سلامت کلیه / 8غذای مفید برای کلیه

سه‌شنبه 12 مهر 1401 سلامت
سلامت کلیه

سلامت کلیه

سلامت کلیه کُلیه یا گرده ( هر انسان سالم دو کلیه دارد که هر یک در یکطرف ستون مهره ها و زیر دنده های تحتانی واقع شده اند.)   کلیه یکی از اندام‌های داخلی بدن ما  انسان و بعضی از جانداران است.

کار کلیه تصفیه خون و رفع مواد زائد ودفع متابولیت‌های بدن است. اگر عملکرد کلیه ها کم شود  ودرست کار نکند انسان نیاز به دیالیز پیدا می‌کنند.

کلیه نقش مهمی در حفظ تعادل سالم بین مایعات بدن دارند.کلیه ها باتمیز کردن مواد شیمیایی مضر و خارج کردن سموم از بدن وبرداشت مواد زائد از خون و بازگرداندن خون تصفیه شده به بدن  از مهمترین کار های کلیه می باشد. ،

بنابراین ، عملکرد صحیح کلیه برای اطمینان از سلامت امری حیاتی است. در بعضی مواقع شرایط بیماری یا عادات ناسالم در زندگی (مانند رژیم غذایی ناسالم  مانن قست فود ونوشابه ها و…،مصرف بی رویه الکل ، عدم نوشیدن آب کافی ، سرکوب مرتباً دفع ادرار) می تواند اثرات مخرب و تهدید کننده ای بر کلیه ها داشته باشد.

 

چند نکته برای سلامت کلیه

بدن کاملاً هیدراته یعنی( یعنی رساندن آب کافی به سلول‌های بدن) عملکرد کلیه ها را چندین برابر افزایش می دهد.

بعضی از غذاها برای کلیه مفید و مصرف برخی غذاها در بیماران کلیوی مضر هست و باید از خوردن آنها پرهیز کنند.در ادامه به چند نکته توجه کنید

باید در طول روز آب بنوشید.

مصرف روزانه سدیم خود را به کمتر از 2300 میلی گرم محدود کنید.

از غذاهای فرآوری شده خودداری کنید زیرا حاوی مواد نگهدارنده و مقادیر زیادی نمک هستند.برخی غذاهای فرآوری شده  عبارتند از پیتزا، نودل های فوری و وعده های غذایی طراحی شده برای پخت در مایکروویو.

مصرف پروتئین های حیوانی ، غذاهای غنی از فسفر ، لبنیات ، نوشیدنی های کافئین دار و نوشیدنی ها نیز باید در حد متوسط باشد زیرا این غذاها می توانند التهاب کلیه ها و همچنین تشکیل سنگ کلیه را تحریک کنند. بهتر است از مصرف غذاهای غنی از LDL یا کلسترول بد خودداری کنید.

 

 غذاهایی که برای کلیه  مفید هستند

غذاهایی که برای کلیه  مفید هستند

وظایف اصلی کلیه چیست؟

1-کلیه ها آب بدن را تنظیم می کنند

2-کلیه ها مواد زائد را برداشت می کنند

3- کلیه ها هورمون می سازند

4-تنظیم فشار شریانی

5-تنظیم تعادل اسید و باز

6-تنظیم تولید گویچه‌های سرخ

7-ساخت گلوکز

 

 غذاهایی که برای کلیه  مفید هستند

غذاهایی که برای کلیه  مفید هستند

علائم بیماری کلیوی چیست؟

۱-خستگی

۲-فشاری خون بالا

۳-ورم  دست یا پا وچشم ها

۴-دفع ادرار تیره-خونی- یا رنگ چای

۵-شب ادراری(بیشتر از یک بار در موقع خواب)

۶-کاهش اشتها(کاهش وزن و لاغری شدید)

۷-تنگی نفس

۸-تورم مچ پا

علائم بیماری کلیوی

علائم بیماری کلیوی

غذاهایی که برای کلیه  مفید هستند!

معروف است که برخی از غذاها برای سالم نگه داشتن کلیه و عاری از بیماری معجزه می کنند. در این مطلب ، ما در مورد برخی از غذاها بحث خواهیم کرد که در واقع برای سلامتی کلیه یک نعمت است و باید بخشی از رژیم غذایی ما باشد. غذاهای سالم برای کلیه ها صفر کردن از نوع مناسب مواد غذایی می تواند تا حد زیادی کمک کند تا بیماری های مختلف کلیه را از بین ببرد و از عملکرد مطلوب کلیه اطمینان حاصل کند.

 

فلفل دلمه ای قرمز:

فلفل دلمه قرمز سرشار و مملو از ویتامین ها (A ، B6 ، C ، اسید فولیک) ، فیبر و لیکوپن (آنتی اکسیدانی که فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارد) ، فلفل دلمه ای قرمز می تواند برای کلیه ها مفید باشد.پس حتما در ژیم غذایی خود از فلفل دلمخ استفاده کنید.

 

سیر:

سیربرای بدن بسیار مفید هست  دارای خواص ضد التهابی ، ضد لخته شدن و آنتی اکسیدان است که همه آنها برای حفظ سلامت کلیه ضروری هستند.

 

پیاز:

پیاز دارای خواص شگفت انگیز زیادی  است ،پیاز سرشار از فلاونوئیدها ، کروم و کوئرستین است و یک انتخاب مناسب و سالم برای کلیه است.

غذایی سالم و مفید برای کلیه

غذایی سالم و مفید برای کلیه

گل کلم:

گل کلم به دلیل فیبر بالا ، ویتامین C و محتوای فولات شناخته شده است و به سلامت کلیه کمک می کند.

 

توت:

توت ها ، به ویژه توت فرنگی ، بلوبری ، تمشک ، همه غنی از ویتامین C ، فولات ، منگنز ، آنتی اکسیدان ها و فیبرها هستند و برای کلیه بسیار مفید هستند. زغال اخته به همان اندازه سالم است و بسیاری از عفونت های دستگاه ادراری و کلیه را از بین می برد.

 

امگا 3:

ماهی هایی که منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب امگا 3 هستند ، کلیه دوستانه قلمداد می شوند و باید بخشی از رژیم شما باشند.

 

سیب:

سیب (سرشار از فیبر و دارای خواص ضد التهابی) سیب سرشار از فیبر است که به جذب سموم کمک می کند، از این رو، مصرف آن می تواند به کاهش بار کاری کلیه ها کمک کند. همچنین، سیب ممکن است سطوح التهاب در بدن را کاهش دهد و به بهبود فعالیت دستگاه گوارش کمک کند.

 

آناناس:

آناناس جایگزینی شیرین و کم پتاسیم برای افرادی است که مشکلات کلیه دارند. به علاوه، آناناس غنی از فیبر، ویتامین B، منگنز و برملائین است که آنزیمیست که به کاهش التهاب کمک می کند.

 

دیگر غذاهایی که برای کلیه  مفید

گنجاندن گیلاس (سرشار از آنتی اکسیدان و مواد شیمیایی شیمیایی)

روغن زیتون (غنی از اسید اولئیک و آنتی اکسیدان ها)

سفیده تخم مرغ( دارای مقدار کمی فسفر و کلسترول است اما مقدار زیادی پروتئین با کیفیت بالا دارد)

انگور قرمز(میزان ویتامین C بالایی دارد و حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها است)

رژیم غذایی سالم گزینه مناسبی برای سلامت کلیه هایتان است.از آنجایی که التهاب می تواند موجب بیماری کلیوی شود، افزودن زنجبیل به رژیم غذایی روزانه می تواند اقدامی موثر برای مقابله با این شرایط باشد.

سلامت کلیه

سلامت کلیه

 

مسواک زدن

10 حقیقت در مورد مسواک زدن

کنترل فشار خون بالا

11 ماده غذایی که به کنترل فشار خون بالا کمک می کند

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا