سلامت دندان با 12 ویتامین

دوشنبه 25 بهمن 1400 سلامت
سلامت دندان

سلامت دهان و دندان یکی از مهمترین ارکان سلامت انسان است در صورت بروز هرگونه مشکلی برای دندان ها کل بدن به دردسر می افتد از جویدن غذا تا سلامت گوارش و جذب مواد مفید در سیستم گوارش به سلامت دندان مربوط است .

شاید هر وقت حرف از سلامت دندان به میان می آید بلافاصله کلسیم به  ذهنتان بیاید اما به جز کلسیم مواد معدنی و ویتامین های دیگری نیز هست که در سلامت دندان ها نقش بسزایی دارد و کمبود هر کدام از آنها در بدن منجز به آسیب دیدگی در بافت دندان ها میگردد.

مجله سلامت دایان در زیر  لیستی  از این ویتامین ها و مواد معدنی به  همراه تاثیر آنها در سلامت دندان گرد آورده است .

ویتامین های ضروری برای سلامت دندان و دهان

ویتامین A:

ویتامین A  اکثرا” با بینایی و سلامت چشم ها  در ارتباط است ،اما علاوه بر آن برای تولید مقدار زیادی بزاق که غشای مخاطی سالم را حفظ می کند ، ضروری است. کاهش بزاق استعداد پوسیدگی و بیماری لثه را افزایش می دهد و همچنین بوی بد دهان را افزایش می دهد.

 

ویتامین D:

در اهمیت ویتامین دی برای تقویت استخوان ها و دندان ها شکی نیست این ماده ویتامین مفید برای جذب بهتر کلسیم و تقویت استخوان فک ، و ستخوان مورد نیاز است.

 

ویتامین C:

لثه ها دارای فیبرهای بافت همبند هستند که به اتصال دندان به استخوان فک کمک می کنند. برای استحکام خوب بافت همبند ، ویتامین C مهم است. بنابراین ، کمبود ویتامین C می تواند در موارد شدید منجر به تحرک دندان و حتی از بین رفتن دندان شود.

 

کمپلکس ویتامین B:

افراد زیادی هستند که برای رفع زخم های دهان به مولتی ویتامین ها روی می آورده اند. نیاسین و ریبوفلاوین به ویژه برای سلامت مطلوب مخاط و کاهش التهاب ضروری هستند.

 

ویتامین K:

این ویتامین مفید برای سلامت استخوان ها نیز  به بهبود روند بهبودی بدن کمک می کند ،اثر  موادی را که باعث تجزیه استخوان کم کرده ،و  باعث تقویت استخوان و کاهش اختلالات خونریزی می شود.

 

خاصیت های بیشمار ویتامین K

کلسیم:

وجود کلسیم در بدن از مینای دندان محافظت کرده و  به قویتر  شدن استخوان فک کمک می کند  ، کلسیم برای تشکیل کامل دندان بسیار مهم است. کمبود کلسیم می تواند منجر به ایجاد دندان های هیپوپلاستیک شود که بیشتر مستعد خرد شدن و پوسیدگی هستند.

پتاسیم:

پتاسیم نیز از دیگر مواد معدنی مفید برای بدن است و برای بهبود تراکم مواد معدنی استخوان مورد نیاز است. این ماده همچنین با منیزیم کار می کند و از اسیدی شدن خون جلوگیری می کند. خون اسیدی می تواند کلسیم دندان ها و استخوان ها را بیرون بکشد.

فلوراید:

ثابت شده است که داروی جادویی ضد پوسیدگی دندان ها فلوراید  است ، این ماده مفید میزان پوسیدگی دندان را کاهش می دهد. ژل های حاوی فلوراید برای کودکان برای استفاده مجدد از مینای دندان که ممکن است دارای پوسیدگی اولیه باشد استفاده می شود.

فسفر:

وجود فسفر در بدن از کلسیم و پتاسیم در تشکیل استخوان پشتیبانی می کند.

آهن:

آهن موجود در خون انسان برای متعادل  نگه داشتن تعداد گلبول های قرمز خون در سطح مناسب و مبارزه با عفونت ها لازم است.

ید:

این ماده معدنی کمیاب برای جذب کلسیم و پتاسیم لازم برای تشکیل دندان لازم است.

روی:

ماده معدنی روی به طور طبیعی در بزاق یافت می شود ، با تشکیل پلاک و عفونت های بعدی مقابله می کند.

برای عملکرد مطلوب دندان ، اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی شما دارای این ویتامین ها و مکمل های ضروری است.

 

 

مراحل سرطان سینه

۵ مراحل سرطان سینه و روش‌های درمان آن

فواید گلاب برای پوست

خواص گلاب/آیا گلاب داروی کرونا است؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا