زندگینامه محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق ایران

سه‌شنبه 17 اسفند 1400 بیوگرافی
تبریک تولد مایکل جکسون توسط احمدی نژاد

زندگینامه محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق ایران

دکتر محمود احمدی نژاد سیاست مدار و استاد دانشگاه ایرانی میباشد که از سال 1382 تا 1384 شهردار تهران و از 1384 تا 1392 ششمین رییس جمهوری ایران را بر عهده داشت.

بیوگرافی محمود احمدی نژاد

دکتر محمود احمدی نژاد در ششم آبان سال ۱۳۳۵ در آرادان گرمسار در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد، وی چهارمین فرزند خانواده می باشد و در یک سالگی به همراه خانواده در محله نارمک تهران ساکن شد. پدر او به شغل آهنگری مشغول بود و از این راه خانواده را مدیریت می کرد. وی پیش از پیروزی انقلاب و در دوران دانشجویی با شرکت در مجالس سیاسی و مذهبی وارد فعالیتهای سیاسی شد. تهیه و توزیع اعلامیه های حضرت امام خمینی و شرکت در تظاهرات از دیگر فعالیتهای وی در این زمینه بود.

همسر وی اعظم السادات فراحی می باشد و دارای سه فرزند به نام های مهدی، علیرضا و حسنی میباشد.

تحصیلات محمود احمدی نژاد

محمود احمدی نژاد دوران تحصیل خود را تا مقطع پایانی متوسطه در مدرسه‌های تهران از جمله مدرسه سعدی و مدرسه دانشمند پشت سر گذاشت و با کسب رتبه ۱۳۲ از کنکور سراسری در سال ۱۳۵۴ در رشته مهندسی راه و ساختمان دانشگاه علم و صنعت ایران دوره تحصیلات عالی را شروع کرد. در سال ۱۳۶۵، پس از فارغ‌التحصیل شدن در مقطع لیسانس در همان سال (پس از ۱۱ سال)، در مقطع کارشناسی ارشد همان دانشگاه پذیرفته شد و در سال ۱۳۶۸ نیز به عضویت در هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ایران درآمد.

در سال ۱۳۷۶ و همزمان با داشتن سمت استانداری اردبیل و مشاور فرهنگی وزیر فرهنگ و آموزش عالی، موفق به دریافت مدرک تحصیلی دکترا در رشته مهندسی و برنامه‌ریزی حمل و نقل ترافیک شد.
وی طی تدریس در این دانشگاه، پژوهش‌های علمی، راهنمایی چند پایان‌نامه کارشناسی ارشد در زمینه‌های مختلف مهندسی حمل و نقل را، بر عهده داشته‌است.
احمدی‌نژاد در دوران دانشجویی عضو انجمن اسلامی و تیم فوتبال دانشگاه علم و صنعت ایران بود. او از هدایت‌کنندگان اصلی طیف فکری طرفداران خط امام در انجمن اسلامی بود، و به فعالیت‌های سیاسی می‌پرداخت. مجتبی ثمره هاشمی، صادق محصولی، مسعود زریبافان و علیرضا علی‌احمدی از دوستان دوران دانشجویی احمدی‌نژاد بودند.
بیوگرافی محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق ایران

استانداری اردبیل

محمود احمدی نژاد از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ در شرایطی که به عنوان مشاور فرهنگی وزیر فرهنگ و آموزش عالی فعالیت می‌کرد به عنوان اولین استاندار استان جدید التأسیس اردبیل منصوب شد. وی پس از پایان فعالیت در اردبیل، در سال ۱۳۷۷ کاندیدای نخستین دوره انتخابات شورای شهر تهران و در سال ۱۳۷۸ کاندیدای ششمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از تهران بود که در هر دو انتخابات ناکام شد. وی همچنین متهم به دستکاری در نتیجه انتخابات از طرف شورای نگهبان است.

برخی اقدامات و دست‌آوردهای او در زمان استانداری به شرح زیر است:

  •     راه‌اندازی تشکیلات اداری استان
  •     انتخاب به عنوان استاندار نمونه کشور در سه سال متوالی
  •     استانداری برتر در زمینه فعالیت عمرانی
  •     بازسازی ۷۵۰۰ واحد مسکونی تخریب شده در جریان زلزله اردبیل در طول ۷ماه.
بیوگرافی محمود احمدی نژاد رییس جمهور سابق ایران

اقدامات احمدی‌نژاد در بازسازی سریع خانه‌های تخریب‌شده در زمان زلزله اردبیل در سال ۱۳۷۵ که هزار کشته به جای گذاشت، مورد تقدیر قرار گرفت؛ ولی در آرای انتخابات ریاست جمهوری در استان اردبیل او از میان هفت کاندیدای انتخاباتی رتبه ششم را به دست آورد، منتقدین او، این رأی را نشانه نارضایتی مردم اردبیل از استانداری او دانستند.
او رئیس ستاد انتخاباتی اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات دوره ششم مجلس شورای اسلامی در منطقه نارمک بود.
در زمان استانداری اردبیل، شکایت وی مبنی بر نشر اکاذیب از روزنامه سلام، همراه با کیفرخواست یکی از اعضای موتلفه از طرف نمایندگان، در روند تعطیلی روزنامه سلام در تیرماه ۱۳۸۷ مؤثر بود. این در حالی بود که وزارت اطلاعات به عنوان شاکی اصلی، شکایت خود را از روزنامه سلام پس گرفته بود.

شهرداری تهران

دکتر محمود احمدی نژاد در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۲ و به دنبال پیروزی فهرست آبادگران در انتخابات دوم شورای اسلامی شهر تهران به عنوان شهردار این شهر توسط این شورا انتخاب شد. احمدی‌نژاد در دوره شهرداری اقداماتی چون جایگزین کردن تعداد زیادی از چراغ‌های قرمز و تقاطع‌ها با دور برگردان، تلاش ناموفق برای پلمپ نمایشگاه بین‌المللی تهران، تغییر مدیریت و محتوای روزنامه همشهری، تقویت و تأسیس مراکز مذهبی و دسته‌های سینه زنی در شهرداری، برخورد با فرهنگسراها به عنوان محل فساد و منکر، و تعطیل کردن برخی مراکز فرهنگی شهرداری چون خانه تئاتر، اداره تئاتر، آموزشگاه مجسمه‌سازی، تئاتر نصر و تئاتر پارس بود.

ریاست جمهوری

دکتر محمود احمدی نژاد در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، با شعار انتخاباتی «می‌شود و می‌توانیم» وارد عرصه رقابت شد.

از مهمترین برنامه‌ها و شعارهای انتخاباتی وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •     دولت کارآمد و عدالت‌گستر
  •     عدم وجود حرکت سختگیرانه در مورد حجاب بانوان ایرانی
  •     سلامت مدیران
  •     مبارزه با فساد اداری
  •     پیشگیری از بروز شکاف بین دولت و مردم
  •     تشکیل «دولت اسلامی»
  •     تثبیت و تقویت آرمان‌خواهی و برائت از ایده‌آلیسم
  •     گفتمان خدمت به جای قدرت
  •     علمی کردن مدیریت
  •     کاهش نرخ تورم از طریق کاهش هزینه‌های دولت و کاهش نرخ سود بانکی
  •     بسط توسعه سیاسی از طریق بالا بردن قدرت نقد و مشارکت مردم
  •     اولویت دادن به تولید داخلی
  •     حضور دولت در هر استان برای حل مشکلات بخشی
  •     کاهش تصدی‌گری دولت
  •     بالندگی فرهنگ از طریق تقویت هویت ملی و تاریخی و اسلامی ایران
  •     ایجاد فضای آرمانی و آرمانخواهی در کشور برای مقابله با معضلات فرهنگی

دور اول ریاست جمهوری

احمدی‌نژاد در تاریخ ۲۵ مرداد ۱۳۸۴ متن کامل برنامهٔ دولت خود را اعلام کرد. او دولت خود را «دولت مهرورزی» یا «دولت مهر» نامید.

دور دوم ریاست جمهوری
حکم ریاست جمهوری او در روز ۱۲ مرداد از سوی رهبر ایران امضاء شد و او ۱۴ مرداد، در محل مجلس شورای اسلامی سوگند خورد. در این دو مراسم برای اولین بار رئیس جمهور اسبق و نیز رئیس مجلس خبرگان رهبری و دو تن از رقبای انتخاباتی او حضور نداشتند. محسن رضایی رقیب دیگر او هم اعلام کرد برای احترام به رهبری در مراسم شرکت می‌کند.

بیوگرافی محمود احمدی نژاد

اقدامات محمود احمدی نژاد

  • توزیع سهام عدالت، بیمه روستاییان و عشایر، بهینه سازی مسکن روستاییان، سهمیه بندی مصرف سوخت، اجرای طرحکارت سوخت، هدفمندی یارانه ها، مسکن مهر، رونق بورس اوراق بهادار، افزایش تولید و صادرات و دهها مورد دیگر که در این مطلب نمی گنجد.
  • در سال ۸۸ در انتخاباتی باشکوه با بالاترین درصد مشارکت و با رای بی نظیر مردم مجددا به ریاست جمهوری اسلامی برگزیده شد.
  • در دوران ریاست جمهوری وی ایران توانست در عرصه های مهم فناوری هسته ای به پیشرفتهای قابل ملاحظه ای دست یابد، همچنین فضایی شدن ایران و پیشتازی ایران در عرص های تولید علم در این دوره محقق گردید.
  • در زمینه سیاست خارجی به می توان اقتدار بی سابقه جمهوری اسلامی، کسب ریاست جنبش عدم تعهد، برگزاری باشکوه اجلاس سران این جنبش و استقبال بی سابقه مردم لبنان از رییس جمهور ایران اشاره کرد.
  • ایشان در دوره دوم ریاست جمهوری خود را در سال ۹۲ به پایان رسانده و هم اکنون در فعالیتهای دانشگاهی مشغول می باشند.

دوران پس از ریاست جمهوری

محمود احمدی‌نژاد در روزهای پایانی دولت دهم، مجوز تأسیس یک دانشگاه بین‌المللی را از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفت. احمدی‌نژاد هنگام تحویل نهاد ریاست جمهوری به روحانی اعلام کرد پس از اتمام دولت دهم، در دانشگاه خود به فعالیت خواهد پرداخت. هر چند بر طبق اظهارات اولیه نام دانشگاه دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان عنوان شده بود، اما کامران دانشجو اعلام کرد دانشگاه جامع بین‌المللی احمدی‌نژاد، چنین عنوانی ندارد.

وی در تاریخ ۱۳ مرداد ماه ۱۳۹۲ توسط حکم رهبر ایران به عنوان یک شخص حقیقی به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد. وی جانشین حسن روحانی شده‌است که به عنوان یازدهمین رئیس‌جمهور ایران از طرف مردم انتخاب شد. احمدی‌نژاد در دوران ریاست‌جمهوریش بیشترین غیبت را در جلسات مجمع به اسم خود ثبت کرده و انتقادات متفاوتی را نسبت به اعضای آن مطرح کرده بود. غیبت‌های بدون توجیه احمدی‌نژاد در زمان عضویتش به عنوان شخص حقیقی در مجمع نیز ادامه یافت. احمدی‌نژاد در نخستین جلسه مجمع که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم برگزار شده بود، (۲۶ مرداد) بازهم غیبت کرد تا همچنان در طول سالهای ۱۳۸۴ تا مرداد ۱۳۹۲، تنها در دو جلسه از مجموعه جلسات مجمع شرکت کرده باشد.

دکتر محمود احمدی نژاد
برای دریافت آخرین اخبار و تصاویر دکتر محمود احمدی نژاد به صفحه رسمی او در اینستاگرام بروید.
منبع:ستاره
هری استایلز

هری استایلز/ حقیقت جالب درباره هری استایلز

شهید ابراهیم همت

بیوگرافی شهید ابراهیم همت

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا