سرما درمانی ؛ حمام آب سردو فواید آن

دوشنبه، ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ سلامت

سرما درمانی یا حمام آب سرد  

فواید دوش آب سرد برای بدن بی‌شمار است؛ از چربی‌سوزی گرفته تا بهبود افسردگی، کمک به سلامت پوست و قسمت‌های مختلف بدن. بنابراین جایگزین کردن دوش آب سرد به‌جای دوش آب گر‌م، می‌تواند مزایا و فواید شگفت‌انگیزی برای بدن شما داشته باشد.

شاید از تصور دوش گرفتن با آب سرد، احساس خوبی نداشته باشید؛ به خصوص اگر جزو آن دسته از افرادی باشید که برای حمام رفتن مقاوت می‌کنند و دیگران آنها را به زور زیر دوش آب می‌برند و آب سرد را باز می‌کنند. شاید تعجب کنید که همین آب سرد که ناخوشایند به‌نظر می‌رسد، برای سلامتی شما بسیار مفید است. این نوع دوش‌گرفتن را «دوش جیمز باند» یا «دوش اسکاتلندی» می‌نامند. کم‌کردن دمای آب بعد از شستن بدن و دوش آب سرد، فواید زیادی برای پوست و بدن دارد

 افزایش هوشیاری

دوش آب سرد در صبح‌ و احساس سرمای آب روی بدن در زیر دوش، شاید بیش از اینکه تسکین‌دهنده باشد، ترسناک به‌نظر برسد. بااین‌حال، تنفس عمیق، در پاسخ به شوک وارد شده به بدن و برای کمک به گرم نگه‌داشتن بدن، باعث می‌شود که دریافت اکسیژن کلی بدن، افزایش پیدا کند. به این ترتیب، ضربان قلب نیز افزایش می‌یابد و خون زیادی در سراسر بدن جریان می‌یابد. این کار، انرژی لازم برای روز را تأمین می‌کند.

 

بهبود وضعیت پوست و مو

وقتی صحبت از پوست و مو باشد، یکی از طبیعی‌ترین روش‌ها برای حفظ ظاهر آنها، دوش آب سرد است. آب داغ، پوست را خشک می‌کند، بنابراین برای بستن منافذ پوست، بهتر است دوش آب سرد را جایگزین کنید. این کار، از مسدودشدن منافذ پوست جلوگیری می‌کند. آب سرد با بستن منافذ پوست صورت و پوست سر، راه را بر آلودگی‌ها می‌بندد.

دفع سموم بدن

آب گرم باعث می شود تا خون به سمت پوست حرکت کند، در حالی که آب سرد بر خلاف آن را ایجاد می کند، یعنی وقتی با آب سرد دوش می گیرید، خون برای گرم نگه داشتن اندام های بدن، به سمت آن ها هجوم می برد. این اتفاق گردش خون را افزایش می دهد و سموم را از بدن دفع می کند. همچنین ضمن تقویت رگ ها (شریان ها) با ایجاد گردش خون سالم، از بروز فشار خون بالا جلوگیری می کند.

 

حمام آب سرد

  • دوش آب سرد چیست؟

دوش آب سرد یعنی حمام کردن با آبی که دمای آن زیر ۲۱ درجه سانتی گراد باشد.آب درمانی یا هیدروتراپی، قرن هاست برای بالا بردن توان بدن در مقابله با شرایط سخت استفاده می شود که یکی از نتایج آن می تواند مقاوم تر شدن بدن در برابر استرس باشد.یک دوش انفجاری آب سرد ممکن است برای بدن مفید باشد، ولی به لرزیدن زیر آن می ارزد؟ در حال حاضر روشهای زیادی برای زیبایی وجود دارد، این یکی ممکن است مثل یک تکه کیک دلچسب باشد:  آب سرد در ابتدا به انقباض رگهای خونی پوستتان کمک کرده و به طور موقت منافذ پوستی را بسته و قرمزی و پف آن را کاهش میدهد. علاوه بر آن دمای سرد آب گردش خون را افزایش داده که میتواند موجب درخشان تر شدن پوست صورت شود.همچنین یک دوش آب سرد روحیه را تقویت میکند، ولی شواهد کمی برای اثبات این مورد وجود دارد. نتایج یک تحقیق که در مجله بین المللی سلامت منشر شده است و بر روی تمرینات شنای زمستانی که در فنلاند بسیار مشهور است، انجام شده است، نشان میدهد که شنای منظم در عمق آب سرد  ممکن است در بهبود انرژی و سلامت کلی بدن موثر باشد.

در تحقیقی که سال ۲۰۰۷ در فرضیه ی پزشکی منتشر ش، متوجه شدند دوش آب سرد ۲ – ۳ دقیقه ای ممکن است به از بین رفتن علایم افسردگی کمک کند، البته محققان اشاره کردند که مطالعات گسترده تری در این زمینه نیاز است.

تعدادی از تحقیقات جدید نشان میدهد که، هوای سرد ممکن است باعث تحریک چربی قهوه ای شود، یک نوع چربی که کالری بیشتری میسوزاند. در یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۴ ، مردانی که در معرض هوای سرد محیط قرار گرفته بودند، افزایش حجم چربی قهوه ای و فعالیت متابولیک بالاتری برای سوزاندن چربی داشتند. ولی باز هم باید بگوییم که تحقیقات کافی برای این که نشان دهد دوش آب سرد منجر به کاهش وزن میشود، انجام نشده است.

 

حمام آب سرد

اولین منفعت واقعی شما از این صحبت ها در اجتناب از دوش آب داغ است. آب داغ ممکن است احساس خوبی را به شما بدهد، ولی اثرات زیادی روی پوست و موی شما میگذارد. دکتر لنس براون  یکی از متخصصین پوست نیویورک، توضیح می دهد: آب داغ بعضی از چربی های طبیعی و محافظت کننده از پوست شما را پاک می کند. که باعث احساس خشکی پوست و احساس خارش و تشدید بیماری های پوستی از قبیل اگزما میشود. این مسئله به خصوص در طول زمستان که هوای سرد بیرون و هوای خشک و گرم داخل، به طور طبیعی باعث خشکی بیشتر پوست می شود، مشکل ساز است.

نیازی نیست مدت زمان زیادی در سرما بمانید تا منافع آن را روی پوست و موی خود ببینید. یک دوش آب سرد کوتاه، حداقل ۱۰ ثانیه ای در آخر حمام هم برای شما مفید است.

اگر قادر به انجام این کار نیستید، در این مورد احساس گناه نکنید . دکتر براون پیشنهاد میدهد که، یک دوش ۱۰ دقیقه ای کوتاه با آب ولرم کمی مایل به سرد بگیرید. با یک صابون بدون عطر ملایم خود را شسته و با حوله بدنتان را خشک کرده و از یک مرطوب کننده روی پوستتان که هنوز نم دارد، استفاده کنید و از درخشش آن لذت ببرید.

کاترین هپبورن»، بازیگر هالیوود، یکی از طرفداران دوش آب سرد بود. به گزارش نیویورک تایمز، او بعد از توصیه‌ی دکتر «توماس نوروال هپبورن»، اورولوژیست و پیشرو در بهداشت عمومی، دوش‌گرفتن روزانه با آب سرد را آغاز کرد. این بازیگر در دوران کودکی و همه‌ی سال‌های بعدی زندگی، دوش آب سرد را رها نکرد و دیگران را نیز به این کار توصیه می‌کرد و همواره سطح انرژی بالایی داشت.

بیماری واریس

بیماری واریس /علائم ,تشخیص و درمان واریس پا

بیماری پوکی استخوان

پوکی استخوان چیست/روش های مقابله با پوکی استخوان

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا