سرانجام برای دومین بار به بالاترین کلاس خودرویی دنیا یعنی گروه سدانهای فوق لوکس رسیدیم. گروهی که در دور نخست آن دو ابر سدان یعنی آستونمارتین لاگوندا و بنتلی مولسان به نبردی جذاب و دیدنی با یکدیگر پرداختند.
سرانجام برای دومین بار به بالاترین کلاس خودرویی دنیا یعنی گروه سدانهای فوق لوکس رسیدیم. گروهی که در دور نخست آن دو ابر سدان یعنی آستونمارتین لاگوندا و بنتلی مولسان به نبردی جذاب و دیدنی با یکدیگر پرداختند.
به گزارش پدال، در این دوئل مجموعاً در کانال تلگرام و وبسایت پدال 1824 رأی به ثبت رسید اما این هم یکی دیگر از دوئلهایی است که در آن نتایج نظرسنجی کانال تلگرام و سایت عکس یکدیگر هستند بهگونهای که در نظرسنجی سایت، مولسان رأی بیشتری کسب نموده درحالیکه در تلگرام لاگوندا بالاتر قرار دارد؛ اما بااینوجود نهایتاً بهطورکلی بنتلی مولسان با کسب 1062 و یا 58 درصد از کل آرا رأی توانست پیروز این نبرد جذاب گردد درحالیکه آستونمارتین لاگوندا موفق به کسب 762 رأی شده است.
حالا در دوئل دوم گروه سدانهای فوق لوکس، رولزرویس فانتوم به نبرد با مایباخ 62S پرداخته است؛ اما ذکر یک نکته در رابطه با این دوئل ضروری است.
همانطور که اطلاع دارید، این گروه خودرویی بسیار خلوت است بهگونهای که رقابتهای آنرا با حضور تنها چهار خودرو آغاز نمودیم که همانطور که ملاحظه فرمودید، در دور اول، بنتلی مولسان و آستونمارتین لاگوندا باهم به رقابت پرداختند؛ بنابراین در این گروه رولزرویس فانتوم و مرسدس-مایباخ S600 باقیماندهاند؛ اما این دو ماشین از لحاظ قیمت و حتی سطح لاکچری و خاص بودن چندان باهم تناسبی ندارد چراکه قیمت فانتوم بیش از دو برابر بیشتر از مایباخ S600 است.
به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این نبرد مایباخ 62S را در برابر فانتوم قرار دهیم که از همه لحاظ با آن تناسب دارد. همچنین هرچند تولید 62S چند سالی است که متوقف شده اما تولید نسل کنونی فانتوم نیز بهتازگی خاتمه یافته و بنابراین این دو سدان از این لحاظ هم باهم تناسب دارند درحالیکه زمان معرفی اولیهٔ آنها نیز تنها یک سال باهم اختلاف دارد.
مجموعهٔ این عوامل موجب شد که استثنائا در این گروه با اینکه تولید مایباخ 62S پایان یافته اما آنرا هم جزء شرکتکنندگان قرار دهیم. همچنین به جهت خلوت بودن این گروه، بنتلی فلاینگ اسپار و رولزرویس گوست هم به جمع شرکتکنندگان گروه سدانهای فوق لوکس اضافه شدند و بدین ترتیب طی دوئل دیگری، مرسدس-مایباخ S600 در برابر بنتلی فلاینگ اسپار قرار خواهد گرفت. با این مقدمه دوئل بین مایباخ 62S و رولزرویس فانتوم را آغاز میکنیم.
رولزرویس فانتوم
در سال 1998 با خریداری شدن رولزرویس توسط بامو دوران جدید این برند اشرافی و لوکس بریتانیایی آغاز شد. بامو پس از خرید رولزرویس سریعاً تصمیم به احیا آن گرفته و ساخت محصولات جدیدی را در دستور کار قرار داد. نخستین محصول جدید رولزرویس که در دوران مالکیت بامو توسعه یافت نسل جدید سدان فوق لوکس فانتوم بود که سرانجام برای نخستین بار در سال 2003 رونمایی شد.
نسل جدید فانتوم که نسل هفتم آن محسوب میشود، از طراحی کاملاً جدیدی برخوردار بود که درعینحال همچنان اصالت یک رولزرویس را حفظ کرده بود. سپس چندی بعد نسخههای کوپه و کابریولت نسل جدید فانتوم نیز ساخته شدند که نسخهٔ کانورتیبل آن دراپهد نام دارد. این سدان فوق لوکس از پیشرانهٔ سنتی بنتلی-رولزرویس استفاده میکند که یک واحد 6.75 لیتری V12 تنفس طبیعی است. این موتور 460 اسب بخار قدرت و 720 نیوتن متر گشتاور تولید کرده و آنرا از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF به چرخهای عقب انتقال میدهد.
فانتوم در سال 2012 تحت یک فیسلیفت قرار گرفت که بیشترین تغییرات ظاهری آن در بخش جلویی و چراغهای جلو انجام گرفته بود. این مدل جدید با نام فانتوم سری 2 روانهٔ بازار شد؛ اما سرانجام سال گذشته تولید هر سه نسخهٔ نسل هفتم فانتوم خاتمه یافت تا در آیندهٔ نزدیک نسل هشتم جایگزین آن شود.
مدل سدان فانتوم در دو نسخهٔ معمولی و فاصله محوری کشیده با نام EWB ساخته میشود که ما برای همخوانی با رقیب آلمانی نسخهٔ کشیده را انتخاب کردهایم. فانتوم همچنین ویژگیهای بسیار منحصربهفردی دارد که ازجملهٔ آنها میتوان به شیوهٔ خاص باز شدن درها موسوم به خودکشی، طراحی کلاسیک و سنتی داخلی، ثابت ماندن لوگوی رولزرویس در مرکز رینگها هنگام حرکت و فرورفتن مجسمهٔ روح خلسهٔ رولزرویس در جلوپنجره هنگام خاموش کردن خودرو جهت جلوگیری از سرقت اشاره کرد.
به همین دلیل، رولزرویس فانتوم با استایل خاص و جعبهای شکل خود، کاملاً از سدان لوکس بامو یعنی سری 7 مستقل و متمایز بود.
مایباخ 62S
مایباخ یکی از برندهای قدیم دایملر بنز بود که در دهههای 30 و 40 میلادی فعالیت میکرد؛ اما پسازاین برای چندین دهه خبری از این برند لوکس نبود تا اینکه پس از خرید رولزرویس توسط بامو و بنتلی توسط فولکسواگن، مرسدس بنز نیز تصمیم گرفت جهت رقابت با آنها، برند مایباخ را جهت ساخت و عرضهٔ خودروهای فوق لوکس احیا کند.
بدین ترتیب مرسدس بنز برای اولین بار کانسپت مایباخ که بر اساس S کلاس ساخته شده بود را در نمایشگاه توکیو 1997 رونمایی کرد و سپس در سال 2002 مایباخ رسماً با معرفی سدانهای تولیدی 62 و 57 احیا شد. این دو خودرو از همه لحاظ کاملاً باهم یکسان بودند و فقط 62 طول بیشتری داشت بهگونهای که در اصل نسخهٔ کشیدهٔ 57 محسوب میشد. نام این سدانها نیز نمایانگر طول آنها بود.
این سدان فوق لوکس که روی پلتفرم مرسدس بنز S کلاس ساخته شده بود، با یک پیشرانهٔ 5.5 لیتری V12 توئین توربو عرضه میشد اما مایباخ نمونههای 62S و 57S را هم عرضه کرد که این مدلها به پیشرانهٔ بزرگتر و قویتر 6 لیتری V12 توئین توربو مجهز بودند و ما هم همین مدل را برای این دوئل انتخاب کردهایم.
مایباخ 62S در سال 2011 مورد فیسلیفت قرار گرفت که در این فیسلیفت، علاوه بر تغییرات جزئی خارجی و داخلی، خروجی موتور نیز به 630 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر گشتاور افزایش یافت؛ اما مایباخ در بخش فروش انتظارات مرسدس بنز را برآورده نکرده نکرد و نتوانستند رقیب قدرتمندی برای رولزرویس و بنتلی باشد چراکه سدانهای مایباخ بسیار به مرسدس بنز S کلاس شباهت داشتند و برخلاف رولزرویس فانتوم فاقد هویت مستقل و استایل منحصربهفرد بودند بهگونهای که 57 و 62 درواقع بیشتر یک مرسدس بنز S کلاس کشیده و لوکستر به نظر میرسیدند.
به همین دلیل سرانجام مرسدس بنز تولید این سدانهای مایباخ را در سال 2012 و پس از ساخت تنها حدود 3 هزار دستگاه متوقف نمود و تصمیم گرفت بجای آن، نسخهٔ کشیدهٔ S کلاس را تحت برند جدید مرسدس-مایباخ عرضه کند.
مشخصات فنی
مایباخ 62S | رولزرویس فانتوم | |
پیشرانه | 6 لیتری V12 | 6.75 لیتری V12 |
تنفس | توئین توربو | طبیعی |
قدرت | 630 اسب بخار | 460 اسب بخار |
گشتاور | 1000 نیوتن متر | 720 نیوتن متر |
گیربکس | 5 سرعته اتوماتیک | 8 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفرتاصد | 5 ثانیه | 6 ثانیه |
حداکثر سرعت | 250 کیلومتر/ساعت | 240 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 15.9 لیتر (ترکیبی) | 14.9 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 2800 کیلوگرم | 2670 کیلوگرم |
طول | 6.17 متر | 6.09 متر |
فاصلهٔ محوری | 3.82 متر | 3.82 متر |
حجم صندوق بار | 605 لیتر | 460 لیتر |
قیمت پایه | 423,500 دلار | 420,325 دلار |
(حداکثر سرعت مایباخ بصورت الکترونیکی روی 250 کیلومتر در ساعت محدود شده است و بدون محدودیت توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 310 کیلومتر در ساعت را دارد)
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
منبع : فرادید
ارسال دیدگاه