سبزی پلوی دامغانی با طعمی متفاوت /غذای سنتی سمنان

سه‌شنبه 8 مهر 1399 آشپزی

سبزی پلوی دامغانی

در رژیم غذایی سنتی ایرانی، برنج یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه‌ی مصرفی است که در سطح وسیع و قابل توجهی کشت و به مردم عرضه می‌شود. این ماده‌ی غذایی ارزشمند خواص ویژه‌ای دارد که می‌توان به تثبیت قند خون، تامین ویتامین B، بهبود اثرات ناشی از بیماری فشار خون، مفید برای بیماری‌های قلبی و اسهال خونی و یکی از بهترین مواد در مرتفع کردن مشکلات پوستی اشاره کرد. بسیاری از متخصصان تغذیه و سلامتی مصرف برنج را به صورت کته نسبت به سایر روش‌های تهیه‌ی آن، توصیه می‌کنند. سبزی‌پلوی دامغان یکی از غذاهای بومی و سنتی استان سمنان است که آشپزها و بانوان هنرمند این خطه با استفاده از موادی همچون برنج، سبزی‌پلویی، بادمجان، روغن حیوانی، کره، دارچین، سماق (در صورت تمایل می‌توان از گرد غوره استفاده کرد)، نمک، فلفل، زعفران و کدوحلوایی آن را طبخ می‌کنند.قبلا  در بخش اشپزی دایان  ته چین گوشت  گرمسار را آموزش دادیم و در این بخش با روش پخت سبزی پلوی دامغانی با ما همراه باشید

مواد لازم برای تهیه سبزی پلوی دامغانی

بادنجان  4 عدد
نمک به مقدار لازم
روغن مایع به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی  2 قاشق سوپ خوری
گوجه فرنگی   5 عدد
گوشتِ چرخ کرده  200 گرم
پیاز داغ یک چهارم پیمانه
زردچوبه 1 قاشق چای خوری
برنج  3 پیمانه
سبزی   150 گرم
پودر دارچین  1 قاشق چای خوری
پودر هل  1/4 قاشق چای خوری
کره 1/2 پیمانه

سبزی شامل: تره، جعفری و شبت، جمعاً 120 گرم و سیر تازه 30 گرم است.

سبزی پلوی دامغانی

 

 طرز تهیه سبزی پلوی دامغانی

1. بادنجان ها  حلقه حلقه شده را به کمی نمک آغشته کرده، به مدت 30 دقیقه در آبکش قرار دهید تا تلخی آن ها گرفته شود، سپس آن ها را بشویید و با پارچه ای تمیز کاملاً خشک کرده، درتابه ای حاوی روغن سرخ کنید. پس از سرخ شدن، روی حوله کاغذی قرار دهید تاروغن اضافی آن ها گرفته شود.

2. دراین فاصله، رب گوجه فرنگی را در تابه ای جداگانه حاوی روغن و روی حرارت ملایم تفت دهید تا تغییر رنگ دهد. گوجه فرنگی را رنده کرده و  در تابه ای دیگر ریخته، روی حرارت ملایم قرار دهید تا آبِ آن کمی کشیده شود. کمی روغن به آن اضافه کرده و تفت دهید؛ سپس به تابه حاوی رب گوجه فرنگی اضافه و مخلوط کنید.

4. گوشتِ چرخ کرده را در تابه ای حاوی کمی روغن تفت دهید، سپس پیازداغ، زردچوبه، بادنجان های سرخ شده و سس گوجه فرنگی را با آن مخلوط کنید و از روی حرارت بردارید.

5.  برنج  از قبل خیس شده  را به مدت 10 تا 12 دقیقه داخل قابلمه ای حاوی آب جوش، روی حرارت زیاد بریزید تا آماده شود، سپس آبکش کنید.

6. در قابلمه ای حاوی روغن مقداری برنج ریخته، سپس مقداری مایه آماده شده، سبزی، دارچین و هل روی برنج بریزید. به همین ترتیب مایه آماده، ادویه ها و سبزی را لابه لای برنج بریزید و روی آن را با برنج سفید بپوشانید. درِ ظرف را بگذارید و حرارت را زیاد کنید تا بخار برنج بلند شود.

7. کره را با 3 قاشق سوپ خوری روغن مایع روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. زمانی که بخار برنج بلند شد، روغنِ داغ را روی آن ریخته و درِ ظرف را بگذارید تا برنج روی حرارت ملایم، به مدت 30 دقیقه دم بکشد، سپس سبزی پلو را در ظرف موردنظر بکشید و سرو کنید.

نکته  

متوان برنج و سبزی و ادویه را با هم دم داد و هنگام سرو با مواد میانی که کامل پخته تزیین کنید

طرز تهیه مربای گلابی خوشمزه و متفاوت

کیک اسفنجی ساده بدون فر +طرز تهیه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا