ذهن آگاهی و فواید آن/ذهن آگاهی چه تأثیری بر سبک زندگی دارد؟

پنج شنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۹ موفقیت
ذهن آگاهی

ذهن آگاهی :

 

ذهن آگاهی یا توجه آگاهی (minfulness) در یک کلمه، آگاهی از چیزهایی است که در ذهن و زمان حال اتفاق می‌افتد. فکر کردن، تصمیم گرفتن، دویدن، رانندگی و تمام فعالیت‌هایی که به آگاهی و هوشیاری مربوط می‌شود را با توجه آگاهی بهبود می‌دهند. هدف از ذهن آگاهی بیدار کردن ذهن، احساسات و فرایندهای فیزیکی افراد است. در یک جمله، ذهن آگاهی یک مهارت بنیادی است برای اینکه افراد به طور کامل در زمان حال بوده و آگاهی کامل از جایی که هستند و کاری که می‌کنند داشته باشند. تکنیک‌های توجه آگاهی بیشتر در رویکردهای موج سوم مانند درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد استفاده می‌شود.

 

ذهن آگاهی چیست؟

ذهـن آگاهـی عبارتسـت از فهمیـدن اینکـه در درون ما و هم در محیط پیرامون ما در زمان فعلی و بـدون هر گونه قضاوتی چه چیزی در حـال اتفاق افتادن اسـت. ذهـن آگاهـی ابزاری اسـت که بـه ما کمک می کند افکار و احساسـات خویش را مدیریت کنیـم، متوجه چیزهایی شـویم کـه در یـک موقعیـت در حـال اتفاق افتادن اسـت و خـود را در زمـان کنونـی آنگونـه کـه خـود را نشـان میدهـد غرق سـازیم.

 

ذهن آگاهی یا حضور ذهن به معنای اگاهی از افکار، رفتار، هیجانات و انگيزه ها است به طوریکه بهتر بتوانیم آنها را مدیریت و تنظیم کنیم. به عبارت ديگر ذهن آگاهی به معنای دقت کردن به شیوه ای خاص است.

 

یعنی توجه و تمرکزی که سه عنصر در آن دخالت دارد:

– بودن در حال حاضر

– هدفمندی

– قضاوت نکردن

 

فواید ذهن آگاهی

ذهن آگاهی موجب تقویت تمرکز، خلاقیت، شادابی، سلامتی، آرامش و خویشتن‌داری می‌شود. همچنین کمک‌مان می‌کند قدر لحظه‌لحظه‌ی اکنون را بیشتر بدانیم. برخی از فواید اثبات‌شده‌ی ذهن‌آگاهی عبارت‌اند از:

– ذهن آگاهی بر عملکرد اشخاص تأثير مثبت دارد

– توجه و تمرکز را زیاد می کند

– بر ارتباطات بین اشخاص تأثير مثبت دارد

– سبب هم دلی و شفقت بیشتر می شود.

– سبب سلامتی روان می شود

– تأثير مثبتی بر مغز و سیستم ایمنی دارد

– دردهای مزمن را کاهش می دهد

– بی خوابی را از بین می برد

– تقویت حافظه و عملکرد درسی

– کمک به کاهش وزن و داشتن رژیم غذایی سالم

– تصمیم گیری بهتر

– کاهش استرس و کمک به مقابله با بیماری های مزمن

– تقویت سیستم ایمنی و ایجاد تغییرات مثبت مغزی

 

بیشتر بخوانید:قدرت باور نکردنی تلقین+راهکارهای مفید برای استفاده از آن

 

اثرات ذهن آگاهی بر مغز

ذهن آگاهی بر قشر قدامی و هیپوکامپ تاثیرگذار است. در واقع ذهن آگاهی با اثرات خود بر قشر قدامی سبب می شود که شخص با افزایش تمرکز همراه گردد و از گیج شدن و بی حواسی در امان باشد. همینطور اشخاص را به طرف انجام کارهای مؤثر و تصمیمات عالی سوق می دهد و انعطاف پذیری شخص را در شرایط گوناگون بیشتر می کند. در کنار این مسأله ذهن آگاهی با اثرات بر هیپوکامپ سبب کاهش استرس می شود و شخص در مقابل شکست ها، مانع ها و چالش ها انعطاف بیشتری پیدا خواهد کرد.

 

۷ نکته درباره ذهن آگاهی

در اینجا به ۷ نکته درباره توجه آگاهی اشاره کرده‌ایم که به کارگیری تکنیک‌های مربوط به این رویکرد را برای هر کسی امکان پذیر می‌کند.

 

۱ – ذهن آگاهی عجیب یا مبهم نیست

ذهن آگاهی، همان چیزی است که ما در حال حاضر داریم انجام می‌دهیم. ممکن است در هر شکل و قالبی باشد. باید تلاش کنیم تا توجه خود را به محیط پیرامون بیشتر جلب کنید و به هرآنچه که در اطراف خود می‌بینیم، می‌شنویم و حس می‌کنیم، فکر کرده و آگاهانه درباره علل و پیامدهای آن جویا شویم.

 

۲ – ذهن آگاهی چیزی اضافه بر کاری که می‌کنید نیست

نیازی نیست که هنگام ذهن آگاهی، تغییری در خود یا در کارتان ایجاد کنید. شما فقط می‌توانید از این ویژگی و توانایی به نفع خودتان و دیگران استفاده کنید. با این کار می‌توانید به موفقیت‌های بیشتری نیز دست یابید.

 

۳ – شما نیازی به تغییر ندارید

راه حل‌ها و کمک‌هایی که از شما می‌خواهند تا خود و زندگیتان را تغییر دهید، بارها شما را ناکام کرده‌اند. ذهن آگاهی شما و شخصیت منحصر به فردتان را به رسمیت می‌شناسد.

 

۴ – هر کسی می‌تواند آن را انجام دهد

تمرین‌های ذهن آگاهی و مدیتیشن ویژگی‌های انسانی را پرورش می‌دهد و نیازی به تغییر در باورهای شما ندارد. هر کس با هر عقیده و سبک شخصیتی می‌تواند از آن بهره مند شود. برای انجام تکنیک‌های ابتدایی مدیتیشن و ذهن آگاهی، می‌توانید مکانی ساکت را انتخاب کنید و به صورت صاف بر روی صندلی یا زمین بنشینید. تمام افکار خود را از گذشته و آینده رها کرده و به زمان حال فکر کنید. اکنون باید بر روی نفس کشیدن خود تمرکز کرده و به هوایی که داخل و خارج می‌شود توجه فرمایید. سپس هر فکری که در سرتان می‌گذرد را در مقابل چشمان خود تصور کنید. نیازی نیست آن‌ها را سرکوب کنید یا نادیده بگیرید تنها نگاهشان کنید و اگر دچار تشویش شدید بر روی تنفس خود متمرکز شوید.

 

۵ – یک سبک زندگی است

توجه آگاهی بیش از یک تمرین ساده است. این آگاهی و مراقبت، همه چیز را برای شما به ارمغان می‌آورد و استرس شما را کاهش می‌دهد؛ این یعنی زندگی بهتر. شما با به کارگیری این تکنیک سبک زندگی خود را بهبود می‌بخشید و می‌توانید به بهداشت جسمی و روانی خود کمک کنید.

 

۶ – باعث خلاقیت و نوآوری می‌شود

ذهن آگاهی، می‌تواند شما را به پاسخ‌های موثرتر، منعطف‌تر و کم هزینه‌تر برای حل مشکلاتی که هر روز پیچیده‌تر می‌شود، برساند و با انعطاف پذیری در موقعیت‌های مختلف به شما در تصمیم‌گیری‌های بهتر کمک کنند.

 

۷ – پایه‌های علمی دارد

در توجه آگاهی نیازی به ایمان، توکل، اعتقاد یا هیچ باوری نیست. علم و تجربه، دو بال اصلی اثبات اثرات مثبت ذهن آگاهی برای سلامتی، شادی، کار و روابط اجتماعی می‌باشند.

 

کمک گرفتن از روان شناس

گاه اشخاص نمی توانند به منشا اضطراب و تنش های درونی خویش پی ببرند؛ در این وضعیت استرس های نامعلوم و مزمن میتوانند بر تمام عملکردهای زندگی شما تأثیرات مخربی اعمال کنند.

پس روان شناس کمک می کند تا ریشه اضطراب و استرس خود را شناسایی نموده و بهترین شیوه های درمانی را متناسب با سن، جنسیت و وضعیت خاص شما بکار بگیرد. همینطور متخصص درمان اضطراب شما را یاری می دهد تا روش ذهن آگاهی را به نحو مؤثرتری یاد گرفته و از آن برای مقابله با استرس ها و تنش های زندگی استفاده کنید.

 

هوش مالی و اقتصادی چیست ؟ در ایران چه کاربردی دارد؟

از خصوصیات دانش آموزان موفق

از خصوصیات دانش آموزان موفق

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا