فواید اسانس اکالیپتوس برای بدن/9 فواید غیرمنتظره

شنبه 12 شهریور 1401 سلامت
فواید روغن اکالیپتوس

فواید روغن اکالیپتوس

درختان اکالیپتوس که در اصل بومی استرالیا بودند، اکنون در سراسر جهان رشد می کنند و برای خواص دارویی خود استفاده می شوند. قدرت شفابخش آنها از روغن اکالیپتوس ناشی می شود که از برگ های بیضی شکل درخت به دست می آید.

برگها را خشک کرده، خرد کرده و تقطیر می کنند تا اسانس آزاد شود. پس از استخراج روغن، قبل از اینکه بتوان از آن به عنوان دارو استفاده کرد، باید آن را رقیق کرد. در اینجا نه مورد از فواید روغن اکالیپتوس آورده شده است.

اسانس اکالیپتوس AF همه کاره است. می توان از آن به عنوان محلول موضعی یا رایحه درمانی استفاده کرد. در اینجا 11 مزیت بالقوه روغن اکالیپتوس وجود دارد:

موهای سالم تر
دافع حشرات طبیعی
خواص ضد میکروبی
ممکن است خشکی پوست را تسکین دهد
تبخال را آرام می کند
مسکن
مراقبت از دندان
سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند
تراکم را برطرف می کند
اضطراب را کاهش می دهد
شپش را می کشد

فواید روغن اکالیپتوس

فواید روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس چیست؟

روغن اکالیپتوس از برگ های خشک، له شده و مقطر درختان اکالیپتوس تهیه می شود. این درختان بخشی از خانواده گیاهان Myrtaceae هستند که بومی استرالیا هستند (سلام، کوالاهای بامزه ای که اکالیپتوس می خورند)، اما اکنون می توان آنها را در سراسر جهان یافت.

انواع مختلفی از درختان اکالیپتوس برای تهیه روغن استفاده می شود، از جمله درخت اکالیپتوس لیمو. از این درختان برای تهیه روغن اکالیپتوس لیمو (OLE) نیز استفاده می شود. این از نظر فنی با اسانس معمولی اکالیپتوس شما متفاوت است زیرا با پارامنتان-3،8-دیول (PMD) ترکیب شده است تا قدرت بیشتری در برابر آفاتی مانند پشه و کنه داشته باشد.

1. روغن اکالیپتوس برای موهای سالم تر

روغن اکالیپتوس دارای برخی خواص علف کش، ضد قارچ و ضد میکروبی است. یعنی ممکن است به سلامت مو و پوست سر شما کمک کند. برخی از مردم فکر می کنند که می تواند رشد مو را نیز تحریک کند، اما ما به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا نشان دهیم آیا واقعا می تواند شما را به Rapunzel تبدیل کند یا خیر.

همچنین این احتمال وجود دارد که اکالیپتوس به شما کمک کند شوره سر خود را از بین ببرید. در یک مطالعه در سال 2018، به 34 پیپ لوسیون پوست سر داده شد که حاوی عصاره برگ اکالیپتوس و سرامید مصنوعی بود. به کاهش خارش، قرمزی، پوسته پوسته شدن و خشکی پوست سر کمک کرد. اما علیرغم یافته‌های مثبت، حجم نمونه کوچک مطالعه لزوماً کارآمدی آن را ثابت نمی‌کند.

2. روغن اکالیپتوس دافع حشرات طبیعی

روغن اکالیپتوس حاوی اکالیپتول است که یک دافع حشرات طبیعی است. مطالعات نشان می دهد که می تواند از پشه ها و سایر مکنده های خون آزار دهنده جلوگیری کند. نکته حرفه ای: می توانید آن را با سایر روغن های ضروری ترکیب کنید تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، روغن اکالیپتوس لیمو (OLE) همچنین می تواند محافظت طولانی مدتی را ارائه دهد.

3. روغن اکالیپتوس خواص ضد میکروبی

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که اسانس ساخته شده از Eucalyptus camaldulensis – گیاهی از خانواده اکالیپتوس – ممکن است به آنتی بیوتیک ها کمک کند تا در برابر باکتری های مقاوم به چند دارو بهتر عمل کنند.

مطالعه دیگری نشان داد که روغن اکالیپتوس می تواند باکتری های بیماری زا در دستگاه تنفسی فوقانی را مهار کند. این شامل هموفیلوس آنفولانزا است که با بسیاری از عفونت‌های مختلف از جمله ذات‌الریه، مننژیت و سلولیت مرتبط است.

 

فواید روغن اکالیپتوس

فواید روغن اکالیپتوس

4. روغن اکالیپتوس ممکن است پوست خشک را تسکین دهد

عصاره موضعی برگ اکالیپتوس ممکن است به افزایش تولید سرامید کمک کند. این اسیدهای چرب به پوست شما کمک می کنند تا سد محافظ خود را حفظ کرده و رطوبت را حفظ کند. اگر پوست یا بیماری هایی مانند پسوریازیس یا درماتیت آتوپیک دارید، این می تواند بسیار مفید باشد.

5. روغن اکالیپتوس تبخال را آرام می کند

روغن اکالیپتوس به دلیل خواص ضدالتهابی خود ممکن است به کاهش علائم تبخال کمک کند. اما روغن معطر را مستقیماً روی تبخال قرار ندهید! در عوض، مرهم یا پمادی را پیدا کنید که دارای اکالیپتوس به عنوان یک ماده فعال باشد.

FYI: روغن اکالیپتوس نمی تواند تبخال را درمان کند. با این حال، پزشک شما می‌تواند گزینه‌های محکمی برای کنترل همه‌گیری‌ها در اختیار شما قرار دهد.

6. روغن اکالیپتوس یک مسکن درد

بسیاری از کرم‌های درد بدون نسخه (OTC) برای آرتریت روماتوئید و آرتروز حاوی اسانس اکالیپتوس هستند. و به دلایل خوب! این احتمال وجود دارد که بتواند به کاهش تورم، التهاب و ناراحتی کمک کند.

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که استنشاق اسانس اکالیپتوس باعث کاهش درد و فشار خون در افرادی شد که تحت عمل جراحی تعویض کامل زانو قرار گرفتند.

 

فواید روغن اکالیپتوس

فواید روغن اکالیپتوس

7. روغن اکالیپتوس برای مراقبت از دندان

روغن اکالیپتوس ممکن است به جلوگیری از خزش حفره کمک کند. خواص ضد باکتریایی آن می تواند خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد. یک مطالعه قدیمی همچنین نشان داد که عصاره اکالیپتوس موجود در آدامس می تواند سلامت لثه را تقویت کند.

امتیاز تنفس: از آنجایی که اکالیپتوس می تواند از تشکیل پلاک جلوگیری کند، ممکن است بوی بد دهان را بهبود بخشد.

8. روغن اکالیپتوس تقویت سیستم ایمنی بدن

بر اساس یک مطالعه قدیمی در سال 2008، روغن اکالیپتوس ممکن است به سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. محققان دریافتند که این روغن به تقویت واکنش فاگوسیتی در موش ها کمک می کند. Psst. این بدان معناست که به سیستم ایمنی کمک می کند تا ذرات خارجی مانند باکتری ها را از بین ببرد. به خاطر داشته باشید، ما به اثبات بیشتری در مورد انسان نیاز داریم.

9. روغن اکالیپتوس تسکین علائم سرماخوردگی

اگر موردی از بوییدن دارید، ممکن است اکالیپتوس وارد کلاچ شود. برخی از مطالعات نشان می دهد که می تواند به تسکین علائم سرماخوردگی مانند احتقان بینی کمک کند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که می‌تواند نایژه‌ها و برونش‌های ریه‌های شما را گسترش دهد، که در صورت ابتلا به آسم یا رینوسینوزیت، خبر خوبی است.

 

فواید روغن اکالیپتوس

فواید روغن اکالیپتوس

10.روغن اکالیپتوس اضطراب را کاهش می دهد

برخی تحقیقات نشان می دهد که روغن اکالیپتوس به کاهش فعالیت در سیستم عصبی سمپاتیک شما کمک می کند (معروف به سیستم پاسخ استرس). این ممکن است باعث آرامش و کاهش استرس شود.

یک مطالعه در سال 2014 همچنین نشان داد که استنشاق روغن اکالیپتوس به کاهش اضطراب در افرادی که در شرف جراحی بودند کمک کرد.

11. روغن اکالیپتوس شپش را از بین می برد

روغن اکالیپتوس ممکن است به ارسال این شپش‌های کثیف کمک کند. در یک مطالعه تصادفی، روغن اکالیپتوس دو برابر موثرتر از درمان دیگر شپش سر در درمان شپش سر بود. اما هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا اثربخشی آن را نشان دهیم.

 

عوارض جانبی روغن اکالیپتوس

استفاده از اکالیپتوس به طور کلی برای پوست بی خطر است. به گفته انجمن ملی آروماتراپی کل نگر (NAHA) اما برخی از روغن های ضروری می توانند خطرناک باشند.

شما همچنین باید مراقب قدرت باشید. حداکثر دوز روغن اکالیپتوس رقیق شده باید کمتر از 5 درصد باشد. هر چیزی قوی تر از آن می تواند پوست را تحریک کند یا بسوزاند.

اسانس خالص اکالیپتوس برای مصرف خوراکی سمی است. حتی یک دوز بسیار ناچیز می تواند عوارض جانبی شدیدی ایجاد کند مانند:

حالت تهوع
اسهال
استفراغ
سرگیجه

در صورت بارداری یا شیردهی ممکن است بخواهید از روغن اکالیپتوس خودداری کنیدقبل از استفاده از روغن اکالیپتوس به بدن خود یک تست پچ انجام دهید. مقدار کمی از آن را پشت گوش یا روی ساعد خود بمالید.

روغن بابونه

روغن بابونه/18 فواید شگفت انگیز روغن بابونه برای پوست

خواص روغن نعناع

خواص روغن نعناع فلفلی /23 فواید و کاربرد شگفت انگیز روغن نعناع

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا