روغن زیتون طبیعی را چگونه تشخیص دهیم؟

دوشنبه 13 دی 1400 سلامت
روغن زیتون طبیعی را چگونه تشخیص دهیم؟

روغن زیتون از میوه درخت زیتون به دست می‌آید. این درخت نخستین بار در کرانه‌های دریای مدیترانه پرورش یافت. روغن زیتون را با فشردن میوه زیتون به دست می‌آورند که دارای مقدار زیادی چربی سیر نشده است.

روغن به وسیله خرد کردن کامل زیتون و جدا کردن روغن به وسیله روش‌های مکانیکی یا شیمیایی تولید می‌شود. این روغن در آشپزی، تولید لوازم آرایش، تولید دارو و صابون کاربردهای گوناگون دارد. در قدیم از روغن زیتون به عنوان سوخت چراغ‌های روغنی نیز استفاده می‌کرده‌اند. روغن زیتون در سراسر جهان به کار برده می‌شود. بیشترین مصرف آن در کشورهای پیرامون مدیترانه است.

روغن زیتون طبیعی را چگونه تشخیص دهیم؟

روغن زیتون طبیعی را چگونه تشخیص دهیم؟

روغن زیتون طبیعی را چگونه تشخیص دهیم؟

روش تشخیص روغن زیتون خالص فرابکر بر اساس استانداردهای شورای بین‌المللی روغن زیتون به این شرح است : نخست آنکه رنگ آن باید زرد تا زرد مایل به سبز باشد، دوم اینکه بوی میوه از جمله بوی سیب،‌گوجه فرنگی، میوه زیتون یا علف تازه بدهد. که البته در این دو روش امکان تقلب با افزودن اسانس‌های مختلف وجود دارد.

روش سوم مهم‌ترین روش تشخیص بوده، تاکنون کسی نتوانسته در این زمینه تقلب کند و به تست چشایی مربوط است. بدین صورت که شما یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را در دهان خود می‌ریزید، آن را در داخل دهان می‌چرخانید و با استشمام هوا آن را پایین می‌برید، باید پس از چند ثانیه در انتهای گلو تلخی و تندی حس شود که گلو را می‌سوزاند و گاهی ممکن است از شدت تندی فرد به سرفه بیفتد. درست پس از یک دقیقه مزه تلخی و تندی از بین می‌رود و خوشمزه می‌شود ضمن اینکه فرد با خوردن این روغن در دهان خود احساس چربی نمی‌کند.

روغن زیتون طبیعی را چگونه تشخیص دهیم؟

روغن زیتون طبیعی را چگونه تشخیص دهیم؟

امروزه از روغن زیتون در پخت‌وپز و همچنین در تهیهٔ مواد آرایشی بهداشتی استفاده می‌کنند. از این روغن صابون هم تهیه می‌نمایند. البته روغن زیتون را در صنایع دارویی و همچنین به عنوان سوخت چراغ‌های نفتی به کار می‌برند. روغن زیتون در پخت و پز
برای انتخاب روغن پخت و پز دو خاصیت برای روغن که بیشترین اهمیت را دارند، در نظر گرفته می‌شود:نقطه دود: دمایی که در آن، روغن‌ها شروع به تجزیه و دود کردن می‌کنند.
پایداری اکسیداتیو: اینکه روغن‌ها چه اندازه در برابر واکنش با اکسیژن مقاوم هستند پایداری اکسیداتیو روغن را نشان می‌دهد.
چربی‌های غیر اشباع از لحاظ ساختاری به دو نوع تک و چندگانه تقسیم‌بندی می‌شوند که نوع چندگانه، در برابر حرارت آسیب‌پذیری بیشتری دارد. میزان اسیدهای چرب روغن زیتون به این صورت است: ۷۳٪ اشباع نشده تک، ۱۱٪ اشباع نشده چندگانه و ۱۴٪ اشباع؛ بنابراین بیشتر اسیدچرب‌های روغن زیتون در برابر حرارت مقاوم هستند.

روغن زیتون طبیعی را چگونه تشخیص دهیم؟

روغن زیتون طبیعی را چگونه تشخیص دهیم؟

روغن زیتون طبیعی را چگونه تشخیص دهیم؟

روغن زیتون به خاطر فواید بسیاری که دارد، میزان مصرف آن هم بالاست و به دنبال آن احتمال تقلب سودجویان در این محصول نیز بالا می‌رود. این در حالیست که با آزمایشی ساده می‌توان اصل یا تقلبی بودن روغن زیتون را تشخیص داد. به این صورت که روغن زیتون را مدتی در یخچال قراردهید؛ اگر حالت سفت شدن یا یخ زدگی دانه‌های روغن در آن دیده شد، روغن اصل و خالص است.

البته برای تشخیص روغن زیتون اصل راه‌هایی وجود دارد که شما بتوانید در محل خرید روغن را تست کنید و از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید. چند مورد از این راه‌ها عبارتند از:

  • از طریق بو: روغن زیتون اصل باید بوی میوه تازه بدهد
    از طریق طعم: روغن زیتون اصل باید در دهان ایجاد چربی نکند؛ و تلخی آن بعد از مدت کوتاهی از بین برود
    از طریق رنگ: روغن زیتون اصل رنگ زرد یا سبز مایل به زرد دارد.
    از طریق خواندن اطلاعات مندرج روی بسته‌بندی: روغن تفاله زیتون یا پومیس که دارای مضرات زیاد و فاکتورهای سرطانزااست و در ایران ممنوعیت مصرف خوراکی دارد که یکی از راه‌های تشخیص آن، خواندن اطلاعات روی بسته‌بندی روغن زیتون است که Pomace oil بر روی آن قید می‌شود.
مهمترین عوامل ایجاد کننده وزوز گوش

مهمترین عوامل ایجاد کننده وزوز گوش

مناسب‌ترین زمان چربی‌سوزی

کاهش وزن 8 کیلویی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا