سلامت/نکاتی برای سالم ماندن هنگام کار در شیفت شب

یکشنبه 17 مهر 1401 سلامت

چگونه در شیفت شب سالم بمانیم

سلامت:بسیاری از مشاغل روز به روز در حال رشد هستند و برخی از آنها کارفرمایان را ملزم به کار شبانه می کنند.

شیفت های شب بیشتر در زمینه های پزشکی مانند مراقبت از بیمار یا عملیات اورژانسی و در صنعت خدمات امنیتی مورد نیاز است. بسیاری از افراد به دلایل مختلف از جمله برای تحقق رویاهای خود و کسب درآمد پایدار خوب موافقت می کنند که شب کار کنند.

انسان روزانه است، یعنی شب می خوابد و روز کار می کند. بنابراین، فقط می توانید تصور کنید که شیفت های شب چه عوارضی بر سلامت انسان دارد

همیشه مهم است که سلامت و تندرستی خود را در اولویت قرار دهید. در اینجا چند نکته وجود دارد که می تواند به شما در مراقبت از سلامتی خود کمک کند اگر یک کارگر شیفت شب هستید.

 

اختلال خواب در انتظار شیفت کاران

1. از یک برنامه زمانی مناسب پیروی کنید

بدن برای خواب شبانه طراحی شده است. تغییر ناگهانی الگوی خواب ممکن است بر بدن شما تأثیر بگذارد. با این وجود، اگر یک برنامه خواب و کار مناسب تنظیم و دنبال کنید، بدن شما می تواند با ساعات جدید سازگار شود.

در طول روز قبل از رفتن به محل کار در شب به درستی بخوابید تا شما را برای ساعات کاری طولانی آماده کند. همچنین می‌توانید در شیفت شب چرت بزنید تا عملکرد بهتری داشته باشید و خستگی بعد از کار را کاهش دهید.

 

2. مراقب مصرف کافئین خود باشید

هنگام کار در شیفت شب از مصرف بیش از حد کافئین خودداری کنید

کافئین می تواند انرژی ایجاد کند و شما را هوشیار نگه دارد. افرادی که مجبورند شب کار کنند می توانند برای بهبود هوشیاری نوشیدن قهوه و چای را امتحان کنند.

اما به یاد داشته باشید که همیشه در حد اعتدال بنوشید، نه بیشتر از یک فنجان در هر بار و نه بیشتر از دو فنجان در کل مدت شیفت.

نوشیدن بیش از حد قهوه یا چای در محل کار، می تواند باعث کم آبی بدن و ایجاد مشکل در خواب بعد از کار شود.

 

3. از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید

داشتن رژیم غذایی سرشار از چربی ترانس و قند می تواند باعث افزایش خواب آلودگی شود. بنابراین، چنین رژیم غذایی برای کارگران شیفت شب مناسب نیست.

یک رژیم غذایی ناسالم همچنین می تواند باعث ناراحتی معده شود که می تواند کار فرد را مختل کند.

قبل از شیفت شب، یک وعده غذایی سالم و متعادل مصرف کنید. میان وعده‌های مغذی کوچکی مانند میوه‌ها، سالاد سبزیجات، آجیل و دانه‌ها را در زمان‌هایی که احساس گرسنگی می‌کنید در ساعات کاری خود مصرف کنید.

برای صرفه جویی در زمان و انرژی، می توانید با تهیه یک نمودار رژیم غذایی سالم که تمام جنبه های تغذیه ای یک رژیم غذایی متعادل را پوشش می دهد، وعده های غذایی خود را از قبل برنامه ریزی کنید. تحقیقات نشان داده است که شیوه‌های غذایی سالم، همراه با سایر مداخلات سبک زندگی، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را در نوبت‌کاران کاهش دهد.

 

4. مقدار زیادی آب بنوشید

در شیفت شب آب کافی بنوشید تا سالم بمانید

هیدراته ماندن کلید یک زندگی سالم است. برای هوشیاری، بیدار ماندن و احساس انرژی، از مصرف مایعات مناسب در طول شیفت شب خود اطمینان حاصل کنید. وقتی آب فراوان می نوشید بدن شما احساس تناسب اندام و فوق العاده سالم می کند.

 

5. به طور منظم ورزش کنید

این را هزاران بار قبلا شنیده اید اما ورزش منظم می تواند برای سلامتی شما معجزه کند. ورزش روزانه نه تنها برای سلامت جسمی بلکه برای سلامت روحی نیز ضروری است. علاوه بر این، فعالیت بدنی به شما احساس انرژی می دهد و عملکرد را در ساعات کاری بهبود می بخشد.

اگر نمی توانید زمانی را برای رفتن به باشگاه پیدا کنید، می توانید هر روز حداقل به مدت 15 دقیقه دویدن را امتحان کنید. پیاده روی، شنا یا ورزش کردن با دوستان نیز بسیار خوب است.

مطالعات همچنین نشان می دهد که ورزش مختصر در کاهش خطر بیماری های مزمن مرتبط با شیفت شب بسیار عالی است.

6. از نوشیدن الکل خودداری کنید

یک مطالعه نشان داده است که افرادی که در شیفت شب کار می کنند از کیفیت خواب پایین رنج می برند و نسبت به کارگران روزانه الکل بیشتری مصرف می کنند و آنها را در معرض خطر اختلال سوء مصرف الکل قرار می دهد.

باید از مصرف زیاد الکل خودداری کنید. خواب REM شما را مختل می کند و باعث می شود حتی پس از ساعت های طولانی خوابیدن احساس شادابی نداشته باشید.

خواب آلودگی بیش از حد در کارگران شیفت شب نیز ممکن است باعث افزایش مصرف کلی الکل آنها شود.

 

7. با افراد اطراف خود هماهنگ شوید

هنگام کار در شیفت شب، اطرافیان خود را هماهنگ کنید

افرادی که در شیفت شب کار می کنند معمولا زمان کمتری را با خانواده و دوستان خود می گذرانند زیرا بیشتر فعالیت های اجتماعی در عصر انجام می شود. باید مطمئن شوید که دوستان، خانواده و دیگرانی که به آنها اهمیت می دهید در برنامه کاری و برنامه های شما به روز شده اند.

این به آنها کمک می کند تا وعده های غذایی و سایر فعالیت های خود را در مورد کار شما برنامه ریزی کنند تا بتوانید به آنها بپیوندید. این به شما امکان می دهد تعادل بین کار و زندگی را حفظ کنید.

 

8. هر زمان که می توانید چرت بزنید

به آنها می گویند چرت های قدرتی! تحقیقات نشان داده است که چرت زدن در شیفت های شب می تواند مفید باشد، به ویژه برای کارکنان پزشکی زیرا خواب آلودگی را کاهش می دهد.

اگر در طول استراحت خود برای یک چرت سریع 20 دقیقه ای زمانی پیدا کردید، از آن بهره ببرید. این کار شما را برای بقیه شیفت شب هوشیار، بیدار و متمرکز نگه می دارد. چرت های خود را طوری برنامه ریزی کنید که مانع کار شما نشوند.

 

9. مراقبت از خود را تمرین کنید

شیفت های شب تاثیر منفی بر سلامت روانی شما دارد. انجام فعالیت هایی که به ارتقای سلامت روان کمک می کند در چنین مواردی مفید خواهد بود.

مدتی را به مدیتیشن، یوگا و سایر هنرهای درمانی اختصاص دهید که به شما کمک می کند احساس خوبی داشته باشید و آرام باشید.

تحقیقات نشان داده است که یوگا می تواند برای کاهش استرس ناشی از کار در شب توسط پرستاران مفید باشد. از یوگای ترمیمی می توان برای اطمینان از تناسب ذهنی و ثبات شما در طول شیفت شب استفاده کرد.

 

10. طراحی اتاق خواب

هنگام تلاش برای خوابیدن در طول روز، محیطی مناسب در اطراف خود ایجاد کنید

محیطی را در اطراف خود ایجاد کنید که خواب خوب و آرام را در شب به ارمغان می آورد. بر اساس مطالعات، محیطی به این شکل، کیفیت خواب شما را بهبود می بخشد و همچنین به شما اطمینان می دهد که سریع به خواب می روید.

بنابراین، هنگامی که آماده خواب هستید، پرده ها را ببندید و پرده را بکشید تا از هرگونه جریان نور خورشید از پنجره ها جلوگیری کنید. زمان زیادی را صرف استفاده از تلفن یا تماشای تلویزیون نکنید.

چندین مطالعه نشان داده اند که انتشار نور آبی از تلفن ها و سایر دستگاه ها ممکن است خواب را تحت تأثیر قرار دهد و با آن تداخل کند.

 

اثرات شیفت شب کار بر سلامتی

 

افزایش خواب آلودگی و خواب آلودگی
مشکلات گوارشی
افزایش خطر افزایش وزن
عدم تمرکز
سطوح انرژی پایین
کیفیت پایین خواب
افسردگی
نوسانات خلقی مکرر

 

کاکل ذرت

کاکل ذرت/7 مزایا شگفت انگیز کاکل ذرت

 کاهش چربی شکم

 کاهش چربی شکم/10غذای سالم که به سوزاندن چربی شکم کمک می کند

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا