اورسودیول و شنودیول نیز استفاده کنند. اما برداشتن سنگ از مثانه ممکن است ماهها یا سالها طول بکشد.

درمان سنگ کیسه صقرا

درمان سنگ کیسه صقرا

 

 

برای درمان سنگ کیسه صفرا در طب سنتی:

روش‌ها و درمان‌های مختلفی وجود دارد که این درمان‌ها کنار پرهیزات ضروری برای این دسته از بیماران می‌تواند بدون عمل جراحی، منجر به از بین رفتن سنگ کیسه صفرا شود.

**مصرف روزانه “یک لیوان آب سیب طبیعی مخلوط ‌شده با دو تا سه قاشق غذاخوری روغن زیتون” می‌تواند کمک شایانی به درمان سنگ کیسه صفرا داشته باشد همچنین مصرف روزانه “سرکه‌انگبین طبی” (جوشانده سرکه طبیعی انگور، عرق نعنا با عسل) نیز برای درمان مفید است.

**ترکیب آب و سرکه سیب هم می‌تواند کیسه صفرا را تمیز و به دفع سنگ ها کمک کند. البته افراد مبتلا به دیابت، زخم معده و هیپوگلیسمی باید در مصرف این آبمیوه ها بیشتر مراقب باشند.

**جوشانده گیاه قاصدک برای درمان مشکلات صفرا و کبد گزینه گیاهی بسیار مناسبی است؛ نوشیدن عصاره و جوشانده گیاه قاصدک به دفع سنگ صفرا کمک می‌کند.

**از گیاه خار شیری یا خار مریم برای سم‌زدایی کبد، کلیه، مثانه و کیسه صفرا استفاده می‌شود. اگر مشکل سنگ صفرا دارید، از جوشانده این گیاه به صورت روزانه استفاده کنید.

lybrate.com

ویروس کرونا

ویروس کرونا چیست/ 5 ماندگارترین علایم کرونا که باید جدی بگیرید

چرا بارداری باعث چاقی میشود

عوارض بارداری / 6 عارضه بارداری که باید مراقب آن باشید!

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا