روز جهانی شادی

سه‌شنبه 19 بهمن 1400 دسته‌بندی نشده ، اجتماعی ، اخبار ، فرهنگ و هنر
شادی

شادی

شادی

آیا می دانید روز جهانی شادی چه روزی است؟ شادی و آرامش مهم ترین نیازهای بشر هستند و این غیر قابل انکار است. در دنیای پر استرس امروز رسیدن به شادی اما کمی سخت شده است.

در فضاهای شاد، جنبه های خلاقیت و ابتکار اشخاص بروز پیدا می‌کند و به دنبال آن تغییرات بنیادینی در جامعه رخ خواهد داد.

این تحولات می‌توانند جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، سلامتی، روانی داشته باشد و به طور کلی همه ابعاد را در بر بگیرد. هر قدر مردم از زندگی خود رضایت بیشتری داشته باشند و احساس شادی کنند، احتمال بروز بحران و دگرگونی در امور اجتماعی آن‌ها نیز به حداقل می‌رسد.

وقتی صحبت از فرهنگ و خوشبختی در سرتاسر جهان می شود ، آنچه باعث خوشحالی مردم در برخی کشورها می شود ممکن است شما را غافلگیر و یا حتی شوکه کند و همانطور که دی مارکوس می گوید : برخی از فرهنگ ها حتی معتقدند که دنبال کردن شادی فقط می تواند یک چیز بد باشد.

شادی چیست؟

شادی: این راحت است که فکر کنیم این یک احساس جهانی است. اما آیا واقعاً اینگونه است؟ در واقعیت ، تحقیقات متقابل فرهنگی برعکس آن را نشان می دهد.

رابطه بین فرهنگهای مختلف و خوشبختی به مراتب ساده نیست و می تواند از کشور به کشور دیگر بسیار متفاوت باشد.

اگرچه ممکن است باعث تعجب شود ، اما در بعضی از نقاط جهان شادی لزوماً وضعیت مطلوبی نیست. به عنوان مثال ، در فرهنگ چینی ، تدفین ها یک مناسبت خوشی هستند و آماده شدن برای آنها می تواند سطحی از اشتیاق را ایجاد کند که درک آن در غرب دشوار خواهد بود.

در این فرهنگ ، افراد برای مراسم تشییع و انتخاب لباس هایی که در آن می پوشند ، پیدا کردن کفش آن و جواهرات و وعده های غذایی مراسم تشییع بسیار به تکاپو می افتند.

 

مثالی از روز جهانی شادی

مورد چینی فقط یکی از نمونه های بسیاری است که نشان می دهد چگونه شادی در فرهنگ های مختلف تفسیر و تجربه می شود.

هرچه بیشتر در مورد چگونگی درک خوشبختی در فرهنگ ها بیاموزیم ، بیشتر درک می کنیم که پیدا کردن زمینه مشترک بین فرهنگ های مختلف و رفاه و شادی آنها چندان ساده نیست.

این موضوع برای چندین دهه مورد توجه محققان قرار گرفته است. به عنوان مثال ، نظرسنجی هایی مانند Pew’s Ladder of Life و Survey Value Survey سعی در سنجش رضایت از زندگی و رفاه در سطح جهانی دارد. سال به سال ، گزارش شادی جهانی سازمان ملل با توجه به سطح شادی آنها، کشورها را رتبه بندی می کند و سعی می کند بفهمد چه چیزی مردم را خوشحال می کند.

کارهای مختلفی برای گوشزد کردن مسئله شادی انجام شده است. یکی از این کارها نامگذاری یک روز به نام روز جهانی شادی است. 20 مارس روز جهانی شادی نام گرفته است.

بیستم مارس در سراسر جهان جشن گرفته می شود تا این تفکر گسترش یابد و مردم درک کنند که شادی یکی از بهترین هدایایی است که می توانید به دیگران بدهید و همچنین شادی هدفی مهم برای چندین سازمان است که برای آن کار و تلاش می کنند.

روز جهانی شادی توسط سازمان ملل متحد برای تبلیغ این ایده که شادی یک هدف اساسی انسانی است ، برگزار شده و جشن گرفته می شود. وبسایت Actionforhappiness.org این روز را با حمایت سایر گروه ها برگزار می کند. در این روز همچنین به سایر کشورها فراخوان داده می شود تا از راههایی که زندگی و سلامت همه مردم را بهبود می بخشد ، به سیاستهای عمومی شادی و سلامتی نزدیک شوند.

 

فلسفه روز جهانی شادی

ما نمی توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که بهبود و بالا بردن خلاقیت های شادی آور و سعادت جهانی باید برای از بین بردن فقر ، برقراری عدالت و مساوات و محافظت از محیط زیست انجام شود. اینها اهدافی است که توسط کشورهای عضو سازمان ملل و سازمانهای بشردوستانه و از طریق “توسعه پایدار” دنبال می شود.

موضوع روز جهانی خوشبختی در سال 2020 “با هم شادتر بودن” است و این که ما بیشتر روی مشترکات خود تمرکز کنیم تا بر روی چیزهایی که ما را از هم جدا و دور می کند. وقتی ما در کنار هم هستیم و در کنار هم زندگی را به پیش می بریم، زندگی شادتر و زیباتر است و همه دوست دارند و می خواهند تاخوشحال باشند. این روزی برای حرکت به سمت جلو است و روزی است که ما بشریت مشترک خود را جشن می گیریم.برای سعادت دیگران کار و تلاش کنید و راه های خوشبختی مردم را بفهیمد و بیابید.این امر زمانی ممکن است که ما در کنار هم باشیم و اهدافمان مشترک باشند.

موضوع کمپین روز بین المللی شادی در سال 2020 “شادی برای همه ، برای همیشه” است که هدف آن تمرکز بیشتر روی چیزی است که میان ما مشترک است. با توجه به اینکه امروزه مهاجرت افراد در حال افزایش است پس مردم با ملیت های مختلف و پیشینه های مختلف در کنار هم زندگی می کنند. اکنون جوامع از افرادی تشکیل شده اند که دارای عقیده های مختلفی هستند مانند عقاید مذهبی ، عقاید سیاسی و غیره .

روز جهانی شادی : تاریخچه

از سال 2013 ، روز جهانی شادی توسط سازمان ملل متحد برگزار می شود. قطعنامه 66/281 از 12 ژوئیه 2012 در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، 20 مارس را به عنوان روز جهانی شادی اعلام کرد تا ارتباط بین شادی و رفاه را به عنوان یک هدف و چشم انداز در زندگی مردم در سراسر جهان نشان دهد. همچنین برای تشخیص اهمیت سیاستگذاری عمومی این نامگذاری انجام شد.هم چنین این قطعنامه برای ایجاد تمرکز روی یک رویکرد جامع تر ، معقول ، بی طرفانه و متعادل برای رشد اقتصادی است که موجب توسعه پایدار ، ریشه کن کردن فقر ، خوشبختی و رفاه همه مردم می شود ، صادر شد. سازمان ملل با تعیین یک روز خاص برای شادی ، توجه جهانیان را به این موضوع جلب می کند که رشد اقتصادی باید فراگیر ، عادلانه و متعادل باشد به گونه ای که رفاه اجتماعی و محیطی همراه باشد.

قصه از کجا شروع شد

ابتکار اعلام روز شادی از بوتان آغاز شد . کشوری که شهروندان آن را از خوشبخت ترین مردم جهان می دانند. پادشاهی هیمالیا یک اندازه گیری جایگزین از خوشبختی ملی و اجتماعی را به نام شاخص شادی ناخالص ملی (GNH) را ابداع کرد. GNH استفاده مطلق از ثروت اقتصاد و ملی را به عنوان یك شاخص توسعه رد می كند و در عوض چشم اندازی جامع تری را اتخاذ و جایگزین می كند . در این چشم انداز سلامت و رفاه روحی افراد و جامعه به اندازه سلامت مادی و جسمی آنها اهمیت دارد.

سازمان ملل متحد در سال ،2015 هفده هدف توسعه پایدار را اعلام کرد که به دنبال پایان دادن به فقر ، کاهش نابرابری و محافظت از سیاره ما هستند. این سه جنبه کلیدی هستند تا اهداف رفاه و شادی را دنبال کنند.

گزارش جهان شادی ، تحقیقی است که رتبه 156 کشور را در شادی تعیین می کند و وضعیت شادی جهانی را اندازه گیری می کند و میزان رضایت شهروندان خود را نسبت به خود نشان می دهد. در سال 2019 ، گزارش شادی جهانی با تمرکز بر شادی و جامعه منتشر شد : این که در طول چند سال قبل شادی چگونه تکامل یافته است با تمرکزی بر فناوری ها ، هنجارهای اجتماعی ، تعارضات و سیاست های دولت که منجر به آن تغییرات شده است.

فواید شادی چیست؟

به گفته برخی دانشمندان ، کلید سلامتی انسان ، پیوندهای اجتماعی قوی و احساس هدف داشتن است. این ها به چیزهایی مربوط هستند که اهداف والای انسانی نامیده می شوند.

برخی معتقدند که طرز فکر مثبت نیز نقش بسیار مهمی ایفا می کند و مسئولیت تحدود 90 درصد احساسات ما از خوبی و خوشی را بر عهده دارد. کارهایی مانند کمک به دیگران ، همکاری در جهت بهبود جامعه یا مشارکت در مذهبی که فعالیتهای جمعی را ارتقا می بخشد مانند عبادت منظم باعث افزایش شادی می شود.

همچنین گفته می شود افرادی که خوشحال هستند تمایل به زندگی طولانی تر دارند و مشکلات سلامتی و جسمانی کمتری دارند. افراد شاد هم چنین با فشار خون بالا و مشکلات قلبی روبرو نیستند. با این وجود ، مطالعه و تحقیقات در زمینه شادی ، چگونگی یافتن آن یا افزایش سطوح شادی ادامه دارند.بنابراین ، روز جهانی شادی ، روزی است که شما برای شادی های خود و شادی های دیگران ارزش قائل شوید و سعی کنید مردم را خوشحال کنید.این روز برای این است که اهمیت شادی را در زندگی درک کنید و برای آن کار و تلاش کنید.

در مذاهب مختلف هم شادی گرامی داشته شده است. برای مثال در مسیحیت، حضرت مسیح را همواره شخصی خوش رو و خندان معرفی کرده اند. در اسلام نیز شادی بسیار اهمیت دارد و افراد را به خوش رویی و شاد کردن دیگران ترغیب می کند.

در هر کشوری روز جهانی شادی به شکلی متفاوت و بر حسب نوع فرهنگ آن کشور جشن گرفته می شود. در کشورهای غربی، این روز با آوازخوانی و رقص و دور هم جمع شدن جشن گرفته می شود . بر اساس گزارش ها کشورهای غربی نسبت به کشورهای شرقی شادتر هستند. کشورهای سوئد، کانادا و دانمارک و هلند جزء شادترین کشورهای جهان هستند. در کشورهای شرقی هم این روز با آوازخوانی و انجام مراسمات سنتی جشن گرفته می شود. برای مثال در برخی کشورهای عربی مراسم رقص با شمشیر صورت می پذیرد.

نحوه دم کردن گل گاوزبان

نحوه دم کردن گل گاوزبان

شاهنامه

٢۵ اسفندهر سال سالروز پایان سرایش شاهنامه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا