دیابت بارداری

سه‌شنبه 3 اسفند 1400 سلامت
دیابت بارداری

دیابت بارداری

دیابت باردارینوعی دیابت است که در دوران بارداری اتفاق می افتد. دیابت به شرایطی گفته می شود که گلوکز یا قند خون در آن بسیار بالا باشد. اگرچه ، گلوکز از آنجایی که بدن برای انرژی از آن استفاده می کند خوب است ، اما گلوکز بیش از حد در خون می تواند برای شما و کودک شما مضر باشد. دیابت بارداری بیشتر در مراحل بعدی بارداری تشخیص داده می شود. اگر دیابت بارداری در مراحل اولیه بارداری تشخیص داده شود ، کاملاً ممکن است که شما قبل از بارداری به دیابت مبتلا شده باشید. درمان دیابت بارداری هم به شما و هم به کودک کمک می کند که سالم و سالم بمانید. با کنترل سطح گلوکز خون می توانید هم از خود و هم از کودک خود محافظت کنید.

علائم دیابت بارداری چیست؟

به ندرت پیش می آید که دیابت حاملگی علائم ایجاد کند. اگر علائمی را تجربه کنید، احتمالاً خفیف خواهند بود. آنها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

۱-خستگی

۲-تاری دید

۳-تشنگی بیش از حد

۴-نیاز بیش از حد به ادرار کردن

۵-خرناس

دیابت بارداری

دیابت بارداری

علل دیابت بارداری:

تقریباً در اکثر زنان به دلیل تغییرات هورمونی ای که در طی بارداری ایجاد می‌گردد، درجاتی از اختلال عدم تحمل گلوکز مشاهده می‌گردد. بدین معنا که مقدار قند خون آنها افزایش می‌یابد، ولی به اندازه‌ای افزایش نمی‌یابد که بتوان آن را بیماری دیابت در نظر گرفت.در طی سه‌ماهه سوم بارداری، تغییرات هورمونی مذکور، زن باردار را در خطر ابتلا به دیابت بارداری قرار می‌دهد. در طی بارداری افزایش یک سری از هورمون‌های مترشحه از جفت، به انتقال مواد غذایی از مادر به جنین و در نتیجه به پیشرفت رشد جنین کمک می‌کنند.

در اینجا 7 نکته وجود دارد که باید در مورد دیابت بارداری بدانید:

نکته اول:

سه تا هشت زن از هر 100 خانم در دوران بارداری به دیابت مبتلا می شوند ، بیماری معروف به دیابت حاملگی. خوشبختانه با حفظ گزینه های سبک زندگی سالم می توان با آن کنار آمد و حتی از آن دور ماند. خوردن غذاهای برگ دار و اجتناب از موارد غنی از شکر ، یک مرحله حیاتی برای کنترل و اقدامات مقابله ای است. ورزش کنید ، پس از مشورت با پزشک خود می تواند بارداری سالم را تضمین کند.

نکته دوم:

دو یا سه عامل ممکن است باعث ایجاد دیابت بارداری شود ، چه در داخل و چه در خارج از کنترل شما. اگر قبل از بارداری یا در حین بارداری اضافه وزن داشته باشید یا سابقه خانوادگی نشان دهد که از نظر ارثی به بیماری گرایش دارید ، احتمالاً این شرایط را ایجاد می کنید.

نکته چهارم:

تا آنجا که دارو و انسولین پیش می رود فرد باید در مسیر درست باقی بماند. متخصص شما ممکن است برای کمک به شما در کنترل سطح گلوکز به قرص های دیابتی یا انسولین نیاز داشته باشد.

نکته پنجم:

وزن شما می تواند در هنگام دیابت حاملگی پیچیدگی هایی ایجاد کند. بنابراین بهتر است وزن خود را چک کنید تا بارداری و زایمان را با قایقرانی روان داشته باشید.

نکته شیش:

به همین ترتیب دیابت بارداری می تواند خانم ها را در معرض ابتلا به پره اکلامپسی قرار دهد که این امر می تواند عوارض جانبی و پیچیدگی های زیادی ایجاد کند. عوارض جانبی ممکن است از تورم پا ، پاها ، انگشتان و دستها گرفته تا فشار خون بالا و حتی تشنج یا سکته مغزی شروع شود.

نکته هفت:

عوارض دیابت بارداری

دیابت می‌تواند برای روی رشد و نمو جنین در طی بارداری اثر داشته باشد. در اوایل بارداری، دیابت مادر می‌تواند منجر به بروز نقص‌های مادرزادی و افزایش خطر سقط جنین گردد.در طی سه‌ماهه دوم و سوم بارداری، دیابت مادر می‌تواند منجر به تغذیه و رشد زیاد از حد کودک گردد. داشتن نوزاد بزرگ و با وزن بالا، خطر زایمان‌های پردرد و سخت را افزایش می‌دهدبه علاوه وقتی جنین بیش از حد تغذیه گردد و در نتیجه به دنبال آن سطح انسولین خونش افزایش یابد، پس از زایمان، احتمال افت شدید قند خون در نوزاد وجود دارد، زیرا دیگر آن مقادیر بالای قند را از خون مادر دریافت نخواهد کرد.

 

نشانه های اختلال هورمونی

نشانه های اختلال هورمونی

بارداری هفته به هفته

بارداری هفته به هفته

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا