لیست ریئس جمهور های آمریکا پس از انقلاب جمهوری اسلامی

یکشنبه 12 دی 1400 چهره ها
ریئس جمهور های آمریکا

ریئس جمهور های آمریکا

این فهرست شامل افرادی است کهریئس  جمهور های آمریکا پس از انقلاب جمهوری اسلامی است. برای آگاهی از رهبران قبلی آمریکا به فهرست رئیس‌جمهورهای ایالات متحده آمریکا مراجعه کنید.

1-جیمی کارتر

جیمی کارتر در سال‌های ۸۱ –۱۹۷۷ رئیس‌جمهور آمریکا بود.این دوران همزمان با ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۹ خورشیدی است او سی نهمین ریئس جمهور آمریکا است. نامزد حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا انتخاب شد

جیمز ارل کارتر ( زاده ۱ اکتبر ۱۹۲۴ در پلینز، جورجیا)، معروف به جیمی کارتر در سال ۱۹۷۶ به عنوان نامزد حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا شرکت کرد . وی برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۲ است. او پیرترین رئیس جمهور سابق زنده آمریکایی است.

جیمی کارتر

جیمی کارتر

2-رونالد ویلسون ریگان

رونالد ویلسن ریگان چهلمین رئیس‌جمهور ایالات متحدهٔ آمریکا (۱۹۸۱–۱۹۸۹) از حزب جمهوری‌خواه بود.

رونالد ویلسن ریگان (زادهٔ ۶ فوریه ۱۹۱۱ – درگذشتهٔ ۵ ژوئن ۲۰۰۴) است .ریگان که متولد تمپیکو، ایلینوی و بزرگ‌شدهٔ دیکسن، ایلینوی بود، در یوریکا کالج تحصیل کرد و در اقتصاد و جامعه‌شناسی لیسانس گرفت.

پیش از آن، او سی و سومین فرماندار کالیفرنیا (۱۹۶۷–۱۹۷۵) و هنرپیشهٔ رادیو، سینما و تلویزیون بود.

ونالد ویلسون ریگان

ونالد ویلسون ریگان

 

3-جورج هربرت واکر بوش

جرج هربرت واکر بوش  چهل و یکمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا از حزب جمهوری‌خواه بین سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۳ بود

جرج هربرت واکر بوش  (زادهٔ ۱۲ ژوئن ۱۹۲۴ – درگذشتهٔ ۳۰ نوامبر ۲۰۱۸) جرج هربرت واکر بوش در زمان مرگ پیرترین رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا بود. وی درمیان روسای جمهور آمریکا، طولانی‌ترین عمر را داشته‌است.جرج بوش پسر، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و جب بوش چهل و سومین فرماندار فلوریدا از فرزندان وی هستند

جورج هربرت واکر بوش

جورج هربرت واکر بوش

 

4-بیل کلینتون

ویلیام جفرسون «بیل» کلینتون  چهل و دومین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ بود. او که عضو حزب دموکرات ایالات متحده آمریکا است

ویلیام جفرسون «بیل» کلینتون  (زاده ۱۹ اوت ۱۹۴۶)است.کندی جوانترین شخصی است که به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا خدمت کرده‌است.

در فوریه ۱۹۹۶ کلینتون با پرداخت ۱۳۱/۸ میلیون دلار  برای شلیک به پرواز شماره ۶۵۵ ایران ایر در ژوئیه ۱۹۸۸ موافقت کرد. دیوان بین‌المللی دادگستری در ۱۹۸۹ رای به پرداخت این دیه داده بود.

کلینتون در پایان دور دوم ریاست‌جمهوری خود به نیویورک کوچ کرد و به هیلاری کلینتون کمک کرد در انتخابات سنا از آن ایالت به پیروزی برسد.

بیل کلینتون

بیل کلینتون

 

5-جرج واکر بوش

جرج واکر بوش  چهل و سومین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا (۲۰۰۹–۲۰۰۱) از حزب جمهوری‌خواه است.

جرج واکر بوش  (زاده ۶ ژوئیه ۱۹۴۶) است .بوش پسر جرج هربرت واکر بوش چهل و یکمین رئیس‌جمهور آمریکا بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ است.

برخی از مهم‌ترین وقایع قرن بیست‌و‌یکم از جمله حوادث ۱۱ سپتامبر، جنگ افغانستان و جنگ عراق در دوران هشت‌ساله زمامداری او رخ داد.

دوران ریاست جمهوری او همزمان با ریاست جمهوری سیدمحمدخاتمی و محمود احمدی‌نژاد در ایران بود.

جرج واکر بوش

جرج واکر بوش

 

6-باراک اوباما

باراک حسین اوبامای دوم  باراک حسین اوباما در۴ اوت ۱۹۶۱ در هونولولو، مرکز ایالت هاوایی متولد شد.

وی  عضو حزب دمکرات ایالات متحدهٔ آمریکا، وکیل، سناتور ایالت ایلینوی و برندهٔ جایزه صلح نوبل است.

باراک اوباما  از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ به مدت دو دورهٔ ۴ ساله چهل و چهارمین رئیس‌جمهور ایالات متحدهٔ آمریکا بود.

باراک اوباما در اولین حضور حسن روحانی ریاست جمهوری ایران، در آمریکا، خواستار دیدار با وی شد که از سوی روحانی پذیرفته نشد. روحانی عنوان کرد بین ایران و آمریکا مسائل فراوانی وجود دارد و چندین سال است که بین ایران و آمریکا خصومت‌هایی است و ملاقات در سطح دو رئیس‌جمهور بعد از ۳۵ سال نیاز به مقدماتی دارد و در این سفر فرصت لازم برای این موضوع نبود.

باراک اوباما

باراک اوباما

 

7-دونالد ترامپ

دونالد جان ترامپ (زاده ۱۴ ژوئن ۱۹۴۶) چهل و پنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا است. وی پیش از ورود به سیاست، بیزینس‌من و یک چهرهٔ تلویزیونی بود.

ترامپ در ماه‌های نخست ریاست جمهوری خود، شمار زیادی از سیاست‌های باراک اوباما رئیس‌جمهور قبلی را برعکس کرد و سر و صدای زیادی به راه انداخت، آمریکا را از شراکت ترنس-پسیفیک و توافق پاریس خارج کرد، و بخش‌هایی از پیمان گرمی روابط با کوبا را لغو کرد.

او ممنوعیتی بر ورود شهروندان شش کشور با بیشترین مسلمان (از جمله ایران) اعمال کرد

از مهم‌ترین وقایع دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ،  خروج آمریکا  (برجام) ،ترور قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس انقلاب اسلامی توسط ارتش ایالات متحده در خاک عراق، کشتن ابوبکر بغدادی رهبر دولت اسلامی عراق و شام (داعش) توسط ارتش آمریکا، دیدار تاریخی با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی ،وقوع جنگ تجاری با چین، اقدام برای کشیدن دیوار بین مرز آمریکا و مکزیک، خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل، به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل و قرار دادن کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی اشاره کرد.

دونالد ترامپ

دونالد ترامپ

8-جو بایدن

جوزف رابینت بایدن جونیور سیاستمدار آمریکایی چهل و ششمین و رئیس جمهور فعلی ایالات متحده است. او که یکی از اعضای حزب دموکرات بود، به عنوان چهل و هفتمین معاون رئیس جمهور از سال 2009 تا 2017 در دوران باراک اوباما خدمت کرد و از سال 1973 تا 2009 نماینده دلاور در سنای ایالات متحده بود.

در روز ۱۷ آبان ۱۳۹۹ در حوالی ساعت ۲۰ به وقت تهران، جو بایدن با دریافت ۲۰ رای الکترال از ایالت پنسیلوانیا و دریافت ۳۰۶ رای الکترال به کل، رسماً رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا شد

بایدن با پیروزی بر دونالد ترامپ در نوامبر ۲۰۲۰، به عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا انتخاب شد.

و برای اولین بار از زمان جرج اچ. دابلیو بوش یک رئیس‌جمهور در حال کار نتوانست در دومین انتخابات خود پیروز شود.

جو بایدن در روز معارفه خود در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۱ پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا و اولین رئیس‌جمهور از ایالت دلاور بود.

همچنین او یکی از دو معاون رئیس‌جمهوری است که در حالی در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی می‌رسد که دوره معاونتش تمام شده‌است

جو بایدن

جو بایدن

50حقایق جالب و خواندنی از مونیکا بلوچی

سردار سلیمانی

بیوگرافی سردار قاسم سلیمانی

آخرین دیدگاه‌ها

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا