زندگی کودکان بعد از طلاق

یکشنبه 4 خرداد 1399 موفقیت
زندگی کودکان بعد از طلاق

برای خانواده هایی که به هیچ روشی نمی توانند زندگی مشترکشان را حفظ و ادامه دهند شاید طلاق گرفتن بهترین انتخاب باشد ولی وقتی طلاق اتفاق می افتد هیچ تضمینی برای آسیب ندیدن کودک در این بحران وجود ندارد. کودکان طلاق شرایطی بحرانی را تجربه می کندبسته به سن و سال و شرایط روانی ، آسیب هایی هم می بیند. .گاهی کودکان زمان جدایی والدینشان دچار افسردگی ‎می شود این اتفاق بیشتر زمانی می افتد که کودک وابستگی زیادی به یکی از والدین داشته باشد و مجبور شود به دلیل طلاق پدر و مادر جدا از آن زندگی کند  .

 

بیشتر بخوانید :کلماتی که هرگز به کودکتان نباید بگویید

زندگی  فرزندان طلاق

فرزندانی که والدین آنها از هم جدا شده اند تجربیات و  احساسات مختلفی را تجربه می‌کنند و سازگاری با وضعیت جدید برایشان بسیار دشوار و دردناک خواهد بود.البته به ندرت دربعضی موارد زندگی کودک بعد از طلاق به آرامش بیشتری می رسد این در صورتی است که پدر و مادر در زمان زندگی مشترک درگیری زیادی داشته باشند و رفتار و اضطراب و استرس بی شماری بر کودک متحمل شود ولی در والدینی که طلاق با توافق  و بدون درگیری صورت می گیرد  و کودک هیچ اگاهی از علت وقوع طلاق ندارد بسیار گیج و سر در گم می شود.

تربیت فرزندان برای زندگی بعد از طلاق

والدین به عنوان نخستین  و بزرگترین الگو برای فرزندان نقش مهمی در شکل گیری شخصیت و رفتار در زندگی فردی و آینده او دارند.اگر  رابطه والدین به هر علتی از کنترل خارج شده و مخدوش باشد و نتوانند وظایف خود را در خصوص تربیت کردن کودک به درستی انجام دهند و آگاهی کافی و علت و دلیل طلاق گرفتن و همجنین تربیت برای زندگی بعد از طلاق را به فرزندشان آموزش ندهند  ، احتمالا  بروز مشکلاتی بیشتری  در مسیر رشد کودک  بعد از طلاق وجود دارد  .

ممکن است والدنی به دلیل مشکلات و آشفتگی عاطفی که دارند نسبت به فرزند غفلت کنند این در صورتی است که برزگترین تفاهم والدین در اوج اختلافشان حفظ سلامت روانی و عاطفی کودک است در بسیاری از مطالعات صاحب نظران بر ضرورت آموزش فرزند پروری در حین طلاق و پس از آن تاکید می ورزند .

بیشتر بخوانید : آیا کتک زدن کودکان درست است

برای داشتن فرزند سالم تر بعد از طلاق :

والدینی که می خواهند از هم طلاق بگیرید سعی کنند تا حد ممکن با هم درگیر نشوید برای کمتر آسیب دیدن فرزندتان از مشاور کمک بگیرید تا انجا که ممکن است با کودک خود صحبت کنید اگر کودک علت طلاق پدر و مادر را با دلیل و برهان درک کند و نسبت به شما بی اعتماد نشود و آسوده خاطر شود که بعد جدایی والدین تنها نمی ماند و هر وقت اراده کند به شما دسترسی دارد و همچنین از نظر عاطفی می تواند روی والدین حساب باز کند با این مسئله راحت تر کنار می آید

از آسیب هایی که فرزندان طلاق به آن دچار می شوند :

آ سیب که ممکن است در رفتار کودک بعد از  طلاق والدین  اتفاق بیفتد، ایجاد  ناامنی عاطفی است، یعنی اعتماد کردن در کودک صدمه می بیند و همیشه احساس می کند که هر کسی را دوست داشته باشم از دست خواهم داد .

از دیگر مشکلات کودکان طلاق به وجود آمدن احساساتب همچون تنهایی غم و اندوه در سینه ،احساس بی ارزشی ،و به نبال آن دچار افسردگی شدن است افسردگی در بزرگسالان و کودکان متفاوت است و این احساس در کودکان به صورت بد خلقی ،پر خاشگری ، بهانه گیری ،جیغ و داد همراه است .

در برخی موارد کودک خود را مقصر می داند و باعث طلاق پدر و مادرش را رفتار خود می داند و غذاب وجدان می گیرد و در حین طلاق پدر و مادر سعی می کند رفتار بهتری داشته باشد و از انجام کارهایی که پدر و مادرش دوست ندارند خود داری می کند تا به گونه ای از جدا شدن پدر و مادر جلوگیری کند.

 

از اسرار زوج های موفق

از اسرار زوج های موفق

کتاب نحسی ستاره های بخت ما

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا